Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Kanskje det er Kvam som har lånt historien, kompisen er av det seriøse slaget. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Poenget med story'en var egentlig at man kan bli rent i senk uten at skipet som renner deg ned overhode merker noe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Eller bryr seg. Jfr. historien hvor en norsk gasstanker rant i senk en fransk fiskebåt. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Selvsagt kan man kjøpe for titusener for å sikre seg på alle bauger og kanter, men ærlig talt hvor ofte skjer det slike ulykker som den som er beskrevet i rapporten? Er jo tragisk når slike ring skjer og selvsagt vil man sikre seg, men hvor ofte er man egentlig ute under slike forhold? Er faktisk ikke så sjelden man klarer å se noen på radar uten radarreflektor heller...... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Som sagt satt jeg i diman med hjertet i halsen og hørte en stor båt 'i nærheten' senest siste helg. Selv om det ikke er så ofte har jeg ett sterkt ønske om å vise på radaren deres når det trengs !!! Noen som har en formening om det har hensikt å heise mer enn en radarreflektor for å bli mer synlig ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Barbaria Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Mulig det bare er mitt kjipe ego som slår til her. Men en aktiv reflektor må ha strøm og sender aktivt ut et signal. Noe som innebærer enda mer leamikk som kan gå i stykker i en alt for overlesset båt full med alskens flotte saker som går på støm. Varsler en slik aktiv reflektor når den ikke virker, eller når den er død? En passiv reflektor vil vel alltid virke, om dårligere.. Redigert 7.Desember.2012 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 I innselingen til Strömstad er det noen bøyer som har aktiv reflektor, og de lyser svært godt opp på skjermen. Om de reflektorene som man bruker på lystbåter er like bra vet jeg ikke. Så får det vel være opp til den enkelte å sikre seg etter eget behov. Selv hadde vi en del tåke- og nattseilas i sommer. Jeg synes vi hadde godt utbytte både av radar og AIS. Hva man skal dytte inn i båten, er jo også opp til den enkeltes økonomi. Og skulle jeg eksempelvis måtte velge mellom AIS og TV, så hadde det blitt AIS. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Og skulle jeg eksempelvis måtte velge mellom AIS og TV, så hadde det blitt AIS. Helt enig, og når man putter det sånn så stusser jeg fælt over tenketøyet til alle som har TV i båten men ikke AIS. Selv slipper jeg slike valg med mitt nøkterne båtbudsjett, har bare råd til en bugg, og da er det ikke så mange andre fornuftige alternativer. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Dere som har radar ombord (det er jo noen), hva er deres erfaring? Er (seil)båter med bare tube reflektor usynlige, dårlig synlige, eller ok synlige ? Det kunne vært interesant å testet effekten av flere passive reflektorer, hvor mye effekt (om noen) det ville ha å sette opp flere ? Man kunne da feks ha permanent monterte tube reflektorer på hver side under saling og i akterstag. Jeg er også skeptisk til ting som krever strøm etc. Mye bedre med mekaniske løsninger hvis det bare virker. Skulle vi tatt en test ? Er det noen i Stavanger regionen med Radar som har lyst å være med å teste litt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 En aktiv radar drar svært lite strøm. At den ikke trenger å stå i mastetoppen var en avgjørende opplysning. Vi kommer til å skaffe en slik. Den minste koster rundt kr. 5.000,-, hvilket er langt rimeligere enn AIS B. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Helt enig, og når man putter det sånn så stusser jeg fælt over tenketøyet til alle som har TV i båten men ikke AIS. Plass er en faktor. Jeg har ikke plass til hverken AIS eller Radar skjermer i cocpit på min båt, og seiler jeg alene er det liten hjelp i å ha det nedenunder (ikke at det er så god plass der heller). Tv var det derimot mulig å finne plass til på veggen i salong. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Varsler en slik aktiv reflektor når den ikke virker, eller når den er død? Jotron ARR har en utgang som går høy når den sender. Kan brukes til å aktivere ei lampe eller en summer. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Plass er en faktor. Jeg har ikke plass til hverken AIS eller Radar skjermer i cocpit på min båt, og seiler jeg alene er det liten hjelp i å ha det nedenunder (ikke at det er så god plass der heller). Såfremt du har kartplotter er AIS'en bare en boks som kan gjemmes stort sett hvorsomhelst(og en vhf-antenne), og om du ikke har kartplotter vil du fortsatt kunne ha bruk for en transponder, som sender din egen lokasjon til andre. Radar skjønner jeg godt at ikke alle har plass til, jeg har definitivt ikke plass. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Plass er en faktor. Jeg har ikke plass til hverken AIS eller Radar skjermer i cocpit på min båt, og seiler jeg alene er det liten hjelp i å ha det nedenunder (ikke at det er så god plass der heller). Tv var det derimot mulig å finne plass til på veggen i salong. Tolker littmild dit at han var opptatt av den økonomiske prioriteringen. Har ellers løst dette (så langt) ved å følge med på marinetraffic.com på padda, men der er det jo en del forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 ved å følge med på marinetraffic.com på padda, Og jeg har løst det ved å holde utkikk....... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Skulle vi tatt en test ? Er det noen i Stavanger regionen med Radar som har lyst å være med å teste litt ? Jeg har ikke radar, men har både stor og liten oktagonal radarreflektor, de kan gjerne lånes ut både til tekstformål og synlighet i nær fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Og jeg har løst det ved å holde utkikk....... Ingen dum ide så lenge ikke dette er situasjonen: Som sagt satt jeg i diman med hjertet i halsen og hørte en stor båt 'i nærheten' senest siste helg. Selv om det ikke er så ofte har jeg ett sterkt ønske om å vise på radaren deres når det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Kunne vært interesant å testet ja. Jeg kjenner noen godsbåter som passerer jevnlig og sikkert kunne rapportert endringer i radar synligheten, men utfordringen da er jo å skjule de som ikke er med i testen først, for vi måtte testet ulike konfigurasjoner til sjøs, og hadde ikke rukket 'hjem' for å hente/bytte flere reflektorer mens de passerte. Er det nok å plassere dem i bunn av båten (under vannlinja) for å være sikker på at de ikke kaster refleksjon tro? Dette kunne kanskje vært noe "Trygg på sjøen" eller andre båtblader kunne testet mer seriøst, og gitt en skikkelig anbefaling på etterpå. Det bladet skulle ihvertfall jeg kjøpt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Radar%20reflectors%20report.pdf Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Det er testet i et eller annet båtblad, men husker ikke hvor dessverre..... (Var det den testen hvor en pose med tomme ølbokser kom best ut?) Når det gjelder synlighet på radar har jeg flere ganger fått bekreftet at jeg ble sett i min forrige båt.(motorbåt uten radarreflktor) Regner ikke med jeg er mindre synlig med mast i aluminium som er nesten 20 moh? Redigert 7.Desember.2012 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 http://www.maib.gov....tors report.pdf Der er det mye å sette seg inn i, men konklusjonen er vel dette : Recommendations · Based on the results of this report it is recommended that yachtsmen always fit a radar reflector that offers the largest RCS practicable for their vessel. · The RCS of the radar reflector should have a minimum consistent RCS of 2m 2. · The Sea-Me is the recommended product if power is available · If power is not available then the passive Large Tri-Lens reflector is recommended · The 4” tube reflector is not considered suitable due to its poor performance. It is also recommended that the 2” tube reflector is not suitable since the performance of this target will be even lower. · It is recommended that poorly performing radar reflectors are not fitted as it is possible that the user could be lulled into a false sense Large Tri Flens er da anbefalt dersom man ikke går for en aktiv så vidt jeg skjønner. Men det jeg fortsatt lurer på, er om en Tubes begrensede egenskaper kan forbedres med å montere flere. Tubene har den fordel at de ikke er i veien når montert i vant. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Det er ikke sikker alidal. Masten kan gi en bitteliten, tynn refleks på radaren. Det er ikke sikkert at de som observerer radaren definerer masten som en båt. Husk på at radaren sender ut en elektronsprut som skal reflekteres tilbake til samme antennen. På min radar så ser jeg alle båter innenfor en 'rimelig' radius. Uansett hva de er laget av. Pene dager på vannet bruker jeg ofte til radartrening. Problemet er gjerne når det er høye bølger, regn, snøvær osv. Da skrus clutter'en på og de svakere ekkoene svekkes/forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik at det mest synlige i en fritidsbåt på radar er motoren. I seilbåt er denne ofte mindre og lavere (under vannflata) enn i motorbåt. Dårlig synlighet på radar ER ett problem, det har jeg fra skippere i komersiell trafikk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg skal ut å seile til helga igjen. D Er det noen triks i mellomtiden ? Vil flere passive reflektorer være bedre enn en ? Det er enkelt å feste flere reflektorer når jeg heiser. Hva er mest hensiktsmessig i så fall, flere etter hverandre i en lenke, eller flere inntill hverandre, paralelt. Eller er det bortkastet uansett ? Noen som har en formening om det har hensikt å heise mer enn en radarreflektor for å bli mer synlig ? Leste en test for noen år siden, Den som vant OVERLEGENT var en bærepose med noen tomme ØLBOKSER . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Leste en test for noen år siden, Den som vant OVERLEGENT var en bærepose med noen tomme ØLBOKSER . Det skal glatt la seg gjøre! Referanse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.