JRK Startet 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2012 Hei, Har kassert en 4 års gammelbatteribank da Syrevektsmåleren stod i skille mellom grønn og vit Så har jeg kjøpt nye batterier og så viser det seg at når de nye batteriene er toppladet så står måleren på litt over det grønne. Her kan det hende jeg har kastet fult brukbare batterier på grunn av en jæ.... Biltema måler. Eller kan de nye batteriene være dårlige? Er det noen som har erfaring med Biltemas syrevektsmåler? Er det noen som vet om en måler av topp kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg kastet et batteri nettopp fordi ene cellen var på rød og de andre på grønt. (biltema syrevektmåler) Ville ikke kastet et batteri om alle cellene var like. Spørs om de heller skulle blitt toppladet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Så du hadde ingen som helst problemer med batterikapasiteten eller spenning, men valgte likevel å kaste hele banken bare fordi en dings til 19,90 fra Biltema antydet at den ikke var helt topp? Noen har tydeligvis for mye penger.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Audiquattro Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Ikke er det 1 april heller. For å være litt konstruktiv. Jeg har to syrevektmålere fra Biltema. En optisk og en flotørtype. Den optiske er av en eller annen grunn større optimist på mine batteriers vegne. Redigert 7.Desember.2012 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Relevant spørsmål: Dersom BT's måler ikke er bra nok, hva er alternativene? Ta gjernne med forslag til pålitelig måleinstrument for frostvæske til overkommelig pris med det samme. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arvid_A Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg har sjekket frysepunktet på kjølevæsken på båt og bil med denne: http://www.clasohlson.com/no/Optisk-glykoltester/Pr364782000 - og har valgt å stole på den... Jeg har ikke prøvd den på batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 En aktiv bruker av båten vil vel legge merke til om batterienes prestasjon er blitt veldig mye dårligere? Dette er ikke helt nøyaktig, men om man kjenner el-forbruksmønsteret sitt og batteriene over tid ikke presterer, så er det vel på tide å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ja jeg er en aktiv båtbruker og har selvfølgelig toppladet batteriene og hadde selvfølgelig problemer med at jeg hadde for lite strøm. Og det var da jeg oppdaget at denne nye fine båten hadde vanlige batterier som måtte etterfylles...Begge mine forrige båter hadde da AGM og GEL. Noen vil huske nok huske en annen tråd jeg hadde om tørrkjørte batterier. Tror nok 2 av batteriene var ødelagt da de forskjellige cellene varierte veldig, men to lå nok akkurat i skille mellom grønt og hvitt etter lengre tids topplading. Ville uansett ikke blandet disse med nye batterier, men kunne kanskje brukt de til noe annet. Spørsmålet var nok stilt mer for å få bekreftet at de nye batteriene faktisk er i orden. Og om det er sånn at BT syrevektsmålere er unøyaktig, så er det jo greit å vite om det slik at en selv slipper og lure Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg har brukt samme syrevektmåler fra Biltema i borti 20 år. Den jeg har virker til å være nokså edruelig, og plukker greit ut defekte celler. Disse målerene er enkle greier. En glasskolbe av gitt volum med en vekt inni, skala på utsiden. Det kan være at skaleringen ikke er verdens mest nøyaktige, men trendingen bør allikevel være god nok. Plukket et av forbruksbatteriene ut av ladelinjen i høst og ga det ekstra lading. Syrevekten hadde gått ned, men verdien på cellene var innbyrdes like. Nå er batteriet oppe og går igjen, men syrevektmåleren gir ingen garanti for at batteriet er funksjonsdyktig om noen måneder. Har begynt å spare penger til et par nye batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Plukket et av forbruksbatteriene ut av ladelinjen i høst og ga det ekstra lading. Syrevekten hadde gått ned, men verdien på cellene var innbyrdes like. Nå er batteriet oppe og går igjen, men syrevektmåleren gir ingen garanti for at batteriet er funksjonsdyktig om noen måneder. Har begynt å spare penger til et par nye batterier. Hvordan kunne syrevekten på bare et av batteriene endre seg i forhold til de andre? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Det har sannsynligvis med hvordan ladekablene er lagt opp. Skal muligens endre på dette. Om batteribanken er på vei ut, så vil det ene batteriet gå først. Jeg har ikke belastningsmåler slik at jeg kan se kapasiteten på batteriet. Men i og med at syrevekten er lik mellom cellene, så antar jeg at frisk lading av dette ene batteriet vil kunne være en varig fiks. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Dette har du helt rett i Hulda Ikke alle er klar over det, men om du pralellkopler flere batterier bør + koples til det første og - til det siste i en paralellkopling. Da får alle lik ladespenning Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Feilen er såvidt dum- og begrunner seg i at den gangen jeg la opp kretsen, så var ikke ledningen jeg hadde til rådighet lang nok til å rekke frem til borteste polen. Og siden har jeg glemt å fikse på det. Og derfor blir det borteste batteriet noe stemoderlig behandlet av laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Dette har du helt rett i Hulda Ikke alle er klar over det, men om du pralellkopler flere batterier bør + koples til det første og - til det siste i en paralellkopling. Da får alle lik ladespenning Jaha? Dette likner på prinsippet om flere vannkar på rad der det som er nærmest innslangen fylles først. Trodde størm oppførte seg anderledes, at distribusjonen var lik forutsatt at kablingen mellom polene er grov nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Strøm er lik vann. Forskjellen er at strøm går mye fortere. Enkel forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Med ordentlig grov kabling mellom batteriene, er dette et minimalt problem. En annen sak er vel at at om batteriene er født samtidig, dør de ikke nødvendigvis samtidig, som mennesker og dyr heller ikke gjør. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Jaha? Dette likner på prinsippet om flere vannkar på rad der det som er nærmest innslangen fylles først. Trodde størm oppførte seg anderledes, at distribusjonen var lik forutsatt at kablingen mellom polene er grov nok. Akkurat som vannkarene fylles opp likt dersom det er grov nok rørforbindelse mellom dem Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
JRK Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Hei. Alt er relativt, men i en båt er ladeforløpet som regel en time eller to ut på fredag og det samme inn på søndag. Batteriene vil som regel være sultne og de første batteriet i rekken lever et bedre liv en de neste på rekken. For dere som har dette koplet slik vil jef foreslå at dere gjør en liten måling direkte på batteripolene, tidlig i ladeprosessen. Jeg garnterer at dere vil finne noen millivolt lavere spenning for vert batteri deler måler på. Selv testet jeg dette ut i forbindelse med en reklamasjon på batterier kjøpt hos Sleipner. Hadde 120 A generator og 4 stk 120 Ah batterier. Her lå spenningen 0,2 volt høyere på det første en det siste batteriet tidlig i ladeprosessen. Vilespenningen var 12,85 på det beste og 12,75 på det dårligste etter ett år. Ved sammenkopling av batteriene sank spenningen på alle batteriene til det laveste batteriets verdi. I dette tilfellet teoretisk 48 At.. Rådet fra Sleipner var å kople om slik at alle batteriene får samme ladespenning. Ingars modell om kar som fyller seg med vann holder ikke mål. Dere kan for morro skyld topplade to like batterier. Måle vilespenningen ette et par dager. Så kople disse sammen. Den nye spenningen burde blit midt i mellom, men det blir den ikke. Spenningen vil alltid (over tid) stabilisere seg på vilespenningen på det dårligste batteriet.. Velvel nå har denne tråden blitt noe annet en det jeg opprinnelig spurte om, og dette er jo også interessante ting og diskutere selv om det har vært oppe flere ganger før Igjen er det noen som vet om en syrecektsmåler av god kvalitet, slik at jeg kan få sjekket de nye batteriene mine på en sikker verdi Ellers vil jeg takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 (redigert) Jeg hadde en gang en syremåler med integrert termometer, men all gummien er dessverre morknet. Men her er i hvert fall bilde av selve termometerdelen som viser hva en skal legge til/trekke fra ved de forskjellige temperaturene. Så dersom en feks. leser av 1280 ved 0gr. må en trekke fra ca 20 slik at virkelig syrevekt er 1260. Altså, så er ikke batteriet helt toppladet. Har du tatt hensyn til temperaturen når du målte? Lars H. Redigert 8.Desember.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Siden jeg skulle ned i båten å montere den nye laderen så tok jeg med en liten lader også. Jeg har to separate banker på 2 X 140ah Bank A målte 12,67V uansett hvor jeg måler. bank B 12,61V. Uansett hvordan jeg kopla laderen til bankene så greide jeg aldri å måle noe forskjell på batteriene angående Volt. Men det behøver ikke bety at alle batteriene blir likt på-fylt. Syrevekta var "tilnærmet" lik for alle 4 batteriene, får se i morgen om det er blitt forskjell. Har Biltema syrevektmåler og den fungerer bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Takk Lars, det hadde jeg glemt. roger-jo Med 2 batterier og en beskjeden lader vil nok ikke dette være målbart. Har du derimot 4 batterier og 120 Ampers generator og bruksmønsteret er 1 times kjøretur hver fredag og hjem på søndag, ser du det godt. Via batterikablene fordeles 120 ampere til det første batteriet så 90 til det andre 60 til det tredje og 30 ampere til det fjerde. Da får du spenningsfall i kablene mellom batteriene, og følgelig mer lading på det første. Etter en sesong eller to vil man se at vilespenningen blir høyere på det første og det siste. Utfordringen er at vilespenningen på hele batteribanken vil falle ned på batteriet med den laveste vilespenningen. (teorien om at man fyller batteriene som vanntanker holder ikke mål) I mitt tilfelle var det ca 0,1 volt. På 4 120 Ampers batterier utgjør dette 48 Ampertimer. Med tanke på at man bare bør lade ut batteriene 50% mistet jeg med andre nesten 100 Amperetimer av en bank på 480. Prøvde å reklamere til Sleipner på disse batteriene, men ble rådet til å kople om. Fikk faktisk kjøpt nye batterier for halv pris og koplet + på det første og¨- på det fjerde batteriet. Etter dett var spenningen alltid lik. Det som faktisk skjer er at regulatoren på generatoren kjører ut høyere spenning som kompanserer for spenngfallet på kablene mellom batteriene. Koples + og - minus til det første batteriet vil det ikke bli kompensert for spenningsfall til batteri 2, 3 og 4. Har man landstrømlading elle solcellepaneler kan man selvfølgelig bare glemme denne problemstillingen da ladeforløpet fra 80-100% forgår over noen få ampere og det vil ikke bli betydningsfult spenningsfall i kablene mellom batteruene Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 JRK. Har du ikke i regnestykket glemt å ta med batterienes indre motstand, som som oftest vil være veldig stor i forhold til motstanden i kablene? Det vil vel bety at speningsfallet uansett blir omtrent det samme over alle batteriene? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøtunga Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Da får du spenningsfall i kablene mellom batteriene, og følgelig mer lading på det første. Motstanden i 0,5 m kobberkabel med tverrsnitt 50 mm2 er ca 0,17 milliOhm. For å få et spenningsfall på 0,1 V over denne kabelstubben må det gå ca 300A i den. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
JRK Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Om vi forutsetter at den indre motstanden er lik i alle batteriene, så har dienne ingen betydning for spenningsfallene mellom batteriene. Kobberledningen er en ting her. Vi snakker like mye om overgangsmotstand mellom 6 kabelstumper som skal krympes til 12 kabelskor som igjen skal koples sammen. . Men for å ta kopperledningen. Vi snakker ikke om en 0,5 meter her. Vi snakker om 6 stubber på 0,5 m og da vil vi få 0,07 Volt spennigsfall om vi forutsetter at det går en gjennomsnittelig strøm på 60 Ampere igjennom en 50mm2 kabel i følge båtplassens strømkalkulator. Enste måte å få et svar på for de som er i tvil er og kople dette opp og så måle spenningen på alle batteriene. Målet med tråden var syrevektsmåler og ikke en slik diskusjon. Tror jeg avslutter diskusjonen her nå. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Målet med tråden var syrevektsmåler og ikke en slik diskusjon. Tror jeg avslutter diskusjonen her nå. Jeg regner med denne vil gjøre en noe bedre jobb på dine målinger: http://www.biltema.n...skemaler-37200/ Jeg har riktig nok bare testet den på frostvæske, men antar den er like dugandes på syrevektsmåling.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.