mentor70 Startet 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2012 Jeg har fått tak i en lydisolasjonsmatte som jeg ikke har sett før. Er det noen her på forumet som har erfaringer med bruk av slike matter? Under vises et par bilder av matten som måler 3000x600x50 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det viktigste med lydisolasjon er at matten har høyest mulig vekt. Ut ifra bildene ser det ut til at dette er det samme stoffet som brukes i liggeunderlag. Hvis det er tilfelle frykter jeg at den blir for lett. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det der ser ut som ekspandert polyetylene. J**la god å ligge på når du skraper bunnen, men ubrukelig som lydisolasjon. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Densitet og evne til å absorbere lyden er jo essensielt. Det er et veldig vanskelig tema det med lyd,frekvenser og lydrefleksjoner og vibrasjoner. det er så komplekst at som oftest må det flere tiltak til for å reduser støy Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Det viktigste med lydisolasjon er at matten har høyest mulig vekt. Er vel mer komplekst enn som så? I studiosammenheng brukes også flere ulike myke materialer for lyddemping. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 I studiosammenheng brukes også flere ulike myke materialer for lyddemping. Nå er det stor forskjell på lyddemping i studiosammenheng og lydisolasjon. I studio er det først og fremst viktig å stoppe reflekser av lyd fra eget rom, altså lyddemping. Da er myke materialer og formen på disse viktig. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mentor70 Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Til Lady B: Ja, dette ligner litt på materialet som er i liggeunderlag. Det er relativt lett, men det er også ganske hardt og stivt. Dvs at det komprimeres lite når man trykker på det. Det som forundrer meg er at jeg har fått det av et båtbyggeri og de bør jo vite slikt, men jeg er skeptisk til denne platen uten at jeg har hørt om noen som har gode brukererfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Det er forskjellige frekvenser som man ønsker til livs. Å pakke motorkasse inn med en slik matte vil sjølvsagt hjelpe mot støy på samme måte som når man drar puta over hodet. Men ikkje bruk det uten at det er branntestet... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lady B Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Er vel mer komplekst enn som så? I studiosammenheng brukes også flere ulike myke materialer for lyddemping. Siden spørsmålet står i dette forumet regnet jeg med at han tenkte motorromsisolasjon i båt, men jeg KUNNE jo ta feil... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 (redigert) tror kanskje heller den er egnet til vinterisolering Redigert 6.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mentor70 Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Apropos branntestet: Jeg skjærte nå av en liten bit av platen og tente på. Den brant! Da er vel dette et uegnet material for isolasjon i motorrommet vil jeg tro. Jeg tar for gitt at slikt material ikke skal brenne i kontakt med åpen ild. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Brenner det så er det ikke Divinycell. Undres på om det kan være Inotan. Brukes til isolasjon av frysebokser ol. Totalt uegnet som lydisolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Da er nok saken avgjort. Jeg kjøper 30 mm lydmatter på Biltema isteden. Takk for alle gode innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.