magnumlars Startet 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2012 Skal ta på land ein mobbåt som har lagt eit år på sjøen i morgo. Utetemperaturen er -5 grader. Båten har hatt høg vannstand i motorrom, men dette er no lensa ut. Er det noko plass det kan stå igjen vatn i vannjeten når denne blir løfta opp av sjøen? Har aldri vore borte i vannjet so har ingen kjennskap til korleis dette fungerar. Korleis fungerar sjøvannskjølinga på slike båtar? Har høyrt at med motoren blir kjølt av vannjeten då det ikkje er eiga sjøvannspumpe på slike motorar. Kan det stå igjen vatn her? Er svært takknemmelig for tips til kva eg må gjere her! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Nå er min kjennskap til vannjeter begrenset til jetski'er, men ville tro de samme prinsippene gjelder, å kjøre vannjeten litt etter opptak for å tømme ut vannet? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
magnumlars Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Kjøre etter opptak er ikkje eit tema-motoren går ikkje Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Samme opplegg på motor som på annet drivverk. Det må tømmes for vann/konserveres for å unngå frostsprenging Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hvis motoren på ein mobbåt må drenerast for å unngå frostspreng. Korleis i alle dagar unngår ein då frostspreng på dei mobbåtane som blir brukt på skip? desse går jo som oftast rett frå sjøen og opp i daviten/krybba-uavhengig av temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 De blir koblet på 42 V varmer/lader når de kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Var ikke mye informasjon her, men sånn generelt: Mob båtene har motorvarmer tilkoblet når de står ombord. Holder oppe en viss temperatur som holder frosten vekke. De mest brukte/kjente vannjetene på slike båter har ikke vann i seg når de er tatt ut av vannet, Vannet renner ut samtidig med at båten løftes ut av vannet. De fleste litt eldre mob båter har sjøvannspumpe på motor. Har opplevd på eldre motorer at sjøvannet har frosset i sjøvannspumpe når de har stått lagret på land i 15 minus, selv med motorvarmer på. Motoren hadde en liten lunk. Men siden frosten hadde fri tilkomst til skrog, dekk og luftinntak klarte ikke den å holde sjøvannspumpen fri for is. Vi måtte til med egne ovner.. Imidlertid har de fleste av de båtene med Steyr motorer ikke sjøvannspumpe, men er kjølt via vannjeten. Går da egen slange aktenfra og frem til motor. Å koble inn vannjet når båten står tørt på land kan skade foringene til aksling i vannjet som da er knusk tørr. Noen mob båter har ikke gear, men er koblet direkte, så pass på der. Vet ikke om du ble så mye klokere? Vil hjelpe litt med mer info om båttype, motor, alder etc.. Redigert 7.Desember.2012 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Båten er ein Eide marinetech (Normar) årsmodel 2007 med (bukh) steyr 256. Båten har ikkje gir og kan derfor ikkje startast på land. Det står ikkje modelltype på båten, men den er merka med 6,5x2,55x1,10. So eg reknar med det er samme båten som dei idag kallar Normar 650. Fabrikat på vannjet veit eg diverre ikkje. Men kjølesystemet er ikkje godt å bli klok på ( har ikke studert fysisk, har ikkje båten her) for i online brukermanual står det at motoren har vanlig sjøvannskjøling med impeller, og denne manualen gjeld og solas-motorar som denne. Mens andre ( og eg meinar eg har lest ein eller anna plass) meinar den har kjøling frå vannjeten. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ok, da er vi litt lengre.. Er jet svart eller grå? På noen mob båter kan du følge uttaket på jet helt til sjøvannspumpen. Du ser den korte slangen skrudd fast på utsiden av jet som går inn på en skroggjennomføring i akterspeilet og slangen fortsetter forover. Så er bare å se godt etter og følge slange etc.. Sjøvannspumpen står normalt på plass om du har kjølt via jet eller ei. Er bare ikke impeller i huset. Så åpne der og kikk inni. Ellers bør du tappe motoren for sjøvann ihht manualen. Husk og på sinkene som du har i motoren. (er det 5 eller noe sånt?)Normalt er ikke dette noe man sjekker ofte på denne type båt siden de omtrent ikke er på vannet, men din har lagt "lenge" på sjøen. Ville prøvd Eide Marine og hørt om de kunne hjelpe deg med detaljer. Båten skal normalt ha en liten byggeplate en plass. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Takk for info. Når det gjeld farge på jet er den blå, som i blåskjell :) Interresant info du kjem med her mtp på kjølesystem. Dette er veldig nyttig å vite, får prøve å opne impellerhuset. Men det er noko inni granskauen trangt inne i motoravdelinga på denne skuta, so korleis ein skal komme til her må gudane vite..:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.