Jump to content

Er det noen ulemper med å tune en Optimax fra 75 til 90/115?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg ser på to båter på Finn som har Mercury Optimax. Forskjellen er en del i pris, men hovedforskjellen mellom dem er at den ene har en 115 Optimax mens den andre har en 75. Ut fra det jeg kan se, blant annet på Lundins Marins side, er det grei skuring å oppdatere den kraften. Men er det noen ulemper med dette, eller vil 75-hesteren fungere akkurat som en original 115? Og hvordan blir det med bensinforbruket? Jeg vet jo at en 115 på full gass super gjennom mer suppe enn en 75, men samtidig kommer man en lengre strekning på den tiden. Og hvis man går ned til 2/3 gasspådrag, eller noe sånt, vil det vel ikke være enorm forskjell per sjømil. Eller hva?

Det hender at vi kjører noe vannski og wakeboard, og da vet jeg at en større motor vil drikke mer, men jeg tror ikke det er så mye at det skal styre valget for meg. Eller tar jeg helt feil?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Og "trimme" opp en optimax til 115hk er enkelt pga motoren er i utgangspungtet en nedtrimmet 115hk. I innsuget er det montert noen restriktor ringer. Disse må fjernes,en enkel jobb. Motorens ECU må reprogrameres. Det er alt.

Reprogrameringen fikk vi gjort i Stockholm, ringte ned og avtalte så var det bare og putte ECU i posten.

Motoren gikk penere og jevnere (stor endring i motorlyden) fikk ikke noe nevneverdig større forbruk heller.

Trulsant, mener du stigning på propellen? Vel, jeg kan jo teste og se hvordan det funker.

Moyja, det høres ypperlig ut! Lurer på om jeg skal gå til 90 eller 115, siden båten bare er godkjent for opp til 90. Kanskje det kan skape problemer for forsikringen? Eller neppe, forresten. Det skal jo mye til at det faktisk er skader på grunn av motoren. Tror aldri jeg har hørt om det, iallfall ikke på "normalt" overmotoriserte båter.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...