jensemann2 Startet 5.Desember.2012 Del på Facebook Startet 5.Desember.2012 Jeg har lyst å stoffe båten med det giftigste bunnstoffet som eksisterer, (beregnet for skip/plattformer osv) Hva heter det og hvor får jeg tak i det? Mener å huske at vi hadde noe som het Jotun Penguard på forrige båten jeg jobbet på, det holdt groen på avstand i flere år. Noen med erfaring innen emnet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Hva skal du med det? Alle de vanlige bunnstoffene på markedet holder jo groen på "god avstand" som du sier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fru Jacobsen Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Som styrmann på en eller annen båt vet du vel at det ikke er å få tak i Jensemann, ellers kan du jo bare ta en titt i Antifouling-sertifikatet dere har ombord så ser du jo hva det heter Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
arnerik Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Har du prøvd trikset med å hive en boks finmalt cayennepepper i bunnstoffet? Prøvde det i fjor, og det funker perfekt! Ikke antydning til groe.Det er riktignok ikke giftig, men det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 jøss Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ahamm Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 hva skal du med slikt på en daycruiser? den er laget for å brukes, av og til fort, ikke ligge i ro og gro ned. vet du den blir liggende en stund tar det 5 minutter å ta den på land.. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Cayennepepper? Seriøst? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 cayennepepper i bunnstoffet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Luco Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Jeg brukte cayennepepper på en ibiza 20 med 175 hk, mista 5 knop pga fuktig pepper svulma opp og bunnen ble til sandpapir. Måtte pusse ned og male opp på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Hva skal du med det? Alle de vanlige bunnstoffene på markedet holder jo groen på "god avstand" som du sier. Det er ikkje mi erfaring. For to år sidan fekk me ikkje tak i anna enn Jotun 0,75-litersboksar, sjølvpolerande for fritidsbåtar. (Eg hugdar ikkje kva type.) Etter eit år var det slimete og litt groe. Etter 1 1/2 -2 år var det utruleg mykje rur. Hadde det ikkje vore for at eg dykkar sjølv og kostar og skrapar båten fleire gonger i løpet av sesongen, måtte me tatt den opp minst annakvar vår. Båten skal opp til våren. I kjellaren står det eit spann med 20-liter botnstoff berekna for store båtar. Etter kva det står å spannet skal det halda i 5 år. Det gjer det neppe, men det held nok i 2-3 år. Eg kjøpte spannet på eit skipsverft der min svoger kjenner nokon. Einkvan som har freista å tilsetja koparsulfat? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Er ikke valg av bunnstoff også et spørsmål om forholdene i sjøen der båten normalt liker? Etter å ha lest div. debatter over temaet, ser det ut til at det ikke er ett stoffoppsett som fungerer best under alle forhold. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Rent teoretisk er det bare og tilsette mere kobberstøv i boksen med bunnstoff. Har dog ikke prøvd dette selv. Har båten ute 363 dager i året og er ikke plaget av groe. Det aller beste man kan gjøre for og unngå groe er faktisk og bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Da jeg var i Marinen hadde vi dispangs på bunnstoff med mer kobberstoff i enn vanlig. Var med på flekking på MTB i tørdokka på Olavs vern. Har i mange år brukt selvpolerende bunnstoff fra jotun, men nå gått over til hard bunnstoff fra Hempel.. synes dette fungerer vel så bra.. Ingen groe etter en sessong.. men sjø temp i Trøndelag i år har vært særdeles lav da! Det er vel mye lurium det går an å blande inn i bunnsmurninga.. men om man får tak i noe kobbergreier er nok det det mest effektive Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Kjøp Coppershield 2000 Det virker år etter år. Dette er to-komponent vannbasert epoxy som det tilsettes 2 kg kobberstøv/pulver i. En forpakning dekker to strøk på en 15-16" båt. Må først grunnes med vanlig ufortynnet epoxy fra f.eks. West System. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Er dette et særnorsk fenomen å etterspørre det giftigste bunnstoffet en kan få tak i når en i resten av Europa bestreber seg på å bruke stoffer som ikke er riktig så ille for miljøet? Ref. f.eks. Sverige har de i mange år har anstrengt seg for å minimerer bruk av miljøgifter i havet. Her på Østlandet er det mange betydelig forutrenset fjorder hvor du risikerer å få fisk med øyene på ryggen og sporen foran. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 å svenskene reiser til norge for å kjøpe bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Det er ikke bunnstoffet som er forutrensingsproblemet i fjorder på østlandet. Prøv heller industri og avrenning i fra jordbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Svenskene har lempet på giftighetskravet. Det kan virke som man har funnet det mer miljøbelastende med begrodde undervannsskrog. Hulda ligger ute et par år i slengen og har lite groe når båten kommer på land. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Blymønja er tingen. 5 år uten groe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Det er ikke bunnstoffet som er forutrensingsproblemet i fjorder på østlandet. Prøv heller industri og avrenning i fra jordbruk. Det er gjort omfattende undersøkelser rundt dette. I båthavner på Østlandet er det funnet svært høye konsentrasjoner av miljøgifter. Det var også svært foruroliggende at man hadde funnet mutasjoner i enkle organismer som skyldes bunnstoff. Man fant også store konsentrasjoner på opplagsplasser. Ellers er jeg enig i at industri og særlig jordbruk fremdeles står for at mye gifter slippes ut i fjorden. Har det vært flom i de store elvene er det ikke noen vits i lete etter krabber. Det skal også sies at langsiktig arbeid har gjort fjorden renere de siste tyve år. Svenskene har lempet på giftighetskravet. Med all respekt Hulda, det tror jeg ikke. Men malingprodusentene vil at folk skal tro det. Fakta Tillåtna båtbottenfärger från väst till öst Dessa kopparhaltiga färger får endast användas på västkusten (Trelleborg–Strömstad): International: Cruiser, Micron WQ, VC17M NT, Trilux, Fabi skeppsmask Hempel: Mille xtra, Mille white, Hard Racing xtra, Basic Dessa zinkbaserade eller giftfria färger får användas på ostkusten (Trelleborg–Haparanda): International: Cruiser eco, Micron eco, Fabi eco, VC17M eco (samtliga zink) Hempel: Mille light, Racing light (samtliga zink) Eco Marine: Neptune Formula (giftfri) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Det er ikke bunnstoffet som er forutrensingsproblemet i fjorder på østlandet. Prøv heller industri og avrenning i fra jordbruk. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det er sikkert riktig, men i små havner med rengjøring av bunn og hvor det ligger mange båter betyr det noe. Så kan den selv forstille seg miljøet i enkelte områder i indre Oslofjord hvor det ligger 1000-vis av båter. Der er vel mulig for båtfolk også å ha litt bevissthet på dette området eller hva ? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Om dere først tilsetter kobber egenhendig til bunnstoff, kan dere jo like gjerne tilsette bly? En blytråd over mønet holder taket fritt for mose, så jeg vil anta at filspon fra bly i bunnstoff gjør underverker, der også. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Avrenning fra jordbruk er av en ganske annen art enn problemene med kjemien i bunnstoff. Jordbruksavrenningen er ikke giftig, det er bare for mye av den i en del områder (nitrogen etc). Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 (redigert) Der er vel mulig for båtfolk også å ha litt bevissthet på dette området eller hva ? Når en ser på nye båthavner vs gamle, er det en del forskjell i byggemetode. På de nye blir avrenning fra opplagsplass/ parkering ledet i egne avløp, dette for at forurensningen ikke skal gå rett i sjøen. Men det er mange gamle havner som ikke har dette systemet. Jeg tror ikke småbåter er noen stor bidragsyter totalt sett til forurensning, men lokalt med store småbåthavner kan det være av betydning, og dette kan gjøres noe med forholdsvis enkelt. Redigert 6.Desember.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Hva med Biltema- bunnstoff tilsatt en skvett Round-Up? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.