Jump to content

bor i båten, båten dekket av pressening, problem uten pressening?

Alternes..

Recommended Posts

Jeg har kledd hele båten inn for vinteren.. saken er at jeg begynner å ble rimelig båtsjuk og har ikke mulighet til å forlate havna med nevnte innkledning av båten.. Det jeg lurer på er om jeg i min uisolerte båt og temperaturer ned mot 20- vil få større problemer med kondens og varmetap uten presseningen? samt isolasjonsevnen? vis det ikke medfører altfor store problemer har jeg lyst til å ta av pressening og heller belage meg på å måke båten gjennom vinteren vis det ikke medfører for store problemer med overnevnte spørsmål. det skal også nevnes at hele dekket mitt er av lakkert teak..

takker for alle svar på forhånd. mvh Alexander

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

luftavfukter har jeg ikke, men det trengs heller ikke da jeg ikke er plaget med fukt av noe slag utenom enkelte uisolerte skott. og ingen kondens på vinduer.. etc. men dette vil kanskje forandre seg om jeg tar av presseningen? jeg fyrer med en taylors dieselovn i tilegg til en 2 kgw vifteovn.. det jeg tenker på er om de vil ha noe å si at det vil ligge snø og is på dekket som vil tines opp av varmen innenfra osv..? vil teaken bli ødelagt av is og snø som smelter og tiner om hverandre? mvh alexander

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Jeg pakket aldri inn i pressening når jeg bodde ombord. Så lenge en fyrer så var aldri fuktighet noe problem. Og det var aldri mer en 3 minutter fra jeg tok avgjørelsen til å reise ut at til at jeg kunne reise ut. Desuten, mye mindre støy fra flapprende pressening :-)

INgen problem med teaken.

Jeg lot ofte snø ligge på dekk så lenge som mulig(isolasjon) men det vil tine og lage en ishinne der hvor islolasjonen i dekk er dårligst. så blir en avveiing, men det er ingenting litt sjøsalt og noen bøtter med sjøvann ikke fikk bort i en fei. 20minus var heller ikke noe probelm. Men sjøen frøys jo til slutt da.

Å dekke båten er vel noe som primært gjøres for å beskytte i periodene man selv ikke er ombord. Har selv presenning bare over bommen og bakover til akterstaget, slik at jeg holder cockpit fri for nedbør.

På den måten er terskelen lavere for å få meg noen turer på fjorden også om vinteren. Det blir imidlertid mer måkearbeid.

Jeg kledde inn svADA i burka i går og i dag da det begynner å legge seg is rundt havna og da kommer jeg ikke ut på fjorden uansett hvor mye jeg har lyst.

Ved å kle på damen med burka, blir hun mer lun innvendig og trenger mindre fyring, MEN jeg liker det IKKE.....

Dødsmissunnelig på de som ligger i golfstrømmen og ikke blir frosset inne om vinteren.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...