Jump to content

Motorbytte i Draco 17 ST

Peder Arnesen

Recommended Posts

Elektrisk choke fungerer ved at en bimetallfjær åpner chokespjeldet når et lite varmeelement varmes opp. Dette skal altså ha 12V tilkoblet så lenge motoren går og får spenning parallelt med coilen. Jording får den normalt gjennom forgasserhuset.

Tusen takk for raskt svar. Ja det høres riktig ut. Skal se nærmere på det. får ikke blokka før tirsdag på grunn av leverandøren ikke hadde skaffet transport. Får bare håpe jeg får den :worry:

Interresant følge med, en ting eg lurer på hva type malingspray boks bruker du til motor, eg må snart beg å male motor.

Det er spray maling som du får kjøpt på hvilken som helst jernvarebutikk. De sa at den ville tåle varmen til motoren men jeg tviler etter som det blir mange hundre grader varm. Men det er da manifolden som trenger sterkere maling fordi det er der malinga er mest varme utsatt. Men til små deler kan den brukes. Skal sjekke merket. Men har vanlig hvit grunning og blank svart som en finish.

Nå har det skjedd saker her! Har fått blokka og den ser grei ut. Har tatt av bunnpannen og sjekket veiva og lagrene, og det ser bra ut :smiley: Det eneste var at oljen som var i motoren var hvit :sad: men det tyder på at det har vært vann i motoren gjør det ikke? men det er vel ingenting og bekymre seg får så lenge sylinder veggene ser hele og fine og uten skader? Stemplene er helt fine.

Skal legge ut bilder så fort jeg får tak i USB kabelen til mobilen.

Manifold og riser er vannavkjølt og blir normalt ikke varmere enn at du kan legge hånden på metallet, derimot kan enkelte deler av motoren bli noe varmere.

Jeg skal kjøpe en annen maling som jeg skal male blokka med. Blokka trenger litt kjærlighet og pleie så blir den så god som ny!

Så lenge det ikke er sprekker i blokk eller topp, så er normalt vannet kommet fra andre ting, slik som dårlig toppakning, og den skal du vel skifte så det er vel ikke noe problem.

PS: Det kan være vanskelig å se sprekker i motorer, enkelte ganger kan de være innvendig og nesten umulig å se, så sjekk dette nøye.

Hei!

Nå har det vært en stund siden jeg har lagt ut noen bilder. Har hatt mye skole og andre ting å ta tak i før jeg har fått tid til å legge bildene ut på nettet.

Har skjedd ganske mye! Har fått gjort rent og sjekket motoren nøye og det ser veldig bra ut!

Her er den nye blokka med stempler, veiv og all innmaten.

20130124_185942.jpg

20130124_185952.jpg

Ser litt sliten ut :) men etter litt maling så skal den nok bli så god som ny.

Alt ser fin og greit ut, det eneste var den hvite krem oljen som jeg fant når jeg tok av olje panna. Men det vasket jeg ut og smurte lagrene og alt med 10-40.

20130124_193625.jpg

20130124_193631.jpg

Ikke helt bra. Jeg tror at toppen på denne motoren har sprukket slikt at vann har kommet ned i oljepanna og har blitt pisket sammen med olja. Men det har lite å si. Har vasket det ut. Og når jeg starter den skal jeg bare la den svive i 1-2 minutter før jeg skifter olja.

20130128_180701.jpg

Der var olja panna på plass igjen. Lagde en ny pakning med dette stoffet her :thumbsup:

20130128_174248.jpg

Det var det de anbefalte på det lokale båt verkstedet.

Ellers har det blitt litt pussing og maling for å gi delene et ekstra løft :smiley:

20130128_174236.jpg

Kjølevanns pumpa:

20130128_180210.jpg

Termostat huset:

20130128_180223.jpg

Blir god gang på dette prosjektet eller hva?

Sylinderveggene og stemplene ser helt fine ut og det er jo godt :lol:

har tatt litt 10-40 olje og smurt sylinderveggene og rotert motoren noen ganger for å smøre og preservere mot rust. Motoren sviver lett og greit rundt og er ikke noe slakk eller ulyder.

20130130_144748.jpg

Det er litt drit på dette bildet, men det er fjernet :thumbsup:

Har også vasket og renset de holderne som holder oljen til leder rørene som går opp til rokkerarmene i toppen. Glemmer hva de heter men det er ikke viktig :) rett gjerne hvis det er noe dere ser er feil. Tar i mot råd og veiledning :yesnod:

20130130_144753.jpg

Tok de ut og de var veldig fulle av drit som ikke skal være der.

20130130_151330.jpg

Like stor forskjell som natt og dag :giggle: Lurer på hvordan så mye drit kan ha kommet inn dit. må være folk som ikke kan behandle motorer som bare har latt det stå slik :crazy:

20130130_153322.jpg

Da var de satt på plass og fyllt med litt olje slik at de ikke skal ruste eller tette seg :smash:

Har også renset ut avleiring ifra blokka sine kjølekanaler. Var store biter med rust og avleiring som lå der. Men fikk ut med litt mekking på støvsugeren :thumbsup:

20130130_144711.jpg

Her har jeg fått ut de største bitene, men dere ser hvordan det ser ut. Ikke veldig bra :thumbsdown:

20130130_144821.jpg

Mye rust og drit, men det blir bedre med litt kjærlighet!

20130130_160545.jpg

Blir jo litt stolt av meg selv :lol:

Her har dere patenten jeg brukte på å renske ut driten

20130130_153855.jpg

Litt ducktape må jo til for å fikse :)

Dette ble en lang tråd, men så har dere noe å lese på i helga :cheers: har malt blokka og bildene av det kommer på søndag-mandag. Ble fin med grunninga, men når jeg skulle ta på svart malinga rant den bare av :confused: Noen som vet om det har noe med temperaturen å gjøre? Er kanskje 5 grader der jeg holder på. Men blir bedre med flere strøk.

Blir bra og ser endelig at dette er løselig :thumbsup: Har håpet oppe på at denne motoren skal vare mange år. Har fått tak i verksteds manual kopier av hvordan tighte toppen og montering. Maling og montering gjenstår så er det første oppstart! :eek: Går fort når man holder på, men sånn går nu dagen.

da skal jeg avslutte denne lange tråden. Flere bilder kommer! Blir båt på meg også!

- Arnesen

Ikke for og være pessimist men den motorblokken hadde jeg fått sprekk testet før jeg ville bygge på den. Den ser ikke akkurat fresch ut.

Den hvite guggen er ole blandet med kjølevann og dette er ikke noe bra tegn Den ene sylinderen har en loddrett gående rustsripe, sprekk??

Det er mye rust i kjølevannkanalene også.

Hvis du gir meg typenumme og årsmodell skal jeg se om jeg har verkstedmanualen til denne .

Ellers så gjør du en bra jobb.

Redigert av yoshian (see edit history)
måtte du gi mye for blokka peder?

Jeg gav 7 tusen + 1 tusen i frakt.

Ikke for og være pessimist men den motorblokken hadde jeg fått sprekk testet før jeg ville bygge på den. Den ser ikke akkurat fresch ut.

Den hvite guggen er ole blandet med kjølevann og dette er ikke noe bra tegn Den ene sylinderen har en loddrett gående rustsripe, sprekk??

Det er mye rust i kjølevannkanalene også.

Hvis du gir meg typenumme og årsmodell skal jeg se om jeg har verkstedmanualen til denne .

Ellers så gjør du en bra jobb.

Jeg har sjekket den og jeg har hatt flere øyne på den og kan ikke finne noe. Det med at olja er hvit er at vann har blitt piska sammen med olje, men lagrene ser fine ut og ikke noe galt. Det er ikke sprekk i sylinderen har sjekket de veldig nøye. tror det bare er lys og kameraet som gjør det slikt, men takk for råd. Og at kjølekanalene er rustet kan du ikke unngå på en saltvanns motor. 1 mm stål tilsier 1 cm med rust. så det er ikke mye. Motoren skal være i orden og når jeg får start på den bytter jeg olje etter 2 minutter etter den er varm for å bli kvitt all den hvite olja. Så jeg tror dette skal gå bra. Men selvfølgelig det er risikoen når man kjøper brukt. Men blokka trenger ikke være dårlig fordi den ikke ser så bra ut. Det kan være dårlig male jobb i tillegg til at den kanskje har stått lenge. Men det blir straks bedre med litt maling. :thumbsup:

Hei Peder!

Jeg får frysninger når jeg ser bildene av blokka di. Det er som å se mitt prosjekt om igjen, og jeg skjønner at du har fått med deg hvordan det gikk :nonod:

Du gjør en veldig god jobb, jeg bare håper for guds skyld at du er heldigere med blokka di enn jeg var med min. Den ser ikke veldig ulik ut som min med tanke på stand, men det kan godt hende at godset i veggene på din blokk er bedre. Den hvite olja er heller ikke et godt tegn, men det kan jo stamme fra enten topp eller toppakning som du selv sier :wink: Mulig du har nevnt noe om det tidligere her, men skal du ha ferskvannskjøling?

Lykke til videre! Følger spent med :smiley: Og hvis alt skulle gå i dass; kjøp VOLVO :thumbsup:

Hei Peder!

Jeg får frysninger når jeg ser bildene av blokka di. Det er som å se mitt prosjekt om igjen, og jeg skjønner at du har fått med deg hvordan det gikk :nonod:

Du gjør en veldig god jobb, jeg bare håper for guds skyld at du er heldigere med blokka di enn jeg var med min. Den ser ikke veldig ulik ut som min med tanke på stand, men det kan godt hende at godset i veggene på din blokk er bedre. Den hvite olja er heller ikke et godt tegn, men det kan jo stamme fra enten topp eller toppakning som du selv sier :wink: Mulig du har nevnt noe om det tidligere her, men skal du ha ferskvannskjøling?

Lykke til videre! Følger spent med :smiley: Og hvis alt skulle gå i dass; kjøp VOLVO :thumbsup:

Haha ja volo er gode motorer :thumbsup: Jeg mener at denne har mye godts igjen med tanke på at det er ikke så veldig mye som har rustet vekk. Nei jeg skal ikke ha ferskvannkjøling fordi det er mye jobb + at bare jeg preserverer motoren gått så skal den ikke kunne ruste så mye :yesnod: Men jeg takker for alle råd det er gøy med tilbakemeldinger på arbeidet :wink:

Her har jeg bildene av den malte blokka :lol:

20130201_180650.jpg

20130201_180706.jpg

20130201_180712.jpg

20130201_184700.jpg

Ser straks mye bedre ut eller hva? Er ikke helt ferdig. må male resten av bunnpanna siden jeg ikke kommer til noen steder som den står nå, Men det er ikke farlig. Bruker bare gaffeltrøkken :thumbsup:

her er malinga jeg bruker på blokka

20130201_183005.jpg

Flere bilder kommer senere når jeg får malt ferdig og monteringa begynner :yesnod:

• 3 uker senere...

Hei!

Nå er det en stund siden jeg har lagt ut noen bilder :thumbsdown: Har ikke had så mye tid eller har orket og legge det ut! men mye har skjedd siden sist innlegg.

Har fått satt på toppen, som jeg gruet meg litt til. Men det gikk fint som bare det :lol:

Har også satt på manifolden og noen smådeler. Skal ikke skrive for mye siden det er sent og jeg skal på jobb :) Men dere kan jo se og komme med tilbake meldinger,

20130217_144816.jpg

20130217_144824.jpg

20130217_144831.jpg

Her har jeg fått på toppen, kjølevannspumpa og termostat huset :thumbsup: Synes det begynner å ligne på en motor igjen eller hva?

20130220_153419.jpg

20130220_153425.jpg

Her har jeg fått satt på manifolden! Endelig nærmer det seg start, Nå gjenstår det bare resten av monteringen, Men den verste jobben er overstått.

20130220_154725.jpg

Har måtte laget meg noen pakninger på "gamle" måten. De brukte sjøkart om bord på de store tankbåtene som pakninger på alt. Den beste pakningen du kan få.

20130220_161251.jpg

20130220_161300.jpg

Dette var det jeg hadde for denne gang! :smiley:​ Kommer mer senere. Håper dere synes det er gøy å lese fordi det er derfor jeg gjør dette. Alltid gøy med posetive kommentarer og tilbakemelding! Satser på oppstart rundt mars :thumbsup:

- Arnesen

• 1 måned senere...

Hei!

Det har vært en lang stund siden jeg har oppdatert denne posten, og mye har skjedd!

Har fått montert motoren ferdig og satt den inn i båten. Det som gjenstår er å få lokale båt verkstedet til å line den opp og sette på drevet. (bilder kommer senere)

Har test startet den og den starter og sviver fint! Trenger å stille timingen perfekt, men den sviver uten ulyder eller banking! (heldig hvis). Skal legge ut video av oppstart senere. Gleder meg til å sette den på havet og se hvordan den sviver og går. Skal ta det rolig i begynnelse, men gleder meg til å se den plane med den nye motoren!

Er så deilig å bli ferdig med den etter et prosjekt på over 8 måneder! Blir bra og få brukt den igjen etter motor smellen i fjor!

Har vært et gøy eventyr som nærmer seg slutten

Mvh Peder Anton Arnesen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...