Jump to content

ARC-mareritt: 5 døgn uten ror


Barbaria

Recommended Posts

Jeg har aldri oppfattet ARC som en SAR organisasjon. På havet er man ikke tryggere fordi om man liksom skal seile flere båter over et stort hav.

 

Den oppfatningen deler jeg ikke nødvendigvis. Flere båter i følge øker sikkerheten. Flere ulheldige faktorer var sammenfallende i den aktuelle settingen. Eksempelvis var de i realiteten ikke flere båter i følge.

 

Det som forundrer meg mest er a) at det ikke synes som om ARC og forsikringsselskap hadde klare strategier for situasjonen og b) at det ikke synes å være strengere regler for operativt nødror.

 

Link to post

Jeg vil på det opponere mot at man skal føle seg tryggere bare fordi man seiler ARC. Det er å surre seg inn i en illusjon av sikkerhet. ARC er ikke en SAR organisasjon,og om ARC selger seg som en SAR organisasjon så blir jeg sterkt betenkt. ARC har masse kurs og gatherings og værmeldingstjenester før avreise. De har også et stort party når man kommer i mål. Folk som har seilt ARC sier at det sosiale er vektlagt. Starten i år ble utsatt 2 døgn pga storm. Det kunne alle som laster ned GRIB filer og har litt erfaring i å lese dem se selv.

 

ARC seilbåtene seiler ikke i kortesje - de er spredt godt omkring på et stort hav. At det hjelper å være fler på havet samtidig kan sikkert være bra - feks seiler jo Enzo sammen med ARC flokken nå, og Christian Radic er også på vei over (med godt trenet akutt sykepleier ombord). Men avstandene blir fort noen hundre nm mellom båtene, og det tar tid i en seilbåt :smiley: Flere ARCere har sagt at den største overraskelsen var at man var alene på havet nesten hele tiden. Man så båter første døgnet - deretter var det bare havet og dem.

 

Sikkerhet er og skal være skippers ansvar. Skipperen her valgte å dra uten å kjenne sin egen forsikring godt nok, og han vurderte det dithen at dette ikke var en Mayday situasjon. De valgte selv å ikke utløse EPIRB.

 

Det står mye om saken på båtens hjemmeside. Det står også mye om båtens historie - og der kan man kanskje få litt inntrykk av sjødyktigheten. Båten mistet først roret - så mistet de vindroret også. Begge rorene ble tapt fordi festene ikke holdt.

 

Dette har de bare seg selv å takke for. At de så går til mediene og gråter sine bitre tårer får de stå for selv. Situasjonen var sikkert både frustrerende og ubehagelig. Men de har ingen andre enn seg selv å skylde på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette har de bare seg selv å takke for.

 

Jo, jo, det er mulig det. Modus Vivendi skal likevel ha stor takk for å legge ut så detaljerte beretninger på nettet. Tror mange av momentene kommer til å bli debattert på BP fremover - som eksempelvis at båten ikke hadde et adekvat nødrorsystem.

 

Poenget mitt er at å seile i fellesskap, øker sikkerheten. Det er IKKE det samme som at man kan basere seg på denne sikkerheten. Havseilas må alltid organiseres slik at den enkelte båt har et opplegg for selvhjelp over en periode.

Link to post

Nødror er alltid en interessant diskusjon og en av de tingene jeg virkelig lurer på mtp langturbåt. Ene tingen er at styringa forsvinner -noe annet er om hele roret faller av. Inngår det i de tingene som man ikke kan gardere seg mot - eller er det slik at vindror er noe man må ha fordi det da gir en ekstra sikkhet?

 

Lars Hässler har seilt jorda rundt flere ganger med sin båt uten vindror og nødror. Han har en autopilot, men alltid nok mannskap ombord. Han har opplevd stor rorskade i Atlanteren - men de mistet ikke roret.

 

Min vurdering så langt er å ha to autopiloter med helt separate systemer - og vi kommer ikke alltid til å være nok folk ombord til håndstyring over lang tid. Vindror har jeg så langt slått fra meg etter ganske inngående diskusjoner med ulike oppfatninger.

 

Optimalt sett skal man jo ha med seg en hel reservebåt - spørsmålet er hvor grensen går for hva man kan forberede seg for og hva man eventuelt må håndtere som nød.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det er vel de færreste som har plass til eller prioriterer å ta med et helt reserveror. Sjansen for at det skal falle helt av er jo mildt sagt minimal.

Skal man bruke vindror som reserveror er det vel avhengig av at det kan styre uavhengig av hovedroret. Mange vindror er bare servopendel-ror som ikke styrer i seg selv, men haler og drar i hovedroret.

 

Hvor mye man skal gardere seg for "hva om" og "i verste fall"-scenarier er vel et spørsmål om pris, plass og risiko.

Ideelt sett burde man ha med sveiseapparat, generator, sekstant, papirkart over hele verden, reserveror, reserveautopilot, diesel for to uker, stående rigg og så videre og så videre. Man kan utruste båten til man blir gammel og grå, eller man kan ta sjansen på at ting fungerer som det skal og dra.

Link to post

Dette har de bare seg selv å takke for. At de så går til mediene og gråter sine bitre tårer får de stå for selv. Situasjonen var sikkert både frustrerende og ubehagelig. Men de har ingen andre enn seg selv å skylde på.

 

Båten fikk jo nytt ror i 2005, montert av fagfolk på båtens hjemmeverft, da er det jo ikke så rart de trodde dette var iorden.

Link to post

Noe har forårsaket at det første roret røk - feil trimming av seil ? Seilte de med kraftig kontra ror som følge av at vindroret var justert feil ?

Vindroret deres var jo et Hydrovane vindror. De fremhever at dette også er et nødstyringsystem. Men hvorfor funket det ikke ?

Var det en kombinasjon av for svak montasje/innfesting og at da hoved roret som forsvant tok med seg en stor del av båtens retningsstabilitet ?

Når så vindroret skulle ta opp alle kreftene alene - kolapset festene til dette.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Båten fikk jo nytt ror i 2005, montert av fagfolk på båtens hjemmeverft, da er det jo ikke så rart de trodde dette var iorden.

Båten har en interessant historie. Roret er også modifisert. Om det er helt nytt vet jeg ikke - vet heller ikke hva i roret som røk - det spørs om vi får svar på det.

 

Alt kan gå feil på en slik tur - man kan feks treffe hval eller en container eller bli spidda av ubåt. Det er slikt man må regne med kan skje - og være forberedt på. Så er spørsmålet hvordan man løser saken. å skylde på ARC eller forsikringsselskapet her synes jeg blir søkt. Det er skippers ansvar - og skipper bør ikke klage på andre som leverer i hht avtale. Saken endte godt - båten er i havn - mannskapet er i sikkerhet. Det finnes nok mer enn en side av denne saken som ikke kommer frem - både fra ARC og forsikringsselskapet.

 

Kanskje vindroret var montert av samme verft som monterte roret?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Sikkert mange sider av saken ja. Det jeg for min del reagerer på er at man har en situasjon med en båt uten styring og motor i orden som driver mot land, og forsikringsselskapet nekter å rekvirer slepebåt på grunn av krav om forskudd. Det må da være mye bedre å være proaktiv og sørge for å berge båten trygt i havn fremfor å vente på at den skal bli knust mot klippene. Jeg har all forståelse for at seilerne syntes det var besværlig å måtte håndtere dette selv drivende på tvers i 6-8 meters bølger samtidig som forsikringsagenten satt trygt på sitt kontor og nektet å bidra. I en såpass dramatisk situasjon synes jeg ikke akkurat at ARC og forsikringsselskapet har fremstått som løsningsorienterte, i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Båten har en interessant historie. Roret er også modifisert. Om det er helt nytt vet jeg ikke - vet heller ikke hva i roret som røk - det spørs om vi får svar på det.

 

 

Jeg leste at roret var både forlenget og bredere. Hva så med ror-stammen, var den dimensjonert opp ? Arbeidet bli utført av båten byggeverft (Motiva) slik jeg forstod det.

Min konklusjon er at det kreves kunnskap utover vanlige båt-kompetanse å vedlikeholde og modifisere en stålbåt.

Link to post

Man kunne bli forledet til å tro at det var mulig å få hjelp av en av XXX medseilere som deltar.

Men når alle er opptatt av "plasseringer i feltet" så skjønner jeg jo godt at det utgår å hjelpe noen som ligger bak.

 

Når det gjelder ARC så står det faktisk på siden

«When you are at sea we monitor progress via the satellite trackers, send email weather and position reports and act as the central point of contact in an emergency."

 

Jeg vil tro at det kan forlede en og annen til å tro at de faktisk gjør annet enn produktplassering til høystbydende, og planlegging av party.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

"central point of contact in an emergency"

Dette var ikke emergency. Skipper sendte ut PanPan og har selv sagt at de valgte å ikke sende Mayday utifra alt hva det medfører... Og utfordringen var ikke at båten var forsvunnet eller noen ikke visste hva som var skjedd.

 

Båten fikk ikke hjelp fordi taubåtselskapet ville ha 50% forskudd - og kredittkortet til skipperen hadde en beløpsgrense som gjorde at det ikke strakk til. ARC ville kanskje heller ikke bruke penger på dette? Så var det en barmhjertig samaritan på land som spyttet egne midler i kassa. Flaks.

 

Skipper valgte fremdeles å ikke sende distress melding.

 

Om ARC forleder til å tro at skipper ikke har ansvar for fartøyets sikkerhet så har ARC og deltakerne et stort problem. Jeg vil tro at ARC er svært bevisste sin rolle gjennom sine seminarer i ukene før start. Så kan man se på ARC som en ekstra ressurs om det skulle behøves - og det kan være verdifult i en SAR operasjon. Men dette var ingen SAR operasjon. Dette var et assistansebehov der noen trengte å bli slept til havn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ikke spesielt god reklame for ARC.

Denne saken bør taes videre

 

Jeg kan ikke se at ARC organisasionen har gjort noe klanderverdig her. Ut fra historien lan man spørsmålstegn sette ved forsikringsselskapet kunne gjort mer for å assistere for å redde verdier, men det er mulig de har en annen oppfattelse av historien. Hvis det primært oppfattes som assistanse for å arrangere slep kan jeg forstå et det.

 

Drivanker og seiltrimming var åpenbart ikke tilstrekkelig. Hvorfor man ikke kunne gjøre bruk av benkeplater og bom, fikk jeg ikke ordentlig tak i utfra bloggen.

 

At man kan bruke benkeplater og bom til å lage et nødror er nok dessverre kun i teorien. Mulig det fungerer for veldig små båter men med en bå i litt størrelse er det nok vanskelg å få noe som fungerer.

 

 

Det er vel de færreste som har plass til eller prioriterer å ta med et helt reserveror. Sjansen for at det skal falle helt av er jo mildt sagt minimal.

 

Dessverre skjer det ikke så veldig sjeldent. det er flere historier om problemer med ror, det sker f.eks. ofte at en eller flere båter får problemer med roret i løpet av en ARC. det har skjedd at båter har blitt forlatt fordi man ikke klarte å finne egnet måte å styre dem.

 

Det finnes enkle og relativt billige innretinger for nødror som i alle fall jeg ville ha vurdert skulle jeg seilt over atlanteren. http://www.selfsteer.com/products/sos/index.php Se f.eks diskusjonene her: https://baatplassen.no/i/topic/36780-rorhavari-hva-naa/

Link to post

"central point of contact in an emergency"

Dette var ikke emergency. Skipper sendte ut PanPan og har selv sagt at de valgte å ikke sende Mayday utifra alt hva det medfører... Og utfordringen var ikke at båten var forsvunnet eller noen ikke visste hva som var skjedd.

 

Båten fikk ikke hjelp fordi taubåtselskapet ville ha 50% forskudd - og kredittkortet til skipperen hadde en beløpsgrense som gjorde at det ikke strakk til. ARC ville kanskje heller ikke bruke penger på dette? Så var det en barmhjertig samaritan på land som spyttet egne midler i kassa. Flaks.

 

Skipper valgte fremdeles å ikke sende distress melding.

 

Om ARC forleder til å tro at skipper ikke har ansvar for fartøyets sikkerhet så har ARC og deltakerne et stort problem. Jeg vil tro at ARC er svært bevisste sin rolle gjennom sine seminarer i ukene før start. Så kan man se på ARC som en ekstra ressurs om det skulle behøves - og det kan være verdifult i en SAR operasjon. Men dette var ingen SAR operasjon. Dette var et assistansebehov der noen trengte å bli slept til havn.

 

Er det noen som snakker om SAR her?

 

Det kan hende at påmeldte skippere forventer seg et vist engasjement når uhellet er ute, i sjømannskapets ånd eller noe slikt. Enten fra ARC, eller andre skuter som deltar. ARC sitter som sagt med hele oversikten over alle båtenes plassering skal vi tro dem selv. Om de har noe som helst krav på seg diskuteres vel ikke her, men det kan avgjøres i domstol om nødvendig.

Et krav de bør ha, er å sikre seg at de ikke gir noen falske forhåpninger, samt å informere utførlig om hvordan man skal forholde seg når uhellet er ute. Nå kan det virke som om denne skuta ikke har fått for mye av den informasjonen, uten at jeg vet hva eller hvorfor.

 

Så det med trygghet da. Normalt sett vil jeg påstå at man er litt sikrere på å få hjelp når man seiler sammen med noen, kontra å være mutters alene (bortsett fra ARC da). Sikkerheten kommer selvsagt an på innstillingen til de man seiler sammen med, og om de gidder å hjelpe til. Skal man rekke jul i syden, og få en fin plassering, så bør man ikke sinkes for mye. Å miste roret er ikke en stor ting, særlig ikke når det ikke er mitt ror.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...