Roger jo Startet 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2012 Lager denne tråden da det er flere med LADIX Greenline/Multicharger. Jeg kjøpte Ladix sin landstrømspakke med LADIX Greenline/Multicharger 2 X 15 A Lader i 2009. Vinteren 2010 bar isen så jeg fikk strøm ombord hadde landstrøm i 5 dager.(ligger i Bøye) 14 dager senere oppdaget jeg at batteriene i bank A 2 X 140ah var tørrkokt. Bank B var OK. Laderen ble sendt til Ladix for test og friskmeldt etter 40 dager. De 11 år gamle batteriene fikk skylla, selv om de etter min mening var spreke. Bank A og B lager 24V til vispen. I høst oppdaget jeg at bank A hadde 17V og bank B 14.5V. en time etter landstrømstilkopling. Avbrøt flere ladninger på 15V. Vel hjemme ble laderen tatt ut og nye tester på noen gamle batterier ga samme resultatet. Kontaktet Defa da de har kjøpt opp Ladix. Fikk beskjed om å ta en test til før laderen ble sendt til de, klippet av kabelen til "Tempfølerene" og da var laderen OK. Fuktighet i tempføleren får laderen til å ta av , ble det sagt.. Etter 40 dager kom det en ny DEFA MultiCharger 2x15A på døra. med feilmelding fuktighet i føler på den gamle. Det er endel ladere som har følere som ikke er tette, en feil som skal være rettet opp, vet ikke NÅR. Monterte laderen i dag. Så bra ut den ladet med 14,5V på begge bankene. SÅ DEFA SKAL HA SKRYT FOR Å rydde opp etter Ladix. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Hei, Det var som bare... Har tørrkokt mine batterier i sommer jeg også. Trodde forklaringen var at jeg burde ha etterfylt mere vann. Har samme laderen som du. Da har jeg plutselig fått et prosjekt. Batteriladeren skal sjekkes før de nye batteriene koples til. Hurra for båtplassen der man kan dele slike erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 En mail til DEFA med data om laderen, burde gi svar. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Rydde opp og rydde opp... Hadde produsenten nok erfaring ang. temp.sensor og fuktighet? Ikke alltid det lønner seg å gå for high-end, men må bare innrømme at jeg gikk for Ctek selv. Muligens var er det penger ut av vinduet, men ser på det som en ekstra sikkerhet når det gjelder å få batteriene til å leve lengst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Det var denne Laderen fra LADIX fra 2009 som hadde tempfølere som ikke var tette. Feilen har blitt rettet opp, jeg vet ikke når. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.