Mastiff Startet 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2012 (redigert) Jeg ser på to båter på Finn som har Mercury Optimax. Forskjellen er en del i pris, men hovedforskjellen mellom dem er at den ene har en 115 Optimax mens den andre har en 75. Ut fra det jeg kan se, blant annet på Lundins Marins side, er det grei skuring å oppdatere den kraften. Men er det noen ulemper med dette, eller vil 75-hesteren fungere akkurat som en original 115? Og hvordan blir det med bensinforbruket? Jeg vet jo at en 115 på full gass super gjennom mer suppe enn en 75, men samtidig kommer man en lengre strekning på den tiden. Og hvis man går ned til 2/3 gasspådrag, eller noe sånt, vil det vel ikke være enorm forskjell per sjømil. Eller hva? Det hender at vi kjører noe vannski og wakeboard, og da vet jeg at en større motor vil drikke mer, men jeg tror ikke det er så mye at det skal styre valget for meg. Eller tar jeg helt feil? Redigert 10.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Er vel forskjell på utveksling i undervannshuset, men er vel det eneste. Tror det er 1:2 på 115, og 1:2,33 på de andre, så må ha litt høyere stigning på trimmet enn original for å utnytte effekten. TA Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Og "trimme" opp en optimax til 115hk er enkelt pga motoren er i utgangspungtet en nedtrimmet 115hk. I innsuget er det montert noen restriktor ringer. Disse må fjernes,en enkel jobb. Motorens ECU må reprogrameres. Det er alt. Reprogrameringen fikk vi gjort i Stockholm, ringte ned og avtalte så var det bare og putte ECU i posten. Motoren gikk penere og jevnere (stor endring i motorlyden) fikk ikke noe nevneverdig større forbruk heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Trulsant, mener du stigning på propellen? Vel, jeg kan jo teste og se hvordan det funker. Moyja, det høres ypperlig ut! Lurer på om jeg skal gå til 90 eller 115, siden båten bare er godkjent for opp til 90. Kanskje det kan skape problemer for forsikringen? Eller neppe, forresten. Det skal jo mye til at det faktisk er skader på grunn av motoren. Tror aldri jeg har hørt om det, iallfall ikke på "normalt" overmotoriserte båter. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Husk å melde ifra til staten , så du får betalt hk avgift for økningen da.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Ja, selvsagt! Himmel og hav, jeg betaler jo bare 45 % skatt, så det skulle bare mangle at de gikk glipp av noen avgifter i tillegg! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Ja stigning på propellen jeg tenkte på ja. Er vel ikke hk avgift på trimming en gjør selv, men er avgiftspliktig om ett firma gjør det. Så kan en kanskje diskutere om det er de som omprogrammerer ECU som trimmer motor, eller den personen som monterer den i motoren som trimmer motor. Eller den som fjerner restriktoren... TA Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 He-he, akkurat... Men jeg lurer også på om det er farlig å gå opp til 115 på en båt som har maks på 90. Eller om det bare er å passe på at man ikke gir absolutt full gass øyeblikkelig, men lar den komme gradvis, så den ikke river av hekken når den skal plane? Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Med de marginene som er lagt inn i båten er det nok ingen problemer å gå for 115hk. Vekta er den samme og momentet er ikke så my estørre at du river av hekken nei.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Supert, takk! Dette kan bli morsomt. Har alltid vært en av de tregeste gutta i skjærgårdsjeep, men nå kan jeg bli blant de raskere. Det tiltaler virkelig 16-åringen inni meg (som fortsatt lurer på hvorfor de lar ham kjøre bil og tung motorsykkel...)! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Optimax sine dager er vel snart talte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.