Jump to content

Topolet anlegg er det greit og legge opp (trebåt)

M/S Bastard

Recommended Posts

Lurte litt på dette med topolet anlegg, men er det noen hindringer i dette systemet kontra enpolet  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, deler som dynamo, starter, temperaturgiver, oljetrykkgiver osv. må ha minus issolert fra gods.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, deler som dynamo, starter, temperaturgiver, oljetrykkgiver osv. må ha minus issolert fra gods.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst ja, da er det vel ikke noe og tenke på egentlig!

For da må man vel ha kjøpt dette beregnet for topolet anlegg, hvis jeg ikke er helt på jordet!

Strøm er sikkert morro når man har peiling! (noe jeg ikke har)

Hvor henter man da minus i fra, når den ikke går til gods? Bare på batteri-minus? Vil det si at alt det du har ramset opp må ha egen minuskabel som går til / fra batteriet?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

bare batteri minus mener jeg også, men når minus må være adskilt fra motor så er det vel ikke så greit med minus til starter dynamo osv. for de sitter jo fast montert i motor!

er terminalene på disse isolert fra "huset"??

eller behøves ikke det :confused:

..... starter dynamo osv. for de sitter jo fast montert i motor!

Både starter og dynamo'n min har eget koblingsterminal for minus.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Både starter og dynamo'n min har eget koblingsterminal for minus.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det har starteren min og, men er den isolert fra huset på starteren slik at det ikke blir en bro mellom starter og motor?

Kunne godt tenkt meg topolet anlegg egentlig for og slippe jording til motor!

En del ekstra kabling, men når jeg alikevel skal legge opp alt fra begynnelsen er jo dette en ide!

Men det blir ikke noe av hvis jeg må kjøpe ting spesielt for dette

Hei.

Tror dere har fått tak på det. Meningen er at batteri-minus ikke skal være furbundet til motorblokk noe sted, og dermed videre til aksling og propell. Og da må nok minus fra alle duppeditter gå direkte til batteri (eller til en kraftig koblingsskinne med tykk kabel videre til batteri). Og så må minus på generator osv. osv være isolert fra gods på enheten. Så enkelt, - men så vanskelig å få til med eksisterende komonenter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tror ikke jeg ville stressa så mye med det der. Det jeg imidlertid ville gjort er å legge ut en felles jord i en krafig bolt på motoren, i umiddelbar nærhet av dynamoen. Dit ville jeg trekke en kabel fra en av starterboltene og en jording fra dynamo minus. Jording gjennom motorblokka er ikke veldig effektiv, strømmen går den letteste veien. Tiltak nr. to ville være å ha skille- (av/på) brytere både på batteri pluss og batteri minus. Dette for å garantere at det ikke vil kunne tusle rundt krypstrømmer. Ovennevnte er omtrent slik jeg ahr gjort det på Hulda. Og så har jeg lagt ut en egen kurs, direkte pluss og direkte minus til lensepumpen. Uansett hva som hender skal pumpen kunne starte og kjøre noen timer før batteriet konker. Pumpen og nivåbryteren er to-polet.

• 1 år senere...

Jeg har lyst til å løfte dette emnet igjen. Skal snart begynne å sysle med strømopplegget i båten min, og er ikke sikker på om jeg har forstått dette topolet-opplegget helt. Jeg hadde kanskje tenkt å gjøre det på denne måten, for å slippe anoder, tæringer og annet snusk som jeg synes høres skummelt ut.

Hva bør jeg gjøre? Er Huldas metode som beskrevet i #11 like god, eller bedre enn noe annet?

Hvis du har topolet dynamo og starter, så burde dette være grei skuring. I tillegg må alle givere (oljetrykk, temp m.m.) byttes til topolt. Men hvis alt dette må kjøpes nytt så blir det rett og slett uforsvarlig dyrt. Og ikke så mye vits heller, sånn sett. Vil tro at 98% av alle norske fritidsbåter (sånn cirka) har enpolet anlegg, og 99,95% av disse igjen ikke har noen problemer overhode med dette. Så det er sikkert mange andre ting man heller bør bruke pengene til i båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sett gjennom mine briller har 2-polet anlegg bare fordeler, ikke minst når man en eller annen gang blir nødt for å begynne med feilsøking :headbang:

I en trebåt kan man allikevel ikke bruke skroget som minus/tilbakeleder, dermed vil ethvert 1-polet anlegg bli en "hybridløsning" - og da kan man etter mitt syn like gjerne gå for et ekte 2-polet anlegg.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Om jeg kan få være med å gjøre forviklingene enda større.

Trulte har trebåt.

Trebåter skal helst ikke ha anoder.

Det viser seg at trebåter som har anoder gjerne hellere får lutråte, hvilket er langt mer alvorlig enn at skroggjennomføringer ryker.....

Jeppe Juel Nielsen har laget fremragende artikler, såvidt jeg husker har Trulte disse fra før ?

Trebåter skal helst ikke ha anoder.

Det viser seg at trebåter som har anoder gjerne hellere får lutråte, hvilket er langt mer alvorlig enn at skroggjennomføringer ryker.....

Jeppe Juel Nielsen har laget fremragende artikler, såvidt jeg husker har Trulte disse fra før ?

Er helt enig her "Perlen". Enten det ene eller det andre problemet dukker opp over tid. Min første trebåt har jeg nå. Javel, men jeg har hatt andre typer - plast, stål, betong. Aldri brukt anoder på grunn av overnevnte. Man berger noe og taper noe annet. Slik er det bare. Nuå vil nok peppern komme i fullt mon :cryin: Ta hensyn til det elektriske all over og ungå et minimum av anoder.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei

Perkins har topolet anlegg på sine motorer.

Den største grunnen til at "vi fritidsbåter" ikke bruker topolet anlegg er at vi for det meste ligger i havna med båtene. Da kan vi slå av strømmen på både + og- siden av batteriet hvis det er ønskelig.

Det er verre med de som har bruk for to polet anlegg, de er på havet nesten hele tiden.

Yrkesbåtene....

:cool:

PS. Hvordan er det med strøm der du fortøyer båten. Småbåthavner bruker å være en større trusler for båtene enn et enpolet anlegg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...