Alternes.. Startet 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2012 (redigert) Jeg har behov for og bytte kraner.. båten er pakket inn så slipsett er uaktuelt før til våren.. er det forsvarlig og skru kranene av mens båten ligger på vannet? tanken er å skru de fort av. putte en finger i hullet og raskt skru på en ny kran? det jeg er redd for ved en slik operasjon er at kraften som må brukes for å få av de gammle skal kunne skape såpass mye bevegelse og press på selve gjennomføringen at lekkasje kan oppstå?... hva mener dere?? takker for alle svar på forhånd :) Redigert 7.Desember.2012 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Offensivt! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hvis du er usikker på tilstanden til gjennomføringene dine ville jeg ikke gjort det på vannet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Alternes.. Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) ja så det er vel da neppe å anbefale :/ Redigert 7.Desember.2012 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Gutek Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Minner meg om mannen som var så rask på handa at han låste en skuff og kastet nøkkelen oppi ! Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 foreslår at vi holder oss til kraner og ventiler, og legger bort skuffer og skap ;) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Ingen god ide... Er mest redd for at gjennomføring evt skulle løsne el. Det er greit å få på stry og locktite i fred og ro. Kanskje en dykker kan hjelpe dersom det har dukket opp noko som gjer at det haster. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars Hansen Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Ikke noe problem dersom gjennomføringen ikke er for langt under båten, og at du har en mulighet til å få båten på land om det skulle gå helt feil... Få en plugg i inntaket fra utsiden, så kommer det ikke mange dråpene inn i båten. Ha en større plugg, eller en gummiskive med bolt igjennom som du kan tre igjennom hullet om inntaket ryker. Stor skive og mutter på innsiden... Noen Fete kompiser på ripa på motsatt side hjelper også bra om inntaket er litt lenger under... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Det må være skikkelig risiskosport. Hva hvis for eksempel selve gjennomføringen er råtten? Eller gjengene dårlige? Hvorfor må du skifte nå? Til larshans1: De fleste skroggjennomføringer for vanninntak har sil på utsiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
GlennIversen Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Tett inntaket med en plugg /ters eller lignende på utsiden og vips så kan du jobbe i ett rolig og behaglig tempo, og ikke stresse og risikere at den raske jobben resulterer i vannlekasjer i ettertid. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Regina III Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Eller en presenningsbit på utsida. Åpne krana, og vanntrykket holder den på plass og tetter godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 For og utføre dette på en sikker og forsvarlig måte så må båten på land. Og prøve og skifte bunnvenntiler mens båten ligger på sjøen er det bare en ting og si og det er att det er uansvarlig . Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Flere her peker på at det lar seg gjøre, men hva er plan B dersom det går galt med selve gjennomføringene? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Synes du skal gjøre dette på land.Om kranene sitter godt fast på gjengene til gjennomføringen,er det stor sannsynlighet for at du løsner gjennomføringen mot skroget når du skrur.Om du velger å bytte både gjennomføringer og kraner,fikk jeg beskjed om å gjøre alt ferdig mens jeg først var begynt.Ikke montere gjennomføringer en dag,og kraner neste,nettop pga.fare for å rive løs. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Hva slags dimensjoner er det på krana du snakker om? Det er vesens forskjell på hvor mye vann du kan risikere å få ombord på en liten 3/8" og en 2" gjennomføring. Og hvor prekert er behovet for skifte? Er krana dårlig sier vel Murphys lov at gjennomføringen er det også. Jeg tror jeg hadde tenkt meg nøye om før jeg hadde gjort det, og planlagt vel og lenge. Ha både plan A, B og C liggende - og gjerne en lensepumpe og en dykker. Jeg tror ikke forsikringsselskaper er veldig imponerte over slike gjøremål om det skulle skje noe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Flere her peker på at det lar seg gjøre, men hva er plan B dersom det går galt med selve gjennomføringene? Hvis plan "A" var gjennomtrengt så er båten svøp inn i en presenning på undersiden, så en har god tid til å lage plan "B",for den nye utfordringen som oppsto. Tar en jobben uten presenning, er det kjekt å ha en plugg å slå inn. Det er også en mulighet til å montere på en ventil til, to i serie. Men hvis ventilene er så elendige at de må skiftes NÅ hvordan er da gjennomføringene?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MT. Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Om noen senker båten sin i uforstand, har ikke forsikringsselskapet noe med det. Forsikringen kommer først inn i bildet når båteier påstår at det var et uhell. Og det kan man vanskelig påstå her. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
nestor Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Anbefaler å gjøre dette på land, men er en 100% sikker på at inntaket er i orden så går dette helt greit med presending, men helst tynn gummiduk under båten. Lekker ikke en dråpe vann. Tec-7 eller hamp på gjengene. Men som jeg sa er dette en "landjobb", og som også nevnt over, si heller at vi vet hva forsikringss. sier, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Var en artig sak i nyhetene for noen år siden som liknet på dette. En supplybåt eller lignende skulle fjerne en ekkoloddgiver som gikk gjennom bunnen. Dykker plasserte en kryssfinerplate under hullet, denne ble holdt på plass av vanntrykket. Ekkoloddgiver og heismekanisme ble løftet ut fra innsiden, og platen holdt hullet tett. Så passerte en båt i litt for stor fart, og laget litt bølger. Kryssfinerplaten forskjøv seg og fløt opp, og båten tok inn betydelige mender vann gjennom sitt 60cm(?) hull i bunnen. Det tok kun få minutter før båten lå på bunn, pumpene var sjanseløse til å holde den flytende. Så litt mer enn en barriere kan være på sin plass, med tanke på konsekvensene HVIS noe skulle gå galt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
littmild Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 (redigert) Det er veldig lett å sitte på internett å si: "selvfølgelig er det mulig, bare gjør det sånn og sånn", tror de aller fleste her ville vært ytterst forsiktig om det hadde vært snakk om ens egen båt. Høyst antakelig vil det kunne gå bra, men som fornuftige hoder her allerede har sagt, HVIS noe går galt. Redigert 8.Desember.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 tror de aller fleste her ville vært ytterst forsiktig om det hadde vært snakk om ens egen båt. Tiltredes! Tell meg med blant "de aller fleste" i denne saken... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
NilsPils Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Jeg melder meg også på der Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Har gjort dette en gang, byttet sogar hele 1,5" gjennomføringen mens skøyta lå i sjøen. MEN, det var sommer, vi hadde en mann i dykkerutstyr på utsiden og folk på innsiden. "Fingeren i hullet metoden" på vinterstid frarådes på det sterkeste. Liten tvil om hva forsikringsselskapet vil si om det mislykkes.... Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Hvis ventilen er en 1/2" eller 3/4" går det greit HVIS en har plugger liggende klar. Jeg skiftet to st. 1/2" ventiler på min forrige båt mens den lå på sjøen. Det skjedde ingenting slik som en ser i Donald Duck- bladene med en vannsprut to meter til værs og rederen sittende på toppen. Og pluggen lå klar i tilfelle...Ventilen ble skrudd av, en vannsprut ca. en drøy cm. i diameter og 20- 25 cm høy kom inn, faktisk mye mindre enn kapasiteten på den minste lensepumpa (30ltr/min.) jeg hadde ombord. Benyttet faktisk denne vannstrømmen til å få skurt ren bunnen av båten under motoren. La på hamp og smurte på Permatex på gjennomgangen, åpnet den nye kuleventilen og entret den på gjengene.Stengte så ventilen og fullførte jobben. Må vel legge til at gjennomgangen var av noe nylonlignende stoff og var helt i orden. Atkomsten til ventilen var også helt grei og problemfri. Og pluggen lå klar... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Å skifta kran på ei slik gjennomføring har eg gjort ein gong. Det som skjedde då var at eg skulle stenga vanninntaket, som var ein gammel slusekran. Dermed so brakk stussen som kranen var skrudd nedpå, og eg stod med kranen i neven og vatnet rennande inn før eg heilt skjønte kva som skjedde. Til alt hell fann eg ei kran som var berre å skru på, men det einaste eg hadde til å pakka gjengene med var grease. No var ikkje dette min båt, men det gjekk ikkje meir enn eit par dagar før ny bunngjennomføring var handla inn og båten dradd opp. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.