Jump to content

bytte kuleventiler mens båten ligger på vannet, uforsvarlig?

Alternes..

Recommended Posts

Jeg har behov for og bytte kraner.. båten er pakket inn så slipsett er uaktuelt før til våren.. er det forsvarlig og skru kranene av mens båten ligger på vannet? tanken er å skru de fort av. putte en finger i hullet og raskt skru på en ny kran? det jeg er redd for ved en slik operasjon er at kraften som må brukes for å få av de gammle skal kunne skape såpass mye bevegelse og press på selve gjennomføringen at lekkasje kan oppstå?...

hva mener dere?? takker for alle svar på forhånd :)

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Ikke noe problem dersom gjennomføringen ikke er for langt under båten, og at du har en mulighet til å få båten på land om det skulle gå helt feil...

Få en plugg i inntaket fra utsiden, så kommer det ikke mange dråpene inn i båten. Ha en større plugg, eller en gummiskive med bolt igjennom som du kan tre igjennom hullet om inntaket ryker. Stor skive og mutter på innsiden...

Noen Fete kompiser på ripa på motsatt side hjelper også bra om inntaket er litt lenger under...

Synes du skal gjøre dette på land.Om kranene sitter godt fast på gjengene til gjennomføringen,er det stor sannsynlighet for at du løsner gjennomføringen mot skroget når du skrur.Om du velger å bytte både gjennomføringer og kraner,fikk jeg beskjed om å gjøre alt ferdig mens jeg først var begynt.Ikke montere gjennomføringer en dag,og kraner neste,nettop pga.fare for å rive løs.

Hva slags dimensjoner er det på krana du snakker om? Det er vesens forskjell på hvor mye vann du kan risikere å få ombord på en liten 3/8" og en 2" gjennomføring. Og hvor prekert er behovet for skifte? Er krana dårlig sier vel Murphys lov at gjennomføringen er det også. Jeg tror jeg hadde tenkt meg nøye om før jeg hadde gjort det, og planlagt vel og lenge. Ha både plan A, B og C liggende - og gjerne en lensepumpe og en dykker. Jeg tror ikke forsikringsselskaper er veldig imponerte over slike gjøremål om det skulle skje noe.

Flere her peker på at det lar seg gjøre, men hva er plan B dersom det går galt med selve gjennomføringene?

Hvis plan "A" var gjennomtrengt så er båten svøp inn i en presenning på undersiden, så en har god tid til å lage plan "B",for den nye utfordringen som oppsto.

Tar en jobben uten presenning, er det kjekt å ha en plugg å slå inn.

Det er også en mulighet til å montere på en ventil til, to i serie.

Men hvis ventilene er så elendige at de må skiftes NÅ hvordan er da gjennomføringene??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Var en artig sak i nyhetene for noen år siden som liknet på dette. En supplybåt eller lignende skulle fjerne en ekkoloddgiver som gikk gjennom bunnen. Dykker plasserte en kryssfinerplate under hullet, denne ble holdt på plass av vanntrykket. Ekkoloddgiver og heismekanisme ble løftet ut fra innsiden, og platen holdt hullet tett. Så passerte en båt i litt for stor fart, og laget litt bølger. Kryssfinerplaten forskjøv seg og fløt opp, og båten tok inn betydelige mender vann gjennom sitt 60cm(?) hull i bunnen. Det tok kun få minutter før båten lå på bunn, pumpene var sjanseløse til å holde den flytende. Så litt mer enn en barriere kan være på sin plass, med tanke på konsekvensene HVIS noe skulle gå galt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er veldig lett å sitte på internett å si: "selvfølgelig er det mulig, bare gjør det sånn og sånn", tror de aller fleste her ville vært ytterst forsiktig om det hadde vært snakk om ens egen båt. Høyst antakelig vil det kunne gå bra, men som fornuftige hoder her allerede har sagt, HVIS noe går galt.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hvis ventilen er en 1/2" eller 3/4" går det greit HVIS en har plugger liggende klar. Jeg skiftet to st. 1/2" ventiler på min forrige båt mens den lå på sjøen. Det skjedde ingenting slik som en ser i Donald Duck- bladene med en vannsprut to meter til værs og rederen sittende på toppen. Og pluggen lå klar i tilfelle...Ventilen ble skrudd av, en vannsprut ca. en drøy cm. i diameter og 20- 25 cm høy kom inn, faktisk mye mindre enn kapasiteten på den minste lensepumpa (30ltr/min.) jeg hadde ombord. Benyttet faktisk denne vannstrømmen til å få skurt ren bunnen av båten under motoren. La på hamp og smurte på Permatex på gjennomgangen, åpnet den nye kuleventilen og entret den på gjengene.Stengte så ventilen og fullførte jobben. Må vel legge til at gjennomgangen var av noe nylonlignende stoff og var helt i orden. Atkomsten til ventilen var også helt grei og problemfri. Og pluggen lå klar...

Å skifta kran på ei slik gjennomføring har eg gjort ein gong. Det som skjedde då var at eg skulle stenga vanninntaket, som var ein gammel slusekran. Dermed so brakk stussen som kranen var skrudd nedpå, og eg stod med kranen i neven og vatnet rennande inn før eg heilt skjønte kva som skjedde. Til alt hell fann eg ei kran som var berre å skru på, men det einaste eg hadde til å pakka gjengene med var grease. No var ikkje dette min båt, men det gjekk ikkje meir enn eit par dagar før ny bunngjennomføring var handla inn og båten dradd opp.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...