Kot Startet 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2012 Kan noen fortelle meg hvor jeg skal tappe ut kjølevæske før jeg har i ny på denne motoren. Relevante erfaringer fra andre motorer mottas gjerne. Motoren fungerer ikke for øyeblikket, så jeg får ikke sirkulert vannet. Men jeg må bare få fylt på sånn at jeg iallfall har litt skyts mot frosten. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Tapping på blokka finner du på motorens h side sett bakfra. Ved/bak matepumpa. Disse motorene er levert med flere typer kjølere, så jeg vet ikke hva type du har. Men alle har en plugg i undekant. Gjerne med firekant-hode om den ikke er byttet Sitér dette innlegget Link to post
Kot Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Takk skal du ha! Usikker på benevnelsen til kjølesystemet, men det er ferskvannsslynge utenpå skroget. Og her er det is, så jeg vil tappe såpass mye av systemet inne at jeg forhåpentligvis får inn en del 50/50 kjølevæske som (kanskje) kan hjelpe til med tiningen (båten står på land). Hvor mye kan jeg klare å få tappet fra blokka? Pluggen i underkant, hvor på motoren tenker du på da? Det er kanskje her du får ut mest? Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Å, f... er det rør, er det ikke frostv. i det heletatt. Men du tømmer hele blokka med denne pluggen på blokka, der kan det være en liten messing-kran, eller en plugg for 9/16 tom. nøkkel/pipe, ev.14 mm, men den er trang. Men du har vel også kanskje tank inne også ?? Det er ulike løsninger på dette. Vet du alder på motor ?? Har du muligheter til å åpne kjølerørene så vannet renner ut, om det ikke har frosset ?? Vis ikke hadde jeg vel vurdert å kappe de. Flere minus-grader eller ?? Desverre tiner ikke frostvæske noe om det er rent vann som har frosset. Hvorfor starter ikke motoren tror du ?? Du kan sikkert få tint kjølerørene om du har en varmtvann-vasker. Ellers så er det jo mulig å kobble en sirkulasjons-pumpe i kjøle-kretsen, men du skulle jo selvfølgelig ha kjørt motoren. Pluggen i underkant; sorry, jeg trodde du hadde vanlig varmeveksler, men det er sikkert noe slikt om du har en tank også. Ellers går det ko også an å fjerne slange/rør fra et lavt punkt, ta av fyllelokket. Dette blir selvsakt alt for generellt, men det er ikke lett å forklare det på annen måte uten å ha sett noe av det du har, sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Kot Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Mener du at med slik kjøleslynge så er det kun rent ferskvann? Slanger inne får jeg tint opp med vifteovn, og jeg bør vel kunne klare å tappe det som er på innsiden av båten, men rørene ute er antakelig gjennomfrosset. Men dette kan jeg altså ikke få tint med frostveske? Varmtvannsvasker? Det må jeg sjekke ut, dyrt innkjøp iallefall. Sirkulasjonspumpe er kanskje alternativ, men skulle jo ha sirkulert varmt vann. (Alternativet er å vente på mildvær og håpe at rør og koblinger ikke er skadet..auda.) Ang motoren så har det at den ikke starter andre årsaker. Men bør jeg prøve få start på denne når det er is i systemet? Ser jo at dette vil sørge for å sirkulere varmtvann, men lyder noe skummelt Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Tja.... De aller fleste som har rørslynge under båten har frostvæske i kjølevannet. Med en enkel test med en slik "billigmåler" som suger opp litt væske så ser du snart om det er frostvæske eller ei. Ok, den er gjerne ikke 100% til å stole på, men du får en ok indikasjon. Oftest pleier det å være slangeforbindelser i overgangen mellom motor og rørene og da er det bare å løsne der slangene er skrudd fast for å slippe i kjølen for så å etterfylle. Siden du oppgir den ikke kan startes ville jeg etterfylt med ferdigblandet frostvæske. Vent med å feste begge slangene skikkelig til du ser det kommer ny kjølevæske ut. Den slangen det renner minst ut av (kommer gjerne luft ut her)lar du stå "litt" åpen og lar det fylles opp med ny væske i sløyfen før du skrur den til. Ellers har noen av rørslyngene egen avtappingsplugg under båten, men du skal være obs på at det er gjerne eldre rør som ikke tåler mye "maktbruk" før du får lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hva med å tine kjøleslyngen med en varmluftpistol når du har åpnet som beskrevet over? Ikke for mye varme på et sted, langsom opptining er vel best. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Har ved et par anledninger måtte foreta reparasjoner under båter ute i kulden og da har jeg brukt en slik billigpresenning og festet tett inntil skroget med tau etc. og satt inn en varmeovn. Kommer det trekk fra andre siden av kjølen har jeg dyttet en presenning som er rullet litt sammen under kjølen og mot bakken. Varmen stiger opp så må forsøke å holde mest mulig av den inni presenningen. Tipper en halvtime/liten time så er frosten vekke..Tar gjerne en kaffekopp mens jeg venter. Men følger selvfølgelig med at ovnen ikke blir overopphetet av presenning som evt. ligger seg rundt den. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Det er jo bare å utvise litt kreativitet, ingen trenger vel oppskrift for å koke kaffe. Jeg støpte nytt gods rundt aksel-utstikk for en kunde, det var ute, drittvær og 3 blå. Pakket med presenning, fyrte med en master, parafin/diesel. Målte temp. og fukt på skrog og støpte. Etter ann-boring var det ikke noe tegn til feil. Sitér dette innlegget Link to post
Kot Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Gudrun, det er slange mellom motor og ut til slynge. Tenker du på å løsne i festet på motoren? "Billigmåler", ja det var det jeg brukte... skulle tatt med vann til verksted. Mange gode tinetips her! Varmluftsovn, presenning og kaffi virker på mange måter fristende. Varmluftspistol, blir veldig lokal oppvarming, men kanskje vert forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ville valgt der det er lettest å komme til. Kanskje mot skroget på den ene og på motoren på den andre. Må nesten prøve deg frem. Er når du skal fylle opp igjen etter tining du "trenger" høydeforskjellen. Få luften ut på den som er øverst, Da er du sikker på at du har fått den nye frostvæsken gjennom hele rørslyngen.,Trenger ikke ha slangene helt av når du fyller. Bare slik at det er nok åpning til at det kan renne litt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kot Svart 12.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Kjølevannet inne ble først tint. Under frost/tining hadde den ene slangen som står på kjøleslyngen hoppet delvis av (kun 1 slangeklemme!! forrige eier, men jada, mitt ansvar), og en del vann hadde allerede rent ut da jeg skulle koble av. Jeg fikk av begge slanger helt nede og systemet ble tømt, sjekket samtidig kranen for tapping av blokka, (som det forventet ikke kom noe ut av). Nestor, liten messingkran ja. Det ble en runde med presenning og varmluft under slyngen, nå er det iallefall tint så pass mye her (kanskje helt) at jeg fikk blåst gjennom (med munnen) slik at det sprutet ut i motsatt ende av røret (det kan jo hende det er en kjerne av is igjen, men iallefall ikke sånn at det sprenger. Prøver meg med 50/50 frostvæske ved første anledning. Da jeg tømte systemet inne hadde jeg på noen runder med vann, mye dritt inni, og kontrollerte samtidig for lekkasjer. Det eneste jeg kunne se var at det kom vann ut av varmluftsvifta, en Ardic varmluftsenhet, som det går varmt vann fra motorsida gjennom og gir varmluft til lugar, før vannet fortsetter ut til slyngen. Nå kommer jeg bare til å kutte ut vifta og lar slangen gå direkte fra blokka og videre ut i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Har du fått startet motoren ??? Sitér dette innlegget Link to post
Kot Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Nei, har problemer med dieselpumpa. Har bestilt mekaniker for å se på den, men de har veeldig mye å gjøre om dagen, blir nok ikke før over nyttår. Gudrun, jeg måtte suge fra slangen som jeg hadde av oppe ved motoren for å få frem den nye frostvæska, det var ikke nok å ha den litt av. For den som er interessert, så smakte det søtt, ekkelt og litt sterkt, fysj, Satte slangen på igjen, ikke helt, til det rant ut tilsynelatende uten luft, men jeg er faktisk usikker på om jeg har fått ut all luft likevel, for slangene som går ned til slynga er fremdeles myke, Skal ned og se på det en av de nærmeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.