Jump to content

Motorbytte i Draco 17 ST

Peder Arnesen

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte i 2011 en Draco 17 SunTop med en Mercruiser 140hk MCM (bensin). Denne motoren hadde jeg 7 timers gangtid før råden eksploderte og lagde et hull på størrelse med en knytt neve i blokka. Jeg har sett etter en ny motor siden og står nå ved et valg som jeg tenkte dere fag folk kunne hjelpe meg med.

Jeg kan kjøpe en ny blokk til motoren og bytte den opp igjen og gjøre det skikkelig. (tror de tidligere eierne ikke visste hva de holdt på med) Men jeg vet ikke om disse motoren er pålitelige og slitesterke. Det er sikkert en god motor når den fungerer, og 140hk i en Draco 17 burde gi den ganske god fart.

Den andre motoren er en Mercruiser 1.7 Dti 120hk (diesel). Jeg har lest litt rundt på BP at et problem er at dysene og turboen tetter seg og smelte hull i stempelet. Er dette noe som er stor sjanse for at det skjer? Og er disse motorene pålitelige? Tror at en 120hk diesel burde passe perfekt i en Draco 17. (Har sett denne motoren stå i båter godt over 20 fot)

Har mest lyst på diesel med tanke på priser og forbruk. (Og kompetansen min er ikke det høyeste siden jeg bare er 17 år) :)

Takker på forhånd for alle svar og hjelp :)

- Arnesen

Man er ikkje på sjøen for å 'spare' ved å knurre rundt i en skramlete diesel men for å ha det moro! Gå for en V6 du, billig og bra og du vil få en helt annen verden av fartressurs og komfort. Forskjellen ved endt sesong er ikkje mange kronene likevel. Prisforskjellen på å kjøpe dette er enorm. Du får fleire slike V-seksere for prisen av en knurrbart.

Men ellers så er de ganske skjøre desse 1.7 motorene og det må dulles og styres med og være veldig påpasselig med alt mulig. Og det tar jo gleden utav båtlivet spør du meg. Der var en upgrade på desse motorene med andre stempler dyser og div pga det du nevner så du må isåfall gå for en av de om det skal være håp. Husker ikkje hvilket år det var sånn på stående fot

Redigert av Plutonium (see edit history)

Takk for svar Plutonium :) V6 Mercruiser hadde vært topp, men eneste problemet er økonomisk. fant den Dieselen billig, og vet om en billig shortblock som jeg kan skaffe til Draco'en. Men lurte bare på om 1.7 Dti var en god motor. Kanskje noen her har litt erfaring med disse og vet mer om disse. Båten kostet 25 tusen, og jeg føler at å koste på den mer enn 30-35 tusen er for mye. + at da må jeg spare litt til :yesnod: Du vet kanskje om noen sider eller noen som selger en billig V6'er? Jeg vil få motor og slikt i orden slik at jeg kan fokusere på lakkere båten.

- Arnesen

Redigert av Peder Arnesen (see edit history)

Jeg kjenner ikke 1,7 motoren utover det som kan leses her og andre steder. Og det bør være bekymringsfullt dersom budsjettet er begrenset. Er den veldig billig så har det muligens sin årsak. Kan den prøves i båt før handel? Uansett så er det meste med båt dyrt. Og lapping på turbo dieseler koster fort noen kroner. Med en shortblokk får du i praksis ny motor. Billige deler i junaiten. Lett å skru.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Takk for gode råd Executive :lol: Ja shortblocken er i bunn og grunn ny. Men min tiligere erfaring med mercruiser og etter å ha lest tråden til tomzern blir jeg meget bekymret får rådebank og dårlige veiv lager. Eller er dette ikke et problem hvis lagrene er nye? Vet ikke om de slites fort og må byttes ofte? Fordi den motoren jeg hadde klarte jeg presse ut 20-22 knop på full fart. Og da kom det en høy skarp lyd fra motoren og motoren mistet turtall. Men etter en slik skade som jeg fikk ble stempel nummer 4 delt i 2 (på grunn av skaden den fikk av eksplosjonen av råden). Burde jeg få toppen sjekket for eventuelle feil eller lekkasje? Hvis jeg husker riktig så var kompresjonen 80 psi på stempel 1 og 4, 115 psi på stempel 2 og 90 psi på stempel 3. Tror dere at de kanskje kan være en lekkasje i ventilene eller at toppen kan være skjev?

Jeg har alt av mareniserings utstyr som jeg trenger til å bygge opp en ny motor. Men som dere vet så blir manifolden rusten ganske fort når den blir brukt i saltvann. Hva er cirka levetid på disse når de blir spylt med ferskvann når de tas på land?

hvis budsjettet ditt er lavt. ville jeg gått for ny shortmotor til den du har. da passer alt. manifolden kan du regne med fra 5-10 år. med skikkelig konservering. har hatt draco 1700 tl selv. og det kunne aldri falt meg inn og puttet in en diesel i en slik. bruker brensel den også. skal gjøre ca 35kn med alpha drev og riktig propell med 3 l mercruiser

i overkant av 40 med v6 4,3l.

Norske båter er best!

Jeg takker for alle svar :thumbsup: Har lest i hele dag og ser ut som om jeg bikker mot shortblocka! :smiley: Diesel blir for mye styr og føles ut som om de kan bli vanskelig å håndtere siden ikke tåler å bli kjørt litt. Og hvis alt kommer til å funke vil jeg nok få mye glede ut av en 140hk Mercruiser. Håper bare at jeg ikke får rådebank igjen :sweat: Det er det eneste jeg er redd for med denne mercruiseren. Snakket med han som er båt selger og har verksted her i Farsund. Han sa at de sluttet å produsere disse motorene fordi de "bare var noe drit". Jeg vet ikke hvor sant dette er eller ikke. Men ut ifra min egen erfaring og lest litt rundt på andre som har hatt same motoren så er hvis dette et problem blant mange. Men vi får håpe at det ikke skjer! :pray:

Skal prøve å poste bilder av monteringen og innsetningen så snart jeg får tak i blokken :lol:

- Arnesen

Hei

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en verksteds manual til Mercruiser McM 140? Trenger til monteringen slik at jeg vet hva innstillingene på de forskjellige tingene er og tegninger som jeg kan se på. :lol:

Også lurer jeg på om noen vet om noen firmaer eller nettsider som selger billige deler til Mercruiser? er det noe i utlandet som ikke er utenfor Europa? Tenker på frakt priser jeg :nonod:

dscn2423.jpg

dscn2422.jpg

dscn2421.jpg

Her er noen bilder av skjønnheten min :) Det er en Draco 1700 SunTop (usikker på årstall, men tipper 80 tallet en plass ettersom motoren er en 86). Veldig fin og hel båt (den ser bedre ut når teppet og putene er i) Det eneste ar at de som hadde båten får malte båten med rulle og det ble dermed noen helligdager som jeg tenker å fikse opp i. Treverket ble pusset og lakkert i vår. Kjøpte den i august i 2011 av en kar i Kvinesdal. Kan ikke tenke meg en finere båt en denne :P

dscn2425.jpg

dscn2430.jpg

dscn2431.jpg

Her er da synderen og opphavet til mitt problem. Beklager dårlig fokus på stempelet. Men uansett så var det sylinder nummer 4 som råde lageret gikk på (som vist på bildene så var det et ordentlig smell!) Stempelet er sprukket helt gjennom, og hullet i blokka kan jeg nesten få knyttneven gjennom :S Hadde mellom 7 og 8 timer gang på motoren før dette skjedde. Når jeg kjøpte den sa de at de nettopp hadde overhalt motoren... (sikkert bare noe bull sh*t) Dette er grunnen til at jeg er litt skeptisk til Mercruiser og rådelagrene deres. (vet om flere som har hatt rådebank).

dscn2427.jpg

dscn2428.jpg

dscn2429.jpg

Har pusset ned manifolden får å prøve å komme til metall igjen. Har pusset vekk alt av rust og gamle pakninger der som de skal festes (Det var ikke lite helle som dere kanskje kan se) Skal male de og få de til å se ut som nye! hadde dessverre ingen bilder av hvordan de så ut før jeg begynte. Men det var ganske mye rust på de (spesielt på der som eksos belgen sitter på manifolden, men fikk det ganske fint!) Er det noen som vet hvordan jeg kan få ut det meste rustet fra inni manifolden så det ikke lager problemer videre? eller går det bare rett ut i havet? Synes det ble mye bedre i alle fall, og gleder meg til det får noen strøk maling :yesnod:

Skal komme med flere bilder når jeg får gjort mer. Noen som vet om jeg kan bruke vanlig maling på spray boks? Eller hvor jeg kan få tak i slik maling?

Dette ble en lang post, men måtte bare vise fram Dracoen :lol:

Beklager liten tekst, er ny med dette her og skal forbedre meg :) måtte lime inn dette fra et Word dokument ettersom jeg ikke kunne poste første gang.

- Arnesen

Hei, lagerne i disse motorene er nok ikke noe dårligere enn på andre motorer. Når dette skjer kort tid etter "overhaling" skyldes det dårlig utført jobb, enten er noe feil satt sammen eller så har de brukt feil klaringer. Som du ser har stempelet sprekt pga at det har truffet toppen, sjekk at ventilene ikke er skadet. Var det sånn at du hadde en short-block som er i orden? Da tar du vel opp den og sjekker før du setter den i båten. Du kan fjerne overflaterust med saltsyre og stålbørste, bruk ansiktsskjerm og tette hansker. Du kan bruke sprayboks lakk av god kvalitet, bruk grunning som egner seg. Rust inni manifold og riser må du bare vurdere selv, det viktigste er at det ikke er flak som kan løsne og tette for utløpet. Egentlig skal pakningsflater plan-freses, vannlekkasje kan nemlig komme inn i motoren via eksosen.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Toppen vil eg sei må sjekkes grundig og trykktestes ja.

Toppen må først sjekkes visuellt, se om stempelet kan ha skadet ventilene. Så sjekker du om ventilene er tette ved å helle bensin i kammerene i toppen. Sprekker i selve toppen skal du ikke være så redd for, det skyldes i såfall høy varme og kommer mellom ventilsetene. Planhet må sjekkes men denne motoren har ståltopp så evt skjevhet skyldes normalt produksjons-slurv.

Toppen må først sjekkes visuellt, se om stempelet kan ha skadet ventilene. Så sjekker du om ventilene er tette ved å helle bensin i kammerene i toppen. Sprekker i selve toppen skal du ikke være så redd for, det skyldes i såfall høy varme og kommer mellom ventilsetene. Planhet må sjekkes men denne motoren har ståltopp så evt skjevhet skyldes normalt produksjons-slurv.

Jeg har sjekka toppen og den her overraskende fin og hel ut. Ingen skader eller arr. Hva burde jeg gjøre for å konservere den slik at ikke rust og slikt tar tak? (merket at det var litt rust på innsiden av der pakningen sitter). Kan ikke se at den er skjev eller har skader. Hadde ikke noe problemer med oljelekkasje ta motoren svev. Hva koster eventuelt å få toppen trykk testen og retten? (sånn cirka).

Du må ta kontakt med et motorverksted, de kan sjekke om den er rett hvis du ikke er trygg på denne jobben selv. Du trenger et rettholt og en lykt for å sjekke. Som jeg skriver så er det lite som taler for at den har tatt noe skade. Trykktesting er ikke nødvendig, så lenge ventilene holder tett som jeg beskrev er det tilstanden på ventiler og seter som avgjør om den er tipp topp (visuell sjekk). Er du usikker må du ha et motorverksted til å hjelpe deg, de ser det lett og vet hva som er nødvendig. For å konservere trenger du fogging oil, crc 666 eller lignende.

• 2 uker senere...

Hei!

Det har skjedd lite i det siste, men de siste dagen har det vært litt action. Har fått kjøpt motor blokka til Mercruiseren! Den kommer over nyttår og da begynner monteringen og eventuell prøvestart. Har også fått skrapet og pusset topp og manifold og fått malt dem blank svart. Har desverre ingen bilder enda og ingen før bilder siden det er kjæresten min som har kamera :lol:

Flere bilder kommer senere.

Jeg er usikker på hvor mye jeg kommer til å laste opp siden når jeg arbeider glemmer jeg å ta bilder, og siden jeg ikke har tilgang på kamera blir det vanskelig. Har også masse skole arbeid som spiser opp mye av tiden min. Men skal prøve å få ut litt når jeg kan :thumbsup:

Arnesen

• 3 uker senere...

Hei!

Nå er det lenge siden det har skjedd noe her i tråden. Tenkte jeg skulle oppdatere alle som ønsker å se og lese på denne :smiley: Har fått malt og vasket litt og handet inn pakninger!

Før:

dscn2427.jpg

dscn2428.jpg

Etter:

20130106_202319.jpg

20130106_202335.jpg

Ble ganske bra! Her er de andre dele jeg har gitt nytt liv til :giggle: :

20130106_202034.jpg

20130106_202223.jpg

20130106_202326.jpg

20130106_202310.jpg

Blir ganske bra dette her! Blir motivert av å se resultatene, hardt arbeid lønner seg.

Har ikke hatt så mye tid til å jobbe eller ta bilder på grunn av skolen tar mye av tiden min. Men jeg legger ut så fremt jeg får tid :thumbsup:

20130106_202449.jpg

Pakningene mine har kommet! nå trenger jeg bare blokka og den får jeg i morgen hvis alt går etter planen! Pussing og maling tok meg rundt 4-5 dager med god arbeids innsats, men det er verdt det når man alt har oppe alle dele kan man gjerne gjøre det ordentlig.

Har også vasket motorrommet som så ut som om det hadde lugget olje der i mange år. Fylte nesten en bøtte full med olje som var blitt til en seig masse!

Her er før bildene:

20130106_202554.jpg

Her er mesteparten av driten tatt vekk, men mye igjen! haha fytti for et arbeid :sad:

Og her er etter!:

20130109_134726.jpg

20130109_134738.jpg

Ganske bra eller hva? Ja så i morgen braker det løs.

Men om noen av dere vet hvor jeg kan finne ut hvordan jeg fester toppen? Har hørt at det er en spesifikk rekefølge og hvor hard man skal skru. Har ikke så mye kunnskaper om det :confused: Noen av dere som vet?

Dette ble et fryktelig langt innlegg, mer kommer senere!

- Arnesen

Hei

Du må skaffe deg en reperasjonshåndbok

Mulig du kan finne noe på nettet

Se forøvrig

PS

Hadde en Merc 165hk for mange år siden, denne hadde en svakhet at sjøvannpumpa satt på enden av kamakslingen. Ved slitasje måtte hele kamakslingen byttes. Hvis du har samme løsning, sjekk slitegrader etter simring før du monter.

hei peder!

har hatt et par slike merc 3 l tidligere. anbefaler deg. å plukke ut ventilene fra toppen og inspisere de for rust. vanlig at det kommer saltvann særlig i eksosutløp nr 4 hvis det har vært dårlig mandifold på motoren tidligere. ville nok også kostet på ny manifold når du først er igang. kjedelig om motoren går istykker grunnet en dårlig manifold.

ellers. skal du ikke være redd for at dette er en dårlig motor. dette er en industri motor. som ble startet produsert på 60 tallet. og så vidt jeg vet. blir den fortsatt produsert. har vært brukt i biler.trucker båter.varmepumper.agregat osv

Norske båter er best!

Takk for svar :) Ventilene er uten rust siden det har ikke vært vann kommet inn i toppen. Har fått meg en ny forgasser ettersom den gamle var delvis defekt. Den nye er en med EL Choke. Noen av dere som vet hvordan den skal kobles opp?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...