Jump to content

ARC-mareritt: 5 døgn uten ror


Barbaria

Recommended Posts

Kanskje jeg er en av de få som har opplevd nytten av vanntett skott. Vi slepte en øvelsetorpedo, djevelskapet startet opp og suste inn i akterspeilet og knuste det. Vi stemplet av det spinkle men vanntette skottet mot maskinromet, ruslet inn til basen med nesa til værs og lå der å reparerte i 2 uker. Uten skott hadde vi selvfølgelig sunket.Nå er vel sjangsen å bli torpedert ikke så stor , men å treffe noe i sjøen er mulig. Ang. modifikasjonen på roret er jeg enig mrd Hulda at her er muligheten til å gjøre feil til stede.

Link to post

Når det gjelder vanntette skott, så tror jeg at det er meget få lystbåter som er utstyrt med slikt. Hulda har tett kollisjonsskott i baugen og dobbelt bunn akter til motoren. Derfra og videre akterover er det enkeltskrog.

Det er nok ikke vanlig. RM-båtene kan fåes med vanntett dør inn til forpiggen. Når jeg ser på min egen båt - og sikkert veldig mange andre båter - så ville det vært utrolig enkelt å gjøre akterskottet tett slik at båten ikke ble full av vann v. rorhavari. Det kunne ikke vært snakk om mange hundrelappene i ekstra produksjonskostnader. Det er snakk om å kline på noe mer polyester og bytte ut lukene med vanntette.

Link to post

Et skott som skal motstå vanntrykket ved oppfylling trenger betydelig forsterkning i forhold til standard. Dvs vanntett dør er ikke nok.

Det må i alle fall være enklere å støpe opp lagret for rorakslingen slik at den kommer betryggende over vannlinja,. da jeg ser for meg at ett vanntett skott bak kan låse båtens planløsning vel mye.

 

Det er egentlig langt mellom de virkelig solide langtursbåtene, men på andre siden har utallige standardbåter seil rundt over alt. Har nok en følelse av et mange blir så sikkerhetsfokusert at de forventer samme sikkerhet over Atlanteren som en tur til Strømstad. Slik kommer det aldri å bli.

Link to post
Har nok en følelse av et mange blir så sikkerhetsfokusert at de forventer samme sikkerhet over Atlanteren som en tur til Strømstad. Slik kommer det aldri å bli.

 

:thumbsup: Sannheten er nok vond å svelge for de fleste.

 

Vanntette skott er greit nok dersom en deler båten opp i tre enheter ved konstruksjon. Alle tre områdene kan jo bli "torpedert" og da er det jo bra at om ikke annet et av områdene har volum nok til å holde båten flytende.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Et skott som skal motstå vanntrykket ved oppfylling trenger betydelig forsterkning i forhold til standard.

Vet ikke helt hva du sikter til her, men hvis båten tar inn mye vann gjennom rorgjennomføringen, og vi snakker om en vanlig plastbalje av type Bavaria som jeg selv har, så er det fordi vannet får renne videre innover i båten. I selve akterskottet hvor vannet trenger inn er det lite volum under vannlinja, og følgelig ikke veldig store krefter som skal motstås. Ingen endring av planløsning nødvendig heller.

Link to post
Et skott som skal motstå vanntrykket ved oppfylling trenger betydelig forsterkning i forhold til standard. Dvs vanntett dør er ikke nok.

Det må i alle fall være enklere å støpe opp lagret for rorakslingen slik at den kommer betryggende over vannlinja,. da jeg ser for meg at ett vanntett skott bak kan låse båtens planløsning vel mye.

 

Hvis det er Hulda du tenker på når det gjelder 'vanntett dørk', så er denne vanntette dørken 5 mm stålplater sveiset inn i 100 tykke stringers som går fra for til akter. Her er det også tvergående bunnstokker som platene er sveiset inn i. Rorgjennomføringen på Hulda ligger å plasker omtrent i vannlinjen. Madamen har lagt på seg litt for mye i rumpa i årenes løp. Blant annet skal forbruksbatteriene flyttes forover. Uten at det komme til å oppveie for et par wincher som kommer til å bli montert helt akter.

Link to post

Ett kollisjonskott har vel mest for seg om en tenker i denne rettingen. Bak bør rorgjennomføringen ligge noe over vannlinja, det som ikke er noe hokuspokus om en tenker slik i utgangspunktet. Å gjøre en båt synkefri med vanntette skott tror jeg en kan glemme på en vanlig standard plastbåt. Men noen båter er synkefri fra fødsel, feks. belgiske Etap. Noe for sikkerhetsfriker.

 

Jeg skjønte ikke helt det med vanntett dørk. Har du dobbelbunn?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Ja, på sett og vis er det dobbelt bunn. Bak ved kjølen blir denne toppen av dieseltanken. Og så er det et vanntett skott i baugen. I skottet bak dette, ligger baugpropellen. Luken her har jeg ikke gjort vanntett enda, men det kommer. På toppen av forreste skott ligger ankerboksen.Denne kan også enkelt lages til vanntett skott, har bare ikke giddet å gjøre det. Ligger langt over vannlinjen. Men jeg har ikke avdelt båten i vanntette rom. Jeg syntes det var å føre det litt for langt. Tenkte på det da jeg sveiset den opp. Tok en titt på en Motiva, og fant løsningen der klønete. Også med tanke på sannsynligheten for at noe skal gå galt slik at man trenger et slikt skott. En jernbåt som med vilje er bygget i 'svakt' materiale bulker veldig mye før noe ryker/spjærer. Ulempen er at materialtykkelsen må noe opp, sammen med vekten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Tenkte på det da jeg sveiset den opp. Tok en titt på en Motiva, og fant løsningen der klønete. Også med tanke på sannsynligheten for at noe skal gå galt slik at man trenger et slikt skott. En jernbåt som med vilje er bygget i 'svakt' materiale bulker veldig mye før noe ryker/spjærer. Ulempen er at materialtykkelsen må noe opp, sammen med vekten.

 

Hei

 

Har du bygd båten sjølv?

 

Ask

Link to post
Flott båt, ser nesten "trebåtaktig" ut på bildet. Egen konstruksjon også ?

 

Mesteparten av bunnkonstruksjonen tilhører en Ansö 42. Kjølen er litt dypere. Dekket i forhold til bunnen er ca. 10 cm høyere. Akter er båten ca. 30 cm høyere. Jeg øket kjølvekten med ca. ett tonn, plassert lenger ned i kjølen. Totalt er depl. på Hulda minst tre tonn mer enn opprinnelig konstruksjon. Disse båtene var konstruert på 80-tallet av nå avdøde Kai Øvre fra Nesodden. Han var ombord og 'godkjente' det jeg gjorde. Båtene ble for det meste bygget som halvfabrikata av Henningsson Mek Versksted i Halstahammar. Henningsson og kompisen hadde vel stort sett ikke sett mer hav enn Väneren. Derfor forenklet de konstruksjoene til Øvre. Dette førte til en rekke ror- og andre havarier. Synd for en båt som har slike gode egenskaper. Ingen skarpseiler, men damen går som et tog, uansett hvordan havet oppfører seg :-)

 

Forut sees forre kollisjonsskott.

forskip.jpg

 

Bildet under er fra rorinnfestingen. Her hadde jeg ikke tegninger fra Øvre, men innfesingen min er eksakt slik han hadde tegnet det, sa han. Bare at jeg hadde lagt inn vesentlig mer stål. Øvre var meget godt fornøyd. Forsterkingen tvers over er 10 mm plate. Øverst på forsterkingen sitter øvre rorlager som er et kulelager som også kan ta opp aksialkrefter. Konstruksjonen som går langskips fra tversoverplaten er rorskeget som kommer opp. Inne i dette skeget er det kjørt ned XXS rør, helt ned til bunnen av skeget. Disse rørene er sveiset fast til skegets sideplater, som er 5 mm stål (kuttet slisser nedover og sveiset rørene til platene på begge sider):

ror311203a.jpg

 

Overføringen til rattet er gear levert av Lewmar. Ankeret som ligger der er en 20 kg Bruce. Tettingen mellom hylse og roraksling er Volvokondom. Den lille plasttanken man ser toppen av, er olje som smører kondomet. Denne tanken er på vannlinjen. Men nå som damen har blitt litt tung i rumpa, så må jeg heve tanken ca. 10 cm.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Veldig mange båter har ett stort stuvrom med luke på samme sted, under køya.

De fleste seilbåter har et kollisjonskott. Altså et vanntett skott som hvor øvre kant ligger over vannlinja med området foran skottet vannfylt. Skal du seile i Kategori 0 skal du ha det. Min båt har et slikt skott.

Jeg ser også at ISAF nå har kommet med en anbefaling om vanntet skott akterut, foran rorakslingen. Min båt har også et slikt skott.

Link to post

Erik: Jeg har også laget en inspeksjonsluke i tankveggen. Denne luken er av stål. Og den kommer til å være boltet med pakning (har ikke kommet så langt enda). Men om uhellet er ute, så vil jeg vel si at remedier for å hindre vannintrenging bør være på plass før man trenger det. I eks. dårlig vær har man gjerne andre ting å tenke på. Så i ditt tilfelle bør du vel lage til en innretning som du er sikker på holder mål, og ikke behøver å tilpasses når stresset 'står helt ut i tenna'. Kravet som Mulligan referer til gjelder formodentlig innretninger av absolutt permanent karakter.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...