S/Y Gyda Startet 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2012 (redigert) I 2006 kolliderte sansynligvis seilbåten "Ouzo" og fergen "Pride of Bilbao" utenfor kysten av England. De tre ombord i seilbåten omkom, mens mannskapet ombord i fergen trodde at det gikk bra, og seilte videre. Her er det veldig mye lærdom å hente. Forhold som; hvor godt vises mindre båter på radaren til de store, viktigheten av å holde god utkikk ombord på såvel store som små båter, opptre tydelig og være godt synlig for andre. Legg spesielt merke til det som står under pkt 2.9 SURVIVABILITY OF THE YACHTSMEN, om manglende skrittstropp på vestene til mannskapet på seilbåten..! Rapporten finner du her. I forbindelse med dette havariet ble det gjort en undersøkelse av forskjellige typer radarreflektorer. Mye tyder desverre på at det de fleste av oss setter vår lit til utstyr som er nærmest verdiløst. Test av radarreflektorer finnes her. Redigert 5.Desember.2012 av S/Y Gyda (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Euklid Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Dette er svært interessant lesning, og en smule skremmende. Takk. Jeg har to radarreflektorer ombord, begge av den åttekantede typen som kommer sånn middels ut, skjønt den ene av dem er en del større enn den som ble testet gir dette god grunn til ettertanke. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Trodde det gikk bra! Den var en smule tynn...... Man må jo da kalle opp vedkomende båt man koliderer med og forvisse seg om at det gikk bra, om ikke så har man jo plikt til å hjelpe!! Man har jo et gedigent ansvar om man ferdes i lystbåt i en veldig trafikkert led med stor nyttetrafikk. Til alle dere som ikke har vært på broen på en større båt/skip så blir faktisk båter som er store i lystbåtsammenheng veldig små sett fra broa på et større skip. i dårlig sikt/vær og mørket er det en stor utfordring å se dem. I tillegg er kansje radarreflektorer riktig eller mangelfull. Som i alle slike saker er det jo lett å sitte åvære etterpåklok!! det blir feil å dømme. Og som regel er det to sider av samme sak Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
littmild Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Lystbåten bør ihvertfall ha sett passasjerskipet her? Nå har jeg ikke lest rapporten, men det første som ville falle meg inn med en større skip på kollisjonskurs er å opprette radiokontakt med skipet, da vet du at de vet at du er der. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Bearded Beast Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Ja nei hadde bare alle vært så dyktig og allvitende som du morten Redigert 5.Desember.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Ja nei hadde bare alle vært så dyktig og allvitende som du morten Deilig å være perfekt ja! Severin Suveren! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 AIS B! Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 AIS B! Fra rapporten: 2.6.6 AIS AIS is being carried by an increasing number of yachts, partly to assist in their being more “visible”. Had Ouzo carried AIS it would have made no difference to the outcome as AIS information was not displayed on the radar of Pride of Bilbao. This situation should improve as AIS is being integrated into more ships’ systems in the future. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 En operativ AIS på yrkesfartøy skal vel varsle ved fare for sammenstøt/komfliktkurs? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Nei ikke automatisk Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Erik Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Jeg hverken leste eller forstod helt denn rapporten, men er det slik at Radarreflektor ikke fungerer i praksis? Jeg kjøpte meg Radarreflektor i våres etter å ha vært på broa på ett lasteskip i tåke, og da fått direkte formaning fra kaptein om å skaffe med radarreflektor til fritidsbåten min så jeg ikke skulle bli pårent i tåkevær. I helga var jeg ute og seila i tett snøfokk, og da jeg hørte den dype rumlingen av en skipsmotor uten engang å klare å avgjøre hvilken rettning det kom fra fikk jeg meg enn støkk, og firte opp reflektoren (tube typen) i masta (4-5 meter opp) temmelig kjapt. Etter det følte jeg meg trygg igjen, men det var altså trygg falskhet ( )? Hva bør man ha av utstyr for å være rimelig sikker mot plutselige reduksjoner i sikten da (som snøvær, tåke etc) ? Var det noen av radarreflektorene her som ble godkjent ? I så fall hvilken ? Det skal da ikke være nødvendig å ha Radar for å være trygg på sjøen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Hva med aktive reflektorer? Disse bruker tilnærmet ikke strøm og er forholdsvis små. De bør derfor passe bra i seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 I tåke bør man ha radar selv eller holde seg borte i fra skipsleia, når en tankbåt har 50 meter sikt & fordekket er 250 meter langt sier det seg selv hva man må stole på. Er ekkoet ditt dårlig vil ingen av partene merke noe før det er for sent. Har man radar selv oppdager man fort en 200 000 tonner og kan ta nødvendige forhåndsregler i god tid. Det er forøvrig mye større sjangs for og bli oppdaget på radaren enn rent visuelt i fra et stort skip, uansett lys eller vær. Dette forudsatt at du har en god nok reflektor. Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 I helga var jeg ute og seila i tett snøfokk, og da jeg hørte den dype rumlingen av en skipsmotor uten engang å klare å avgjøre hvilken rettning det kom fra fikk jeg meg enn støkk, og firte opp reflektoren (tube typen) i masta (4-5 meter opp) temmelig kjapt. Etter det følte jeg meg trygg igjen, men det var altså trygg falskhet ( )? Ut fra rapporten er vist den typen jeg og veldig mange andre med seilbåt har, lite egnet. Jeg har 4" med ser rundt meg at det er 2" som er mest vanlig på seilbåter. Fra reflektortesten: Recommendations · Based on the results of this report it is recommended that yachtsmen always fit a radar reflector that offers the largest RCS practicable for their vessel. · The RCS of the radar reflector should have a minimum consistent RCS of 2m2. · The Sea-Me is the recommended product if power is available · If power is not available then the passive Large Tri-Lens reflector is recommended · The 4” tube reflector is not considered suitable due to its poor performance. It is also recommended that the 2” tube reflector is not suitable since the performance of this target will be even lower. · It is recommended that poorly performing radar reflectors are not fitted as it is possible that the user could be lulled into a false sense of security believing that their chances of detection has been enhanced. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 (redigert) Bare så det er nevnt, jeg putlet meg vekk fra der ferjene går da snøfokken tetnet og sikten sank, men det er jo farbart for store båter overalt, så ingen lei er helt trygg. Fra reflektortesten: Recommendations · Based on the results of this report it is recommended that yachtsmen always fit a radar reflector that offers the largest RCS practicable for their vessel. · The RCS of the radar reflector should have a minimum consistent RCS of 2m2. · The Sea-Me is the recommended product if power is available · If power is not available then the passive Large Tri-Lens reflector is recommended · The 4” tube reflector is not considered suitable due to its poor performance. It is also recommended that the 2” tube reflector is not suitable since the performance of this target will be even lower. · It is recommended that poorly performing radar reflectors are not fitted as it is possible that the user could be lulled into a false sense of security believing that their chances of detection has been enhanced. Hva betyr dette i praksis ? Kan noen anbefale noe som er bra nok med en link til forhandler ? En aktiv reflektor er nok det beste, men skal det heises opp i masta får man jo ett strømproblem. På den andre siden, dette benyttes sjelden, og ikke sååå mange timer om gangen, så batteridrevet hadde fungert for meg ihvertfall. Finnes det ? Redigert 6.Desember.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en slik http://www.seatronic.no/radarreflektor-c-95/echomax-radarreflektor-p-763. Den har i utgangspunktet en ekkoflate på 20m2 i vertikal posisjon, men arealet blir dramatisk mindre når vinkelen endres, f.eks. under krenging. Tanken er å heise den opp i salingen ved behov i h.h.t dette http://www.echomax.co.uk/mounting-instructions.htm. Da kan jeg regulere vinkelen avhengig av halsen jeg seiler på, slik at den står mer eller mindre vertikalt under seil. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Hva betyr dette i praksis ? Kan noen anbefale noe som er bra nok med en link til forhandler ? En aktiv reflektor er nok det beste, men skal det heises opp i masta får man jo ett strømproblem. På den andre siden, dette benyttes sjelden, og ikke sååå mange timer om gangen, så batteridrevet hadde fungert for meg ihvertfall. Finnes det ? Stømproblem? Ser den minste aktive reflektoren på seatronic.no har en ekkoflate på ca. 80 m2 selv ved ti graders krenging og krever under 15mA. Skal ikke rare kabelen til for å få det opp i en mast på 10 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Jeg ønsker å ha en som heises ved behov, så da må jeg ha 4-5 meter kabel løst da, og sannsynligheten for dårlig kontakt da er nok større enn at ett batteri er tomt. Finnes det batteridrevne tro? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Stømproblem? Ser den minste aktive reflektoren på seatronic.no har en ekkoflate på ca. 80 m2 selv ved ti graders krenging og krever under 15mA. Skal ikke rare kabelen til for å få det opp i en mast på 10 meter. Link? Men snakker vi 7500,- kroners klassen her eller ( var det den jeg fant kosta)... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Link? Men snakker vi 7500,- kroners klassen her eller ( var det den jeg fant kosta)... Tror denne er ment for permanent montering i mastetopp: http://www.seatronic.no/radarreflektor-c-95/echomax-aktiv-x-rte-p-1730 Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Jeg har nettopp skaffet ein Eckomax aktiv radar reflektor(X band) ,den skal monteres på masten.Jeg har ein VHF antenna montert i mastetoppen,antenne kabel er routet nedover gjennom masten.Kabel til radar reflektor skal samme veien. Radar reflektoren skal monteres på brakett med avstand ca.15cm til siden av masten med toppen av reflektoren i høgde med bunnen av VHF antenna. Er der noen som vet om denne nærheten til hverandre kan medføre forstyrrelse på den ene eller andre? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Rapporten sier klart at passive radarreflektorer ikke virker særlig bra. Kollisjonen viser jo også dette da man antar,at mannskapet hadde sin refletor heist i ene salingen, noe som var rutine når de seilte. Aktiv reflektor slik som "Seame" er veldig mye bedre. Det er en misforståelse at den trenger å være i mastetoppen. Den får riktignok marginalt lengre rekkevidde, men den kan godt stå på en saling, på targabøyle eller rett og slett ei lita mast eller rekka bak, der mange har radar eller vindgeerator o.l. Strømforbruket er veldig beskjedent, som noen tidligere har poengtert. Ja den koster betydelig mye mer enn en passiv, men det jeg håpet å bidra litt til med å legge ut rapporten, er å få folk til å tenke over hvor en først og fremst skal bruke pengene vi bruker på båt. Det er jo dumt å spare på sikkerhetsutstyr som kan berge livet til de ombord, mens vi kjøper alskens annet uten hemninger. I rapporten sies det at sansynligvis var alle tre i live etter kollisjonen. Alle tre ble funnet med solid seiletøy på seg og oppblåste vester. 2 automatiske og en manuelt utløst. Den ene av de tre antas å ha vært i live i 12 (!) timer etter havariet. De ble ikke funnet før etter drøyt 30 timer. En av årsakene var at ingen av dem hadde lys på vesten. De lå i en sterkt traffikert skipslei, uten at noen så dem i mørket. De hadde ikke redningsflåte ombord. Man mener med all sansynlighet at de ville ha berget livet alle tre, om de hadde hatt en flåte de kunne tatt seg opp i. Spesielt dersom den hadde vært festet ute og på en slik måte at den automatisk ville frigjort seg fra festet og blåst seg opp. (Hydrostatsik utløser). Det som etter mitt syn bør gi ekstra grunn til ettertanke, er at dette havariet ikke skjedde langt ute på havet, men relativt nær kysten, slik de fleste av oss seiler. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Enig med Gyda her. Nå er Hulda utstyrt med radar, VHF som benyttes og AIS transponder. Jeg ser at nyttetrafikk reagerer på AIS'en. Men jeg tar heller ikke fem øre for å kalle opp et skip som kommer på noe jeg antar for å være kollisjonskurs. Og jeg holder en defensiv navigasjon, kan jeg på et tidlig tidspunkt komme meg unna, så gjør jeg det. Dessuten har vi overlevingsdrakter av typen som vi bruker til og fra norske offshoreinstallasjoner. Om fem tusen spenn kan hindre en ulykke, så ser jeg det som en rimelig investering. Story: En tidligere seilerkompis var i sin ungdom dekksgutt i utenriksfart. De hadde hatt en heftig natt over Biscaya en gang på sekstitallet og kom på formiddagen inn til fransk havn. Først inne i havna oppdaget de at riggen til en seilbåt hang fast i det ene ankeret. Storstilt aksjon ble igangsatt. Ingen seilere ble funnet, ingen båter ble meldt savnet. Dette var sannsynligvis en av havets vagabonder uten famile eller nære venner som ble truffet av lastebåten. De hadde ikke sett noe på radaren, ingen lanterner.. ingenting som kunne tyde på at de hadde truffet noe. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Story: En tidligere seilerkompis var i sin ungdom dekksgutt i utenriksfart. De hadde hatt en heftig natt over Biscaya en gang på sekstitallet og kom på formiddagen inn til fransk havn. Først inne i havna oppdaget de at riggen til en seilbåt hang fast i det ene ankeret. Storstilt aksjon ble igangsatt. Ingen seilere ble funnet, ingen båter ble meldt savnet. Dette var sannsynligvis en av havets vagabonder uten famile eller nære venner som ble truffet av lastebåten. De hadde ikke sett noe på radaren, ingen lanterner.. ingenting som kunne tyde på at de hadde truffet noe. Dette må være en vandrehistorie. Ragnar Kvam Jr har samme historie i en av sine bøker, eneste forskjellen er at hos ham ankommer skipet San Fransisco. Redigert 7.Desember.2012 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg skal ut å seile til helga igjen. Det er en liten fare for snøfokk denne helga og. Fastmontert aktiv radarreflektor er ikke mulig innen da, og neppe aktuelt på mellomlang sikt heler (Spanderte nettopp 50 000,- på båten så må slikke ferdig det såret først ) Er det noen triks i mellomtiden ? Vil flere passive reflektorer være bedre enn en ? Det er enkelt å feste flere reflektorer når jeg heiser. Hva er mest hensiktsmessig i så fall, flere etter hverandre i en lenke, eller flere inntill hverandre, paralelt. Eller er det bortkastet uansett ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.