Mulligan Svart 10.Desember.2012 Del på Facebook Svart 10.Desember.2012 Dette setter vel igjen fokus på viktigheten av å kunne kontrollere en vanninntrengning i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Desember.2012 Del på Facebook Svart 10.Desember.2012 Vanninntrengingen fikk de relativt raskt kontroll på. Treplugger fikset det. Vanlig sjømannsskap hjelp defineres svært ulikt i ulike deler av verden. I Norge er vi nok av de mer hjelpsomme. De som tror at ARC er å seile i flokk anbefales en liten sjekk før de melder seg på Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2012 Del på Facebook Svart 10.Desember.2012 Siden rorhavari kanskje er blant de mest vanlige skadeformer på båter med spaderor er det merkelig at ikke nødror er påbud på båter som deltar i ARC. Men så har også skipper plikt til å selv tenke på nødløsninger. Noen selvstyringer kan nok fungere som nødror, men ikke på alle båter. Når det gjelder "flokkseiling", og at mange blir bestyrtet over at en ikke får hjelp av andre, så snakker vi om høyst ulike båter samt ulik fart og kursvalg, dvs en ser kanskje ikke snurten av andre før en nærmer seg. målet. Og slik jeg forstår det var dette heller ingen direkte nødssituasjon, noe mange her har påpekt. Det som er mest interessant i dette tilfellet etter min mening er følgende. -Hva skyldtes skaden? -Redningstjenesten (spansk?) reaksjoner ? -Forsikringselskapets reaksjoner ? - Folk på BP og andre båt-forums reaksjoner? og selvfølgelig også hvordan de som ble utsatt for uhellet taklet situasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Man kan utruste båten til man blir gammel og grå, eller man kan ta sjansen på at ting fungerer som det skal og dra. Nettopp. Jeg har nødrorkult og skal vurdere å få et lite nødror sveiset. Det får klare seg. Enten går det bra, eller så går det over. Forsikringsselskapet har ikke akkurat oppført seg plagsomt velvillig her -- de satset formodentlig på at skipper ville velge å betale selv lenge før båten ble knust og de måtte erstatte den, og der fikk de rett. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Forsikringsselskapet har ikke akkurat oppført seg plagsomt velvillig her -- de satset formodentlig på at skipper ville velge å betale selv lenge før båten ble knust og de måtte erstatte den, og der fikk de rett. Kjenner vi egentlig til forsikringsselskapets vurderinger? Var verdier direkte truet av tap? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Forsikringsselskapet har ikke akkurat oppført seg plagsomt velvillig her -- de satset formodentlig på at skipper ville velge å betale selv lenge før båten ble knust og de måtte erstatte den, og der fikk de rett. Enig. Det var kanskje ikkje verdier som var direkte truet. Det kunne jo kommet ein håndfull skjønne havfruer og styrt båten inn i ein stille lagune. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
moosewine Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Skjønner ikke hvorfor de ikke bare styrte med seiltrimming...det er jo velkjent att det er fullt mulig. Sitér dette innlegget . Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Skjønner ikke hvorfor de ikke bare styrte med seiltrimming...det er jo velkjent att det er fullt mulig. I følge bloggen, ble det gjort flere seriøse forsøk på det, men uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Skjønner ikke hvorfor de ikke bare styrte med seiltrimming...det er jo velkjent att det er fullt mulig. Rullestorseilet kilte seg visst fast også,mener jeg at jeg leste. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 En ting er å styre en båt ved hjelp av seiltrim når roret er låst. Noe helt annet er å gjøre det samme når roret mangler. Roret utgjør en betydelig del av seilbåtens lateralplan, og når roret mangler blir seilbåten så ubalansert at det er umulig å styre ved hjelp av seiltrim. Trur eg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Du er nok inne på noe der..... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Ja kanskje, og i tillegg har vi en båt med nesten dobbelt depl. i forhold til en nyere lett plast/al. båt. Det blir mye masse som skal holdes på kurs. For noen år siden var jeg i Mogan, Grand K. Der lå en norsk, relativ ny moderne al.båt. Det var ingen ombord da, så jeg fikk ikke snakket med noen, men jeg merket meg navnet. Noen uker senere leste jeg at den var sunket pga massiv lekkasje på tur over med ARC. Heldigvis ble alle berget. Andre båter har også forlist under ARC. Muligheten for at noe kan skje på en såpass lang og slitsom tur er faktisk ikke ubetydelig. Når jeg leser kommentarer både her andre steder slår det meg at mange ikke helt skjønner at "sikkerhetsnettet" blir nokså grovmasket på langtur og enda mer på en tur som tar uker over Atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Drivanker og seiltrimming var åpenbart ikke tilstrekkelig. Hvorfor man ikke kunne gjøre bruk av benkeplater og bom, fikk jeg ikke ordentlig tak i utfra bloggen. Det var for farlig å hente spinnakerbommen og det var for farlig å prøve å fikse motoren stod det. Det siste har jeg vanskelig for å se for meg, og det første kan jeg tildels forstå, men når man har flere dager på seg så burde det være mulig å få til på en forsvarlig måte det også. Men jeg var ikke der, så jeg skal ikke påstå noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Ja kanskje, og i tillegg har vi en båt med nesten dobbelt depl. i forhold til en nyere lett plast/al. båt. Det blir mye masse som skal holdes på kurs. også var det kraftig vind og store bølger. når båten krenger vil den opp i vinden. har vært med på å seile uten ror en gang, det var i godvær og ganske flatt vann og manøvreringsdyktigheten var meget god. men dette var nok noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 ARC-arrangøren ser mer avslappet på det hele: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2070966&cat=4916 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Svært interessant artikkel. En sak har alltid minst to sider Siste avsnitt spesielt interessert "– Det er en tynn linje mellom fare for båten og fare for mannskapet om bord. Det er skipperens ansvar å sende en Mayday-melding og å aktivisere en nødpeilesender om det er fare for livet om bord. Hadde Dag Rørslett valgt å send en Mayday-melding, ville vi satt i gang en rask evakuering av mannskapet, men med fare for at båten hadde gått tapt. Det ønsket ikke Rørslett. Vi gjorde det vi kunne for å hjelpe både mannskapet og båten, forteller Jeremy Wyatt i World Cruising Club til Seilas." Trist at skipper legger skylda på andre for alt han hadde ansvar for selv Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Hadde Dag Rørslett valgt å send en Mayday-melding, ville vi satt i gang en rask evakuering av mannskapet, men med fare for at båten hadde gått tapt. Det ønsket ikke Rørslett. Vi gjorde det vi kunne for å hjelpe både mannskapet og båten, forteller Jeremy Wyatt i World Cruising Club til Seilas." Men er det WCC som skal avgjøre når redningsaksjon skal igangsettes? Hvis det ikke ble sendt ut pan-pan så er det vel ikke rart man avventet å sende hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Skipper avgjør alltid når mayday sendes. Pan Pan ble sendt ut Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 (redigert) Skipper avgjør alltid når mayday sendes. Pan Pan ble sendt ut Øh, ja, det gjør han. Hvordan det? Iflg seilas-artikkelen ble det vurdert å sende ut pan-pan, de kunne jo spandert på seg å skrive hva vurderingen endte opp i også ... Redigert 12.Desember.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 (redigert) Dette skriver de selv: "Her ute er det ikke en kjeft bortsett fra oss. Vi sender PAN-PAN fire ganger og hører ikke et pip. Tror neppe en Mayday ville ha hjulpet heller – hvis det måtte være aktuelt. Utløsing av EPIRBen ville ha igangsatt ting, men det ville ha tatt tid. Vi har to flåter ombord og alt var forøvrig klart til å gå fra borde; det ordnet vi den 1. desember." Så de sendte PanPan - men ikke Mayday. Og det er kun skipper som har ansvar for om det er en Mayday eller ikke - og en Mayday trigger et helt annet hjelpeapparat enn en PanPan. Mayday kunne de feks ha sendt ut med sin nødpeilesender. På generelt grunnlag vil jeg si at det er en fin balanse mellom PanPan og Mayday og situasjoner kan fort utvikle seg til det værre. Det bør tenkes på om man er i en situasjon der man trenger hjelp. Redigert 13.Desember.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Men båten hadde jo kontakt med omverden. Det syntes ikke å være umiddelbar fare. Hadde det vært det, kunne nødmeldingen blitt distribuert sv ARC-arrangøren. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Hvilken melding en sender eller ikke sender er i siste instans skippers vurdering, og jeg kan ikke se at det er så mye å diskuterer. Er skipper indisponibel kan co-skipper avgjøre det. Og for øvrig tror jeg ingen her vet så mye mere en det som er å lese. Det som forundre meg er at ingen egentlig har noe videre interesse for de momenter som utløste problemet, bare om hvilken signaler det sendte ? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Det finnes enkle og relativt billige innretinger for nødror som i alle fall jeg ville ha vurdert skulle jeg seilt over atlanteren. http://www.selfsteer...s/sos/index.php Se f.eks diskusjonene her: https://baatplassen.n...havari-hva-naa/ Å montere dette i den sjøgangen, som skipper nevner i sitt innlegg, blir det samme som å sette livet på spill. Blir nødroret montert i forkant før start vil dette påvirke hovedroret og selvstyringen. Selvfølgelig noe avhengig av båttype. En ting er å styre en båt ved hjelp av seiltrim når roret er låst. Noe helt annet er å gjøre det samme når roret mangler. Roret utgjør en betydelig del av seilbåtens lateralplan, og når roret mangler blir seilbåten så ubalansert at det er umulig å styre ved hjelp av seiltrim. Å manøvrere båten med seiltrim og et nødror bestående av en kraftig bøtte festet i to liner ville muligens latt seg utføre. Spinakerbom og ei dørplate pluss noen kraftige lister fra dørkarmen hadde nok også fungert. Om ikke annet for å minske rullingen. Nå nevner jo skipper at hovedseilet hadde kilt seg og da var det jo bare å finne frem kniven å kutte dette ned. Men kostnadsvurderingen ble vell større enn hva en slepebåt koster ved slike avstander. PAN-PAN vs. MAYDAY bør vurderes opp mot avstanden til eventuell hjelp som kan ta dager å få til. Og skipper er som nevnt av andre ansvarlig for sitt mannskap Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Det som forundre meg er at ingen egentlig har noe videre interesse for de momenter som utløste problemet, bare om hvilken signaler det sendte ? Har stor interesse av årsaken som utløste problemet, men vi vet vel for lite til hva som skjedde med roret til å kommentere dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Free Lillehammer Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Regner med en oppdatering på bloggen når alle er "vell hjemme". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.