DieselDahl Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Elektrisk choke fungerer ved at en bimetallfjær åpner chokespjeldet når et lite varmeelement varmes opp. Dette skal altså ha 12V tilkoblet så lenge motoren går og får spenning parallelt med coilen. Jording får den normalt gjennom forgasserhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Elektrisk choke fungerer ved at en bimetallfjær åpner chokespjeldet når et lite varmeelement varmes opp. Dette skal altså ha 12V tilkoblet så lenge motoren går og får spenning parallelt med coilen. Jording får den normalt gjennom forgasserhuset. Tusen takk for raskt svar. Ja det høres riktig ut. Skal se nærmere på det. får ikke blokka før tirsdag på grunn av leverandøren ikke hadde skaffet transport. Får bare håpe jeg får den Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Har enda ikke fått blokka på grunn av at han ikke har fått tak i leverandør... Håper den kommer i begynnelsen ellers får jeg ta en hard prat med han Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Interresant følge med, en ting eg lurer på hva type malingspray boks bruker du til motor, eg må snart beg å male motor. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Peder Arnesen Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Interresant følge med, en ting eg lurer på hva type malingspray boks bruker du til motor, eg må snart beg å male motor. Det er spray maling som du får kjøpt på hvilken som helst jernvarebutikk. De sa at den ville tåle varmen til motoren men jeg tviler etter som det blir mange hundre grader varm. Men det er da manifolden som trenger sterkere maling fordi det er der malinga er mest varme utsatt. Men til små deler kan den brukes. Skal sjekke merket. Men har vanlig hvit grunning og blank svart som en finish. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Manifold og riser er vannavkjølt og blir normalt ikke varmere enn at du kan legge hånden på metallet, derimot kan enkelte deler av motoren bli noe varmere. Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Nå har det skjedd saker her! Har fått blokka og den ser grei ut. Har tatt av bunnpannen og sjekket veiva og lagrene, og det ser bra ut Det eneste var at oljen som var i motoren var hvit men det tyder på at det har vært vann i motoren gjør det ikke? men det er vel ingenting og bekymre seg får så lenge sylinder veggene ser hele og fine og uten skader? Stemplene er helt fine. Skal legge ut bilder så fort jeg får tak i USB kabelen til mobilen. Manifold og riser er vannavkjølt og blir normalt ikke varmere enn at du kan legge hånden på metallet, derimot kan enkelte deler av motoren bli noe varmere. Jeg skal kjøpe en annen maling som jeg skal male blokka med. Blokka trenger litt kjærlighet og pleie så blir den så god som ny! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Så lenge det ikke er sprekker i blokk eller topp, så er normalt vannet kommet fra andre ting, slik som dårlig toppakning, og den skal du vel skifte så det er vel ikke noe problem. PS: Det kan være vanskelig å se sprekker i motorer, enkelte ganger kan de være innvendig og nesten umulig å se, så sjekk dette nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Hei! Nå har det vært en stund siden jeg har lagt ut noen bilder. Har hatt mye skole og andre ting å ta tak i før jeg har fått tid til å legge bildene ut på nettet. Har skjedd ganske mye! Har fått gjort rent og sjekket motoren nøye og det ser veldig bra ut! Her er den nye blokka med stempler, veiv og all innmaten. Ser litt sliten ut :) men etter litt maling så skal den nok bli så god som ny. Alt ser fin og greit ut, det eneste var den hvite krem oljen som jeg fant når jeg tok av olje panna. Men det vasket jeg ut og smurte lagrene og alt med 10-40. Ikke helt bra. Jeg tror at toppen på denne motoren har sprukket slikt at vann har kommet ned i oljepanna og har blitt pisket sammen med olja. Men det har lite å si. Har vasket det ut. Og når jeg starter den skal jeg bare la den svive i 1-2 minutter før jeg skifter olja. Der var olja panna på plass igjen. Lagde en ny pakning med dette stoffet her Det var det de anbefalte på det lokale båt verkstedet. Ellers har det blitt litt pussing og maling for å gi delene et ekstra løft Kjølevanns pumpa: Termostat huset: Blir god gang på dette prosjektet eller hva? Sylinderveggene og stemplene ser helt fine ut og det er jo godt har tatt litt 10-40 olje og smurt sylinderveggene og rotert motoren noen ganger for å smøre og preservere mot rust. Motoren sviver lett og greit rundt og er ikke noe slakk eller ulyder. Det er litt drit på dette bildet, men det er fjernet Har også vasket og renset de holderne som holder oljen til leder rørene som går opp til rokkerarmene i toppen. Glemmer hva de heter men det er ikke viktig :) rett gjerne hvis det er noe dere ser er feil. Tar i mot råd og veiledning Tok de ut og de var veldig fulle av drit som ikke skal være der. Like stor forskjell som natt og dag Lurer på hvordan så mye drit kan ha kommet inn dit. må være folk som ikke kan behandle motorer som bare har latt det stå slik Da var de satt på plass og fyllt med litt olje slik at de ikke skal ruste eller tette seg Har også renset ut avleiring ifra blokka sine kjølekanaler. Var store biter med rust og avleiring som lå der. Men fikk ut med litt mekking på støvsugeren Her har jeg fått ut de største bitene, men dere ser hvordan det ser ut. Ikke veldig bra Mye rust og drit, men det blir bedre med litt kjærlighet! Blir jo litt stolt av meg selv Her har dere patenten jeg brukte på å renske ut driten Litt ducktape må jo til for å fikse :) Dette ble en lang tråd, men så har dere noe å lese på i helga har malt blokka og bildene av det kommer på søndag-mandag. Ble fin med grunninga, men når jeg skulle ta på svart malinga rant den bare av Noen som vet om det har noe med temperaturen å gjøre? Er kanskje 5 grader der jeg holder på. Men blir bedre med flere strøk. Blir bra og ser endelig at dette er løselig Har håpet oppe på at denne motoren skal vare mange år. Har fått tak i verksteds manual kopier av hvordan tighte toppen og montering. Maling og montering gjenstår så er det første oppstart! Går fort når man holder på, men sånn går nu dagen. da skal jeg avslutte denne lange tråden. Flere bilder kommer! Blir båt på meg også! - Arnesen Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 måtte du gi mye for blokka peder? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Moyja Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 (redigert) Ikke for og være pessimist men den motorblokken hadde jeg fått sprekk testet før jeg ville bygge på den. Den ser ikke akkurat fresch ut. Den hvite guggen er ole blandet med kjølevann og dette er ikke noe bra tegn Den ene sylinderen har en loddrett gående rustsripe, sprekk?? Det er mye rust i kjølevannkanalene også. Hvis du gir meg typenumme og årsmodell skal jeg se om jeg har verkstedmanualen til denne . Ellers så gjør du en bra jobb. Redigert 2.Februar.2013 av yoshian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 måtte du gi mye for blokka peder? Jeg gav 7 tusen + 1 tusen i frakt. Ikke for og være pessimist men den motorblokken hadde jeg fått sprekk testet før jeg ville bygge på den. Den ser ikke akkurat fresch ut.Den hvite guggen er ole blandet med kjølevann og dette er ikke noe bra tegn Den ene sylinderen har en loddrett gående rustsripe, sprekk?? Det er mye rust i kjølevannkanalene også. Hvis du gir meg typenumme og årsmodell skal jeg se om jeg har verkstedmanualen til denne . Ellers så gjør du en bra jobb. Jeg har sjekket den og jeg har hatt flere øyne på den og kan ikke finne noe. Det med at olja er hvit er at vann har blitt piska sammen med olje, men lagrene ser fine ut og ikke noe galt. Det er ikke sprekk i sylinderen har sjekket de veldig nøye. tror det bare er lys og kameraet som gjør det slikt, men takk for råd. Og at kjølekanalene er rustet kan du ikke unngå på en saltvanns motor. 1 mm stål tilsier 1 cm med rust. så det er ikke mye. Motoren skal være i orden og når jeg får start på den bytter jeg olje etter 2 minutter etter den er varm for å bli kvitt all den hvite olja. Så jeg tror dette skal gå bra. Men selvfølgelig det er risikoen når man kjøper brukt. Men blokka trenger ikke være dårlig fordi den ikke ser så bra ut. Det kan være dårlig male jobb i tillegg til at den kanskje har stått lenge. Men det blir straks bedre med litt maling. Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Skal sjekke ut årsmodel og nummer. Men jeg får låne verksteds håndbok fra båt verkstedet 50 meter fra der jeg jobber. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Hei Peder! Jeg får frysninger når jeg ser bildene av blokka di. Det er som å se mitt prosjekt om igjen, og jeg skjønner at du har fått med deg hvordan det gikk Du gjør en veldig god jobb, jeg bare håper for guds skyld at du er heldigere med blokka di enn jeg var med min. Den ser ikke veldig ulik ut som min med tanke på stand, men det kan godt hende at godset i veggene på din blokk er bedre. Den hvite olja er heller ikke et godt tegn, men det kan jo stamme fra enten topp eller toppakning som du selv sier Mulig du har nevnt noe om det tidligere her, men skal du ha ferskvannskjøling? Lykke til videre! Følger spent med Og hvis alt skulle gå i dass; kjøp VOLVO Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Peder Arnesen Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Hei Peder! Jeg får frysninger når jeg ser bildene av blokka di. Det er som å se mitt prosjekt om igjen, og jeg skjønner at du har fått med deg hvordan det gikk Du gjør en veldig god jobb, jeg bare håper for guds skyld at du er heldigere med blokka di enn jeg var med min. Den ser ikke veldig ulik ut som min med tanke på stand, men det kan godt hende at godset i veggene på din blokk er bedre. Den hvite olja er heller ikke et godt tegn, men det kan jo stamme fra enten topp eller toppakning som du selv sier Mulig du har nevnt noe om det tidligere her, men skal du ha ferskvannskjøling? Lykke til videre! Følger spent med Og hvis alt skulle gå i dass; kjøp VOLVO Haha ja volo er gode motorer Jeg mener at denne har mye godts igjen med tanke på at det er ikke så veldig mye som har rustet vekk. Nei jeg skal ikke ha ferskvannkjøling fordi det er mye jobb + at bare jeg preserverer motoren gått så skal den ikke kunne ruste så mye Men jeg takker for alle råd det er gøy med tilbakemeldinger på arbeidet Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Her har jeg bildene av den malte blokka Ser straks mye bedre ut eller hva? Er ikke helt ferdig. må male resten av bunnpanna siden jeg ikke kommer til noen steder som den står nå, Men det er ikke farlig. Bruker bare gaffeltrøkken her er malinga jeg bruker på blokka Flere bilder kommer senere når jeg får malt ferdig og monteringa begynner Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Hei! Nå er det en stund siden jeg har lagt ut noen bilder Har ikke had så mye tid eller har orket og legge det ut! men mye har skjedd siden sist innlegg. Har fått satt på toppen, som jeg gruet meg litt til. Men det gikk fint som bare det Har også satt på manifolden og noen smådeler. Skal ikke skrive for mye siden det er sent og jeg skal på jobb :) Men dere kan jo se og komme med tilbake meldinger, Her har jeg fått på toppen, kjølevannspumpa og termostat huset Synes det begynner å ligne på en motor igjen eller hva? Her har jeg fått satt på manifolden! Endelig nærmer det seg start, Nå gjenstår det bare resten av monteringen, Men den verste jobben er overstått. Har måtte laget meg noen pakninger på "gamle" måten. De brukte sjøkart om bord på de store tankbåtene som pakninger på alt. Den beste pakningen du kan få. Dette var det jeg hadde for denne gang! Kommer mer senere. Håper dere synes det er gøy å lese fordi det er derfor jeg gjør dette. Alltid gøy med posetive kommentarer og tilbakemelding! Satser på oppstart rundt mars - Arnesen Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hei! Det har vært en lang stund siden jeg har oppdatert denne posten, og mye har skjedd! Har fått montert motoren ferdig og satt den inn i båten. Det som gjenstår er å få lokale båt verkstedet til å line den opp og sette på drevet. (bilder kommer senere) Har test startet den og den starter og sviver fint! Trenger å stille timingen perfekt, men den sviver uten ulyder eller banking! (heldig hvis). Skal legge ut video av oppstart senere. Gleder meg til å sette den på havet og se hvordan den sviver og går. Skal ta det rolig i begynnelse, men gleder meg til å se den plane med den nye motoren! Er så deilig å bli ferdig med den etter et prosjekt på over 8 måneder! Blir bra og få brukt den igjen etter motor smellen i fjor! Har vært et gøy eventyr som nærmer seg slutten Mvh Peder Anton Arnesen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.