Jump to content

ARC-mareritt: 5 døgn uten ror


Barbaria

Recommended Posts

Siden rorhavari kanskje er blant de mest vanlige skadeformer på båter med spaderor er det merkelig at ikke nødror er påbud på båter som deltar i ARC. Men så har også skipper plikt til å selv tenke på nødløsninger. Noen selvstyringer kan nok fungere som nødror, men ikke på alle båter. Når det gjelder "flokkseiling", og at mange blir bestyrtet over at en ikke får hjelp av andre, så snakker vi om høyst ulike båter samt ulik fart og kursvalg, dvs en ser kanskje ikke snurten av andre før en nærmer seg. målet. Og slik jeg forstår det var dette heller ingen direkte nødssituasjon, noe mange her har påpekt.

 

Det som er mest interessant i dette tilfellet etter min mening er følgende.

-Hva skyldtes skaden?

-Redningstjenesten (spansk?) reaksjoner ?

-Forsikringselskapets reaksjoner ?

- Folk på BP og andre båt-forums reaksjoner?

og selvfølgelig også hvordan de som ble utsatt for uhellet taklet situasjonen

Link to post

Man kan utruste båten til man blir gammel og grå, eller man kan ta sjansen på at ting fungerer som det skal og dra.

Nettopp. Jeg har nødrorkult og skal vurdere å få et lite nødror sveiset. Det får klare seg. Enten går det bra, eller så går det over.

 

Forsikringsselskapet har ikke akkurat oppført seg plagsomt velvillig her -- de satset formodentlig på at skipper ville velge å betale selv lenge før båten ble knust og de måtte erstatte den, og der fikk de rett.

Link to post

Forsikringsselskapet har ikke akkurat oppført seg plagsomt velvillig her -- de satset formodentlig på at skipper ville velge å betale selv lenge før båten ble knust og de måtte erstatte den, og der fikk de rett.

 

Enig.

Det var kanskje ikkje verdier som var direkte truet. Det kunne jo kommet ein håndfull skjønne havfruer og styrt båten inn i ein stille lagune.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ja kanskje, og i tillegg har vi en båt med nesten dobbelt depl. i forhold til en nyere lett plast/al. båt. Det blir mye masse som skal holdes på kurs.

For noen år siden var jeg i Mogan, Grand K. Der lå en norsk, relativ ny moderne al.båt. Det var ingen ombord da, så jeg fikk ikke snakket med noen, men jeg merket meg navnet. Noen uker senere leste jeg at den var sunket pga massiv lekkasje på tur over med ARC. Heldigvis ble alle berget. Andre båter har også forlist under ARC. Muligheten for at noe kan skje på en såpass lang og slitsom tur er faktisk ikke ubetydelig. Når jeg leser kommentarer både her andre steder slår det meg at mange ikke helt skjønner at "sikkerhetsnettet" blir nokså grovmasket på langtur og enda mer på en tur som tar uker over Atlanteren.

Link to post

Drivanker og seiltrimming var åpenbart ikke tilstrekkelig. Hvorfor man ikke kunne gjøre bruk av benkeplater og bom, fikk jeg ikke ordentlig tak i utfra bloggen.

Det var for farlig å hente spinnakerbommen og det var for farlig å prøve å fikse motoren stod det. Det siste har jeg vanskelig for å se for meg, og det første kan jeg tildels forstå, men når man har flere dager på seg så burde det være mulig å få til på en forsvarlig måte det også. Men jeg var ikke der, så jeg skal ikke påstå noe som helst.

Link to post

Ja kanskje, og i tillegg har vi en båt med nesten dobbelt depl. i forhold til en nyere lett plast/al. båt. Det blir mye masse som skal holdes på kurs.

også var det kraftig vind og store bølger. når båten krenger vil den opp i vinden. har vært med på å seile uten ror en gang, det var i godvær og ganske flatt vann og manøvreringsdyktigheten var meget god. men dette var nok noe helt annet.

Link to post

Svært interessant artikkel. En sak har alltid minst to sider

 

Siste avsnitt spesielt interessert

"– Det er en tynn linje mellom fare for båten og fare for mannskapet om bord. Det er skipperens ansvar å sende en Mayday-melding og å aktivisere en nødpeilesender om det er fare for livet om bord. Hadde Dag Rørslett valgt å send en Mayday-melding, ville vi satt i gang en rask evakuering av mannskapet, men med fare for at båten hadde gått tapt. Det ønsket ikke Rørslett. Vi gjorde det vi kunne for å hjelpe både mannskapet og båten, forteller Jeremy Wyatt i World Cruising Club til Seilas."

 

Trist at skipper legger skylda på andre for alt han hadde ansvar for selv

Link to post

Hadde Dag Rørslett valgt å send en Mayday-melding, ville vi satt i gang en rask evakuering av mannskapet, men med fare for at båten hadde gått tapt. Det ønsket ikke Rørslett. Vi gjorde det vi kunne for å hjelpe både mannskapet og båten, forteller Jeremy Wyatt i World Cruising Club til Seilas."

Men er det WCC som skal avgjøre når redningsaksjon skal igangsettes?

 

Hvis det ikke ble sendt ut pan-pan så er det vel ikke rart man avventet å sende hjelp...

Link to post

Dette skriver de selv:

"Her ute er det ikke en kjeft bortsett fra oss. Vi sender PAN-PAN fire ganger og hører ikke et pip. Tror neppe en Mayday ville ha hjulpet heller – hvis det måtte være aktuelt. Utløsing av EPIRBen ville ha igangsatt ting, men det ville ha tatt tid. Vi har to flåter ombord og alt var forøvrig klart til å gå fra borde; det ordnet vi den 1. desember."

 

Så de sendte PanPan - men ikke Mayday. Og det er kun skipper som har ansvar for om det er en Mayday eller ikke - og en Mayday trigger et helt annet hjelpeapparat enn en PanPan. Mayday kunne de feks ha sendt ut med sin nødpeilesender.

 

På generelt grunnlag vil jeg si at det er en fin balanse mellom PanPan og Mayday og situasjoner kan fort utvikle seg til det værre. Det bør tenkes på om man er i en situasjon der man trenger hjelp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvilken melding en sender eller ikke sender er i siste instans skippers vurdering, og jeg kan ikke se at det er så mye å diskuterer. Er skipper indisponibel kan co-skipper avgjøre det. Og for øvrig tror jeg ingen her vet så mye mere en det som er å lese. Det som forundre meg er at ingen egentlig har noe videre interesse for de momenter som utløste problemet, bare om hvilken signaler det sendte ?

Link to post

Det finnes enkle og relativt billige innretinger for nødror som i alle fall jeg ville ha vurdert skulle jeg seilt over atlanteren. http://www.selfsteer...s/sos/index.php Se f.eks diskusjonene her: https://baatplassen.n...havari-hva-naa/

Å montere dette i den sjøgangen, som skipper nevner i sitt innlegg, blir det samme som å sette livet på spill.

 

Blir nødroret montert i forkant før start vil dette påvirke hovedroret og selvstyringen. Selvfølgelig noe avhengig av båttype.

 

En ting er å styre en båt ved hjelp av seiltrim når roret er låst. Noe helt annet er å gjøre det samme når roret mangler. Roret utgjør en betydelig del av seilbåtens lateralplan, og når roret mangler blir seilbåten så ubalansert at det er umulig å styre ved hjelp av seiltrim.

Å manøvrere båten med seiltrim og et nødror bestående av en kraftig bøtte festet i to liner ville muligens latt seg utføre. Spinakerbom og ei dørplate pluss noen kraftige lister fra dørkarmen hadde nok også fungert. Om ikke annet for å minske rullingen. Nå nevner jo skipper at hovedseilet hadde kilt seg og da var det jo bare å finne frem kniven å kutte dette ned. Men kostnadsvurderingen ble vell større enn hva en slepebåt koster ved slike avstander.

 

PAN-PAN vs. MAYDAY bør vurderes opp mot avstanden til eventuell hjelp som kan ta dager å få til. Og skipper er som nevnt av andre ansvarlig for sitt mannskap

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Det som forundre meg er at ingen egentlig har noe videre interesse for de momenter som utløste problemet, bare om hvilken signaler det sendte ?

Har stor interesse av årsaken som utløste problemet, men vi vet vel for lite til hva som skjedde med roret til å kommentere dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...