Jump to content

Hvor får jeg tak i det giftigste bunnstoffet?


jensemann2

Recommended Posts

Hva skal du med det? Alle de vanlige bunnstoffene på markedet holder jo groen på "god avstand" som du sier.

 

Det er ikkje mi erfaring. For to år sidan fekk me ikkje tak i anna enn Jotun 0,75-litersboksar, sjølvpolerande for fritidsbåtar.

(Eg hugdar ikkje kva type.)

Etter eit år var det slimete og litt groe. Etter 1 1/2 -2 år var det utruleg mykje rur.

Hadde det ikkje vore for at eg dykkar sjølv og kostar og skrapar båten fleire gonger i løpet av sesongen, måtte me tatt den opp minst annakvar vår.

 

Båten skal opp til våren. I kjellaren står det eit spann med 20-liter botnstoff berekna for store båtar. Etter kva det står å spannet skal det halda i 5 år.

Det gjer det neppe, men det held nok i 2-3 år.

Eg kjøpte spannet på eit skipsverft der min svoger kjenner nokon.

 

Einkvan som har freista å tilsetja koparsulfat?

 

 

Ask

Link to post

Da jeg var i Marinen hadde vi dispangs på bunnstoff med mer kobberstoff i enn vanlig. Var med på flekking på MTB i tørdokka på Olavs vern.

Har i mange år brukt selvpolerende bunnstoff fra jotun, men nå gått over til hard bunnstoff fra Hempel.. synes dette fungerer vel så bra.. Ingen groe etter en sessong.. men sjø temp i Trøndelag i år har vært særdeles lav da! Det er vel mye lurium det går an å blande inn i bunnsmurninga.. men om man får tak i noe kobbergreier er nok det det mest effektive

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Er dette et særnorsk fenomen å etterspørre det giftigste bunnstoffet en kan få tak i når en i resten av Europa bestreber seg på å bruke stoffer som ikke er riktig så ille for miljøet? Ref. f.eks. Sverige har de i mange år har anstrengt seg for å minimerer bruk av miljøgifter i havet. Her på Østlandet er det mange betydelig forutrenset fjorder hvor du risikerer å få fisk med øyene på ryggen og sporen foran.

Link to post

Det er ikke bunnstoffet som er forutrensingsproblemet i fjorder på østlandet. Prøv heller industri og avrenning i fra jordbruk.

Det er gjort omfattende undersøkelser rundt dette. I båthavner på Østlandet er det funnet svært høye konsentrasjoner av miljøgifter. Det var også svært foruroliggende at man hadde funnet mutasjoner i enkle organismer som skyldes bunnstoff. Man fant også store konsentrasjoner på opplagsplasser.

Ellers er jeg enig i at industri og særlig jordbruk fremdeles står for at mye gifter slippes ut i fjorden. Har det vært flom i de store elvene er det ikke noen vits i lete etter krabber.

Det skal også sies at langsiktig arbeid har gjort fjorden renere de siste tyve år.

 

 

Svenskene har lempet på giftighetskravet.

Med all respekt Hulda, det tror jeg ikke. Men malingprodusentene vil at folk skal tro det.

 

 

Fakta

Tillåtna båtbottenfärger från väst till öst

Dessa kopparhaltiga färger får endast användas på västkusten (Trelleborg–Strömstad):

International: Cruiser, Micron WQ, VC17M NT, Trilux, Fabi skeppsmask

Hempel: Mille xtra, Mille white, Hard Racing xtra, Basic

Dessa zinkbaserade eller giftfria färger får användas på ostkusten (Trelleborg–Haparanda):

International: Cruiser eco, Micron eco, Fabi eco, VC17M eco (samtliga zink)

Hempel: Mille light, Racing light (samtliga zink)

Eco Marine: Neptune Formula (giftfri)

Link to post

Det er ikke bunnstoffet som er forutrensingsproblemet i fjorder på østlandet. Prøv heller industri og avrenning i fra jordbruk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det er sikkert riktig, men i små havner med rengjøring av bunn og hvor det ligger mange båter betyr det noe. Så kan den selv forstille seg miljøet i enkelte områder i indre Oslofjord hvor det ligger 1000-vis av båter. Der er vel mulig for båtfolk også å ha litt bevissthet på dette området eller hva ?

Link to post

Der er vel mulig for båtfolk også å ha litt bevissthet på dette området eller hva ?

 

Når en ser på nye båthavner vs gamle, er det en del forskjell i byggemetode. På de nye blir avrenning fra opplagsplass/ parkering ledet i egne avløp, dette for at forurensningen ikke skal gå rett i sjøen. Men det er mange gamle havner som ikke har dette systemet.

Jeg tror ikke småbåter er noen stor bidragsyter totalt sett til forurensning, men lokalt med store småbåthavner kan det være av betydning, og dette kan gjøres noe med forholdsvis enkelt.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...