Alternes. Startet 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2012 (redigert) jeg skal seile helgeland oslo med kun kunnskaper om eleteronisk navigering.. forsvarlig? Redigert 9.Desember.2012 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Ikke så veldig. Men det går jo ofte bra da.... Foran en såpass lang tur hadde det uansett vært lurt å sette seg ned med en bok om navigasjon samt kart, linjal og passer og prøvd seg ut litt. Alt er lettere når man kan det, og når problemene først er der er det for sent å begynne å lære seg nye ting.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mons Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Jeg tror nok de fleste som går den distansen bare bruker papirkartene til å planlegge de grove trekkene på turen. Det er vanskelig å få oversikten på plottere mm, så jeg ville vurdert et bilkart som dekker store områder til grovplanleggingen samt holde oversikten på hvor man er. Kan hende jeg banner litt i kirken nå, men det får stå sin prøve. Jeg har selv gått fra Harstad med 7-8 kg papirkart og fulgt med på dem hele veien i tillegg til plotter, men en annen gang blir det elektronisk. Uten noen reell mulighet til å navigere på papirkart ville jeg gått for en plotter som er koblet opp mot el-systemet i båten og brukes til vanlig. Helst 10 tommer eller mer. I tillegg ville jeg hatt en I-pad eller lignende med fulle batterier i back-up i tilfelle problemer med den ene plotteren eller strømproblemer. De fleste steder når du er nær kysten til at det kan være skummelt rekker du fint til land før den er tom for strøm. Hvis det er en bra båt misunner jeg deg turen! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Alternes. Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 jeg ser her at det tydligis ikke er noe prblem med mine elektroniske kartkunskaper.. sist je reiste haddde jeg et kart i stor målestokk som jeg brukte til å holde generell oversikt over over skpisleie og havner.. resten av kartene som var mere detaljeret brukte og for og bestemme nøyatig posisjon opp mot gps på telefon, så jeg til enhver tid viste hvor jeg befant meg på kartet med tanke på farer.. kartpoltteren gjør jo også dette, men er litt mere avansert.... alt dette har jeg klart fint, og jeg vil derfor nevne at jeg har lærevansker så å sette meg å skolebenken å pugge er noe som vil bli både slitsomt for meg og kansje lite innbringende lærekunnskaper slik som det er nå har jeg ingen problemer med å navigere meg hvor som hest med overnevte løsninger , men vil være sikker at dette holder, med tanke på strøbrud og lignende :) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
-morten- Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Hei i fint vær og god sikt er det ikke noe problem å bruke en kartplotter for navigering. Det viktigste uansett hvor man seiler er at man på forhånd har planlagt seilasen sin og vet hvor man skal gå og hvilke leder man skal/kan gå. Skulle det bli sikkelig dårlig vær bør man tenke på at man kan ta alternative ruter eeller at man har en nødhavn innen rimelig rekkevidde. Selv har jeg lært grunnleggende navigering i Marinen med papirkart passer og linjal. Jeg synes det er en god ballast å kunne slikt navigering. Det er greit å vite at man kan ta peilinger å finne ut hvor man er eller om man er på rett kurs/plass selv uten gps/plotter. Kan man å navigere i papirkart på gamlemåten er det veldig enkelt å forstå og bruke elektroniske hjelpemiodler.. da får man jo en del gratis. Jeg bruker Ipad som mer et oversiktsbilde og lit planlegging, så har jeg en Garmin plotter som hovedplotter. Jeg går altid igjennom seilingsruter på forhånd i papirkarttet, for så å videreføre dette til plotter. Personlig synes jeg Ipad er et glimrende hjelpemiddel både til planlegging og som backup, da batteriene har ganske lang levetid. Den er veldig fin for passasjerer ombord som vil følge med på seilasen og kan sende den rundt seg. :-) Den er jo også et multimedia verktøy med spill for de yngste osv osv.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
svebe Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Mulig dette er godt kjent for deg - men - på en slik tur bør du ha kontroll på et kompass. Å bli liggende inne i en snøbyge som har samme kursen som deg er en prøvelse. Da er det godt å ha et kompass. Kjenner at jeg misunner deg turen! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Så lenge alt går greit så høres det ut til at du har brukbar kontroll men det er en lang tur og muligens med ukjent båt så et eller annet vil helt sikkert dukke opp. Riggproblemer, motorstopp, uventet uvær +++ må du ALLTID tenke på at KAN skje og ha nødløsninger i bakhånd. Selv har jeg hatt en del lange turer i ukjent farvann, dog ikke på langt nær så lange som den du sikter deg inn på, og finner STOR nytte av å legge opp en eller flere ruter på plotterene på forhånd. Da gjør du deg litt kjent med leden på forhånd og slipper å lure på de mer grunnleggende valgene. Mine slike ruter starter ganske grovt og så zoomer jeg inn og legger til flere rutepunkt etter behov. Ha ALLTID med backup plotter, gjerne flere, iPad i vanntett innpakning funker greit men vanndråper på glasset fungerer som fingre og kan gi en del tilfeldige effekter som f.eks. zooming... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Vil i all beskjedenhet hevde at kompetanse om navigering under strømløse forhold, er en forutsetning for å ferdes på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Ser det er flere her som antyder at det kan være greit med kompass & papirkart hvis siken blir dårlig. Faktum er at det er få med kompass og papirkart i en liten seilbåt som kan angi sin egen posisjon nøyaktig. Har man 2 knops motstrøm eller medstrøm ( uten og vite det ) er man langt ute og kjøre etter en time. Med noe avdrift blir du også langt ute og kjøre selv om kompasskursen er riktig. Papirkart & kompass virker uten strøm, noen særlige andre fordeler har de ikke i dag sett opp mot en kartplotter, men det er uansett greit og kunne navigere på gammelmåten. Selv bruker jeg kun papirkart når jeg skal planlegge lengre ruter/ ha oversikt over lange strekk. Når det gjerder og angi posisjon hvor du befinner deg er plotteren fullstendig overlegen . Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Spørsmålet om bruk av papir og kompass relaterer seg ikke til bare dårlig sikt. Flipper strømmen, skal skipperen i alle tilfelle kunne ta seg trygt frem på sjøen - også i god sikt. Ellers er en noe upresis stedsangivelse langt å foretrekke fremfor en stedsangivelse som er fullstendig på jordet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Iht til inlegg #4 har han også gps kart på mobilen, samt papirkart, da er det kun solstorm eller verdenskrig som kan sette han ut av spill ( satt litt på spissen) Kan ikke se at dette skulle være noe høyrisikable greier selv om det i gitte tilfeller kan det være nøvendig og kunne navigere på "gammelmåten" Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 10.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 DA høres jo dette rimelig greit ut om turen og værforholdene planlegges og studeres nøye :) som sagt har jeg full oversikt over kompass, plotter. gps-på mobilen osv.. kartene bruker jeg opp mot gps- for og stadfeste nøyaktig posisjon og kan dermed holde god oversikt over hvor jeg befinner meg iforhold til grunner, skjær.. etc. plotteren gjør jo også dette. så da skulle jeg vel være rimelig sikker tenker jeg.. kjennskaper til båten og seiling er inget moment så da gleder jeg meg bare til turen :) tipper den blir i midten av mai :) og regner med å bruke ca 3 uker Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Erik Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Mulig dette er godt kjent for deg - men - på en slik tur bør du ha kontroll på et kompass. Å bli liggende inne i en snøbyge som har samme kursen som deg er en prøvelse. Da er det godt å ha et kompass. Kjenner at jeg misunner deg turen! Kompass er ett must ja . Har selv gått i dimman så jeg ikke så land, og med autopilot som ikke fungerte. Å holde en ben kurs da var ikke bare enkelt når det ikke var siktepunkter å styre etter, selv om jeg hadde kartplotter som virket. Problemet er at den er for treig i oppdateringene, så i litt sjø ble det mye sikk sakking. Kroket ror gir lang fjord som de sa i gamledager Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 (redigert) Vil i all beskjedenhet hevde at kompetanse om navigering under strømløse forhold, er en forutsetning for å ferdes på sjøen. Ja selvførlig, må en kunne si. Du rekker fint å ta et båtførerkurs før våren/sommeren, hvor du lærer det grunnleggende dersom du mangler det. Søker du litt omkring kan du sikkert også få låne kart for denne strekning om du ikke vil investere i det. Søker du litt mer kan du kanskje få med deg kyndig mannskap også. Redigert 10.Desember.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Mulig jeg er stein konservativ, men jeg er aldri utpå uten å hele tiden å vite punktet mitt også i papirkartet. Det gjelder selv om jeg navigerer på iPad og har GPS ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Kan anbefale gule siders sjøkart til å planlegge kurser og måle strekninger, så heller følge med på kart i tillegg til en marine gps. Gjerne ha en telefon med stor skjerm eller lesebrett med f.eks. Norgeskart også - alt vil vel ikke slutte å virke samtidig.... Er været bra kan du gå lenger til havs for å unngå urene farvann, skal du gå innaskjærs kreves det utstyr og tunga rett i munnen... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Tipper de fleste erfarne her inne var så veldig gode under sin første seilas. Mye kan og bør læres før man setter avgårde men kanskje enda mer kommer med erfaring og den får du ikke i sofaen. På en plotter får man jo fasitten, men ta ett papirkart og tenk at du ikke har ide om hvor du er, se etter hjelpemidler på kartet for å bestemme lokasjon, det kan være fjelltopper, lykter, kirketårn, holmer osv. Kan du peile disse sånn noenlunde (kompass) er du langt på vei. Videre er det jo greit å vite hva sjømerkene betyr da, på hvilken side skal man passere staken... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Videre er det jo greit å vite hva sjømerkene betyr da, på hvilken side skal man passere staken... Ikke bare greit,dette er jo en forutsetning for en trygg seilas, enten en ser på et papirkart, eller en dataskjerm som en plotter eller en eller annen padde. Så egentlig er det vel ikke den store forskjellen om en veksler med å bruke øynene og se ut gjennom vinduene og å se på et papirkart for å se hvor en er og hvor en seiler, enn om det gjelder å se ut og se på en skjerm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
littmild Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 For meg er det et minstekrav at utstyret er i orden, og man har kunnskapen til å bruke det. Elektronisk navigasjon er flott, men du bør ha backup-løsninger, i form av f.eks. en bærbar gps på batterier. Papirkart, passer, paralellforskyver, og kompass er en selvfølge for min del, dette er jo også utstyr som er forholdsvis billig og veldig lett å lære seg. Når jeg seiler er det ofte så mye annet å tenke på at jeg ikke prioriterer å holde nøye bestikk, men følger med i kartet og sammenlikner med plotteren, og setter noen merker med blyant, på den måten står jeg ikke helt på bar bakke om de elektroniske systemene skulle svikte. Hvordan situasjoner oppleves avhenger også av vær-, og siktforhold, nattseilas innaskjærs i ruskevær gjør navigasjonen mye mer krevende. Ville anbefalt et båtførerkurs, da får du en enkel innføring i det meste du trenger å vite. Med økt kunnskap får du også mer glede av turen, etter jeg tok D5L-sertifikatet har jeg fått en helt ny dimensjon i båtlivet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Ikke bare greit,dette er jo en forutsetning for en trygg seilas, enten en ser på et papirkart, eller en dataskjerm som en plotter eller en eller annen padde. Så egentlig er det vel ikke den store forskjellen om en veksler med å bruke øynene og se ut gjennom vinduene og å se på et papirkart for å se hvor en er og hvor en seiler, enn om det gjelder å se ut og se på en skjerm. Greit oppsummert... Å ha en plotter som virker, er ikke det samme som å ha god kartforståelse. Ellers er min anbefaling: Gi deg i veg etter at du har brukt noen timer med intensive navigasjonsoppgaver. Som andre har pekt på, er båtførerprøven en smart sak. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 fjelltopper,, kirketårn, holmer osv. Jeg har ikke fjelltopper eller bygninger i mine papirkart. Ikke i de elektroniske sjøkart heller. Skulle gjerne hatt det da.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Dette er da ting jeg kan velge om jeg vil vise på skjermen med C-map. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Jeg har litt eldre (2004 ?) standard Horison kartplotter, men den bruker nyere kart (2010), som jeg faktisk tror er c-map. Ingen høydekurver på den. Navionic på Ipad kan jeg sette på Google map på landområder, men det krever i så fall nett. Uansett, de elektroniske kart forteller meg hvor jeg er, savner det egentlig aller mest på papirkartene. Høydekurver på holmer og landområder hadde gjort det enklere å ta peilinger (i dagslys), men det er bare jevn gulaktige områder på alt land i mine kart Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Ellers er en noe upresis stedsangivelse langt å foretrekke fremfor en stedsangivelse som er fullstendig på jordet. Nemlig. I tillegg, selv om el-anlegget i båten paier, kan man ha med håndholdt gps, og de fleste smartmobiler har jo også gps. Det vil gi en brukbar posisjonsangivelse som det vil være nyttig å kunne overføre til et papirkart, dersom man ikke har en komplett navigasjonsløsning på mobilen da. Det som er vanskelig å forstå er hvorfor noen på død og liv *ikke* vil ha med sjøkart på papir... De er ypperlige til planlegging om ikke annet. Kan skribles på og alt mulig. Såklart man kan grovplanlegge med et bilkart som noen foreslo her... men hvorfor i all verden gjøre det? Alle som så Robinson Crusoe-episoden til Mythbusters vet at man *kan* komme veldig langt med *kun* gaffa-tape også, men det er jo ikke nødvendigvis noe man må prøve selv ... På et sjøkart er jo både skipsled, sjømerker og fyr avmerket, det må da være en fordel å legge ruta langs leden der det går an, det gir ganske god hjelp til navigasjon dersom man legger ruta mest mulig der det er mulig å orientere seg uten gps. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Jeg har litt eldre (2004 ?) standard Horison kartplotter, men den bruker nyere kart (2010), som jeg faktisk tror er c-map. Ingen høydekurver på den. Navionic på Ipad kan jeg sette på Google map på landområder, men det krever i så fall nett. Kart kan du gjøre tilgjengelig offline i google maps. Det er vel grenser for hvor mye man kan lagre på en gang, men man er jo ofte innom dekningsområder og kan laste ned litt etterhvert. Usikker på om satelittbildene også kan caches på denne måten. De kan være ganske nyttige i forhold til å gjenkjenne vegetasjon mv. Sjøkartene mine har mange ganger angivelse av spesielt synlige fjelltopper, selv om de mangler høydekurver. Planlegginga er jo som kjent halve morroa, så hvorfor ikke preppe sjøkartene med litt notater og angivelse av kjennemerker på land på forhånd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.