Vannet Startet 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2012 Hvilken knute er best? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Du vil sikkert ha på en svivel eller sjakkel først? Stoler selv på pålestikket, men da med et par ekstra rundtørner. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Øyespleis med kause.. Men her kan det sies mye alt ettersom det er kaffedregg eller stort anker som det er snakk om. En dregg skal helst festes i bunnen/toppen av paraplyen - alt ettersom man ser det - og surres med seilmakergarn til øyet som er i andre enden av dreggen Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Kause: godt poeng! Hva slags bruk ser du for deg, byredyre? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Enig med Havgap her. Øyespleis med kaose og sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Et lyn kurs her http://www.seatronic.no/pdf/robline/spleisesett.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Havgap Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Og en ting til: Nederste delen av tauet, altså den delen som er nærmest ankeret/dreggen, må ha tyngde. Den gamle måten var å ha noen meter kjetting nederst, mens mange i dag kjøper ferdig ankertau med innlagt tyngde. Ser stadig noen båteiere som hiver ut dregg med tau "rett på". Med litt krevende vindforhold og dårlig holdebunn, så blir det uavlatelig til at festet glipper. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Beste løsningen er rørkause og spleis. Skal du absolutt knyte fast skal du bruke bøyestikk. Til dreggen min akterut bruker jeg Ankarolina og en p-link. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 (redigert) Og en ting til: Nederste delen av tauet, altså den delen som er nærmest ankeret/dreggen, må ha tyngde. Den gamle måten var å ha noen meter kjetting nederst, mens mange i dag kjøper ferdig ankertau med innlagt tyngde. Ser stadig noen båteiere som hiver ut dregg med tau "rett på". Med litt krevende vindforhold og dårlig holdebunn, så blir det uavlatelig til at festet glipper. Gjerne også en daumann. Redigert 10.Desember.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 (redigert) Om du nå skulle knyte tau rett på kjetting eller dreggen sjekk her "Anchor bend" er vel ikke annet å si at den knuten er vel utprøvd :) http://en.wikipedia.org/wiki/Anchor_bend Redigert 11.Desember.2012 av nnerland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Jeg bruker kause og spleis, til ankeret er det sjakkel Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Bakdelen med å bruke en nesten hvilken som helst knute nederst, er at knuten blir full av leire og er vanskelig å få ren om du dregger på leirebunn. Du bør som sagt over alltid ha litt vekt på nederste del av dreggtauet. Velger du blytau, kommer det med ferdig Kause i den ene enden og der bør du bruke en svivel som overgang mellom blytau og dregg. Uten Blytau, er det lurt med 8-10 meter kjetting mellom tau og dregg. Da bør du også bruke svivel så du ikke får "tvinn" på dreggtauet når dreggen snurrer rundt sin egen akse når du kaster ut eller trekker inn. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Havgap Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Ja - ikke uenig om svivel, men hvis du har galvanisert dregg, så bør det også være galvanisert svivel. Og det vet jeg ikke om finnes...?? Så jeg har av og til tvinn på dreggtauet. Synes at det er mangel på "style" å kombinere ruastfritt og galvamnisert, man skal liksom ikke det ombord pga spenningsrekka. Er klar over at trådstarter nevnte at han har anker. Nå er det mange rustfrie ankere, så da er rustfri svivel - som avbildet.- OK. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 På dreggen bak som kastes og heves manuelt, har jeg aldri brydd meg om den spenningsrekka og er ikke så opptatt av "Style" 5-10 meter under vann, så lenge jeg blir holdt fast der jeg ligger. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kappa Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 (redigert) Uenig med RSL. Style handler ikke om fasade. Style handler om holdninger. (For å ta en sammenligning: Huller i sokkene er ikke uvesentlig selv om man beholder skoene på) Redigert 11.Desember.2012 av Kappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Jeg skjønner jo RSL fordi jeg kjenner meg igjen i små synder når det ikke er så farlig. Men hvis man prioriterer style så skal det være gjennomført. Tror jeg fant en galvanisert svivel: http://www.haug.no/no/svivler/crosby-svivel-g-401__13390 men litt i tvil om format ift en liten dregg. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Jeg skjønner jo RSL fordi jeg kjenner meg igjen i små synder når det ikke er så farlig. Men hvis man prioriterer style så skal det være gjennomført. Tror jeg fant en galvanisert svivel: http://www.haug.no/no/svivler/crosby-svivel-g-401__13390 men litt i tvil om format ift en liten dregg. Den typen svivel er ikke å anbefale til dregg. Dette fordi rotasjoner kan få mutteren til å skru seg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Uffda, men det må være verre hvis den brukes til last og mutteren skrur seg opp. Jeg hadde ikke overnatting i utsatt uthavn i tankene, mere all den dreggingen man gjør når det er greie forhold! Sitér dette innlegget Link to post
Vannet Svart 11.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Takk for alle svar. Her ble det mange forslag å fordøye. Jeg har fått med en paraplydregg og en kveil med ankertau. Det er en ring i enden av dreggen, så jeg tenkte enkelt og greit å feste tauet i denne, med en "superknute". Dreggen skal ikke brukes ofte, kanskje "aldri", så en anchor bend eller bøyestikk skulle gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Den typen svivel er ikke å anbefale til dregg. Dette fordi rotasjoner kan få mutteren til å skru seg ut. Er du sikker? Jeg antok at mutteren var punktsveiset fast og ikke lot seg skru ut på den typen, men som sagt har jeg bare antatt det. Jeg aner ikke, da jeg ikke her kikket nærmere på slike. Jeg har både galvanisert kjetting og syrefast kjetting festet med syrefast svivel ti de to hekkankrene jeg har og JA.. jeg har hull i sokkene både med og uten sko... Ergo, er jeg uten Style, men det tar jeg ikke så nøye. Jeg har ikke engang farget håret..... når jeg tenker meg om, har jeg ikke gredd det heller. .. ubarbert er jeg også.. huff.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 . Dreggen skal ikke brukes ofte, kanskje "aldri", Da driter du i alle tipsene og knyter noe som sitter. Pålestikk, duger til det aller meste. Blir det bedritent av leire som jeg skrev over, så er det bare å knyte opp og la det henge etter båten til det er rent de få gangene du bruker det.... Man trenger ikke en spikerpistol til 8.000,- for å slå inn en spiker til adventskalenderen..... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.