Jump to content

Bilstero i båt

Hebbe

Recommended Posts

Har kjøpt meg en ny bilstero som skal monteres i båten, dette er en enkel sak (Sony) med radio og cd på 4 X 45 watt. Har to gamle bilhøytalere på max innput på 100 watt som jeg skal bruke, disse er av typen som er med kabinett. Har ikke tenkt å skjære hull til høytalere i båten.

Spørsmålet mitt er som følger, har det noe for seg å koble ledningene til "for og bak" høytalere sammen slik at mer watt kommer ut til høytalerne ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har kjøpt meg en ny bilstero som skal monteres i båten, dette er en enkel sak (Sony) med radio og cd på 4 X 45 watt. Har to gamle bilhøytalere på max innput på 100 watt som jeg skal bruke, disse er av typen som er med kabinett. Har ikke tenkt å skjære hull til høytalere i båten.

Spørsmålet mitt er som følger, har det noe for seg å koble ledningene til "for og bak" høytalere sammen slik at mer watt kommer ut til høytalerne ?

<{POST_SNAPBACK}>

Neppe. Få heller tak i et par billige Biltema kassehøyttalere så du har fire totalt, så får du bedre lyd uansett.....

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

NEI, dette må du ikke gjøre.

Du risikerer å kortslutte radioen dersom du gjør dette.

Koble den etter monteringsanvisningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Neida slett ikke sikkert, mange nyere cd-spillere takler dette greit, du brokobler kanalene og kjører de i 2 Ohm.

Det vil uansett stå i bruksanvisningen om dette kan gjøres.

Disse mosfet forsterkerne er som regel ganske bra, så skal du bare drive 2 stk coax høyttalere er det ikke nødvendig.

Som sagt, sjekk først at det lar seg gjøre å brokoble, ikke alle forsterkere er 2 Ohm stabile.

Ellers er det kanskje på tide å kjøpe nye høyttalere :wink:

NEI, dette må du ikke gjøre.

Du risikerer å kortslutte radioen dersom du gjør dette.

Koble den etter monteringsanvisningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikkenoe og si det . Men må jo selvsagt kobble 2 og 2 like kanaler ,altså begge venstre kanalene og begge høyre kan kobbles sammen ,har gjort det mange ganger . Noen som bruker 2 kanaler til 2 stk høytalere og kobbler sammen di 2 andre kanalene til en og kobbler på en subwoffer (ikke alle har sub utgang). Det som skjer når du setter sammen de 4 kanalene til 2 er at du mister du muligheten til faderkontrollen , men det gjør jo ikkenoe da du bare har 2 stk høytalere . Men liker du musikk og litt ok lyd burde du kjøpe deg 2 stk 6 x 9 " høytalere til og felle inn , blir en helt annen lyd ,ikke til og sammenligne syntes jeg da . Men det er klart , smak og behag det . Selv har jeg 2stk 2x9" høytalere innfelt og 2stk små pc høytalere oppå dærsjen + en 12" subwoffer og en forsterker på 600 w . Låter bra det vis en vil ha det litt gøy og kansje litt brygge dans :lol:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hvor har du tenkt å montere høytalerne? Husk de har kraftige magneter, - tenk på kompasset!

Vet ikke riktig enda, har også tenkt på dette og skal se hva som skjer med kompasset når jeg skal montere det og høytalerne. Har heller ikke helt bestemt meg for hvor kompasset skal stå på dasjbordet enda. Det er jo "litt" som skal plaseres der når den tid kommer. Får prøve meg litt fram for å se hvordan det reagerer. Har fra før et gammelt ekkolodd (dybdemåler) som allerede står der og jeg har ikke tengt å kaste dette ut, sikkert kjekt å ha den når plotteren står på full skjerm og ekkoloddet på den er lakt ned og bare kjører i bakgrunnen. Må vel finne en brukbar plass til disse høytalerne som også lar lyd komme fram til den som er styrmann.

SONY har en fix fjernkontroll (kabel), billig, koster 195,. hos bilradiospesialisten (www...), da kan du montere radio skjult også. I tillegg er den lettere å betjene enn de mikroskopiske knappene på endel nyere SONY. 

Skjult montering blir det ikke brunnen til det er at jeg allerede har laget hull og montert "ramma" for radioen der.

Bilde

(I hullet ovenfor radioen er bryterpanelet nå montert, og hele greia er montert i båten)

At knappene er mikroskopiske er helt klart, har nesten makan Sony i bilen, så en fjernkontroll er helt klart kjekt, det er uttak til det på denne spilleren. Får se på en slik sak en gang jeg er i by`n.

<{POST_SNAPBACK}>

Men godeste Hebbe

Hva i allverden skal du med "mer watt" - har du tenkt å skremme til lands alt som ferdes på Mjøsa????

Musikken ombord i båten din skal vel være til "innvortes bruk" . . . .

mvh

Poseidon

PS

Se gjerne side 107 i læreboken til båtførerprøven hvis du er i tvil hva jeg mener :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Greit med litt musikk i festlig lag..Blir somregel fler enn en guttetur i løpet av sommeren :cheers:

Driver selv og skal innstallere steroen i båten nå 4 stk 6x9(300 watts)2 stk mellomtone på 120 watt,2 stk subwoofer 10 toms,dette dras av en boss forsterker på 800x2 watt...

Skal og glatt overdøve motoren :cool:

mvh

frank v.

Redigert av Frank v. (see edit history)

Men godeste Hebbe

Hva i allverden skal du med "mer watt"  -  har du tenkt å skremme til lands alt som ferdes på Mjøsa????

Musikken ombord i båten din skal vel være til "innvortes bruk" . . . .

mvh

Poseidon

PS

Se gjerne side 107 i læreboken til båtførerprøven hvis du er i tvil hva jeg mener  :wink:

DS

<{POST_SNAPBACK}>

Endelig en litt kritisk røst. Takk Poseidon.

Det er en varm sommerkveld. Sola forsvinner i horisonten, men lyset er der likevel. Ungene har lagt seg. De voksne sitter på land med noe godt i koppen. Et enslig måkeskrik bryter stillheten. Litt bølgeskvulp. Noen vedkubber er stablet i tønnegrillen og et lite bål gir lys etter hvert som mørket kommer sigende. Praten rundt bålet går livlig. Plutselig brytes stillheten av dusten med 2 i promille og nytt stereoanlegg med brokoblet utgangstrinn og nok strømforbruk til at melken er lunken i morgen tidlig. Dustens beste musikk er som piggtråd i mine ører. Det er da jeg forbanner alle tullinger som ikke skjønner hvor langt lyden rekker en stille sommerkveld på holmen.

Stereoanlegg kommer aldri i min båt. Min lille reiseradio med forhåndsinnstilte kanaler får holde. Et tydelig tegn på at man er 40 feit og ferdig.

Lotus

Du har jo alt i styrehuset slik at det ikke blir utsatt for fukt (regner jeg med). Da kan du kjøpe en ekstra forsterker på 2x100w, som er brokoblingsbar til 4x50. Du kan f.eks. ta en Jensen forsterker som er veldig rimelig , men bra. Da kan du kjøre ned til 2Ω. Dette drar strøm av forsterkeren, og den må fortsatt kunne levere et stabilt signal, uten å klippe eller vrenge. Til bil er det som regel 4Ω impedans på høyttalerne, parallell-kobler du disse får du 2Ω, en brokoblingsbar forsterker fikser det greit. Kjøp helst høyttalere av en relativt god kvalitet, billige høyttalere låter "dritt" uansett hvilket signal de får.

Du kan heldigvis slipppe unna små kronglete knapper hvis du f.eks. velger en slik Pioneer

Bilde

Har du DAB-dekning så er det vel bare punkt som gjelder... Der må du kjøpe adapter til japsespillerne.

Redigert av Brutus (see edit history)

Har ikkenoe og si det . Men må jo selvsagt kobble  2 og 2 like kanaler  ,altså begge venstre kanalene og begge høyre kan kobbles sammen ,har gjort det mange ganger . Noen som bruker 2 kanaler til 2 stk høytalere og kobbler sammen di 2 andre kanalene til en og kobbler på en subwoffer (ikke alle har sub utgang). Det som skjer når du setter sammen de 4 kanalene  til 2 er at du mister du muligheten til faderkontrollen , men det gjør jo ikkenoe da du bare har 2 stk høytalere . Men liker du musikk og litt ok lyd burde du kjøpe deg 2 stk 6 x 9 " høytalere til og felle inn , blir en helt annen lyd ,ikke til og sammenligne syntes jeg da . Men det er klart , smak og behag det . Selv har jeg 2stk 2x9" høytalere innfelt og 2stk små pc høytalere oppå dærsjen + en 12" subwoffer og en forsterker på 600 w . Låter bra det vis en vil ha det litt gøy og kansje litt brygge dans  :lol:

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Man driver vel ikke en sub med den integrerte forsterkeren i spilleren? Den greier ikke å levere nok strøm og til slutt ender du opp med brente forsterkerutganger eller at suben sprenges. Det er nemlig det som tar knekken på høyttalere: for lite strøm.

Men uansett så var det vel ikke Hebbe's spørsmål dette. Vil anbefale at du ikke brokobler. Integrerte forsterkere har som regel ikke godt av dette, med mindre det står i instruksjonsboka.

Bare for å ha det sakt så er jeg ikke interisert i mye lyd, er heller ikke avhenig av spesielt bra lyd, men jeg vil ha litt lyd når jeg hører på radio. (Min totale cd samling er kanskje på 75 stk. og det forteller vel litt om interessen for musikk).

Jeg spurte om det går ann å bruke de høytalerne jeg allerede har, de virker helt ok. Vet det fordi jeg fjernet disse fra bilen våren 2004

Synes jo det er greit nok å få best mulig ut av det jeg allerede har, har egentlig ikke tenkt å sette inn 4 høytalere da jeg ser at jeg har nok problem med å få plasset 2 stk. Virker ikke disse høytalerne ok så kommer jeg bare til å kjøpe 2 stk lignende og fortsatt bruke bare 2 stk. Noen sub. er uansett ikke aktuellt.

Har kikket litt løslig på monteringsanvisningen og det ser ut som det går greit å koble begge høyre utgangene og begge venstre utgangene sammen til hver av disse høytalerkabinettene.

Har kikket litt løslig på monteringsanvisningen og det ser ut som det går greit å koble begge høyre utgangene og begge venstre utgangene sammen til hver av disse høytalerkabinettene.

<{POST_SNAPBACK}>

Da er jo saken grei :wink: Noen vil ha det til vanlig bruk og da er jo det sikkert mer enn bra nok sånn du vil ha det . Men skjønner jo dem som gjerne vil ha litt xtra ,hender det er dans på brygga uten trekkspill og da kan det jo være kjekt med litt og dra på med . Lykke til med stereon , blir nok topp det .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Lurte bare på en ting....

Jeg har også tenkt meg radio i båten, og bilradioene med RDS og det hele er jo svært prisgunstige sånn sett. Men tidligere har jo disse radioene vært avhengig av en "hvilespenning" på en egen leder for å holde forhåndsinnstillinger og alt annet av innstillinger på plass. Og i båten har det vært litt hellig for meg å si at ALL strøm er frakoblet når hovedbryteren er skrudd av. Selv om strømkonsumet fra en avslått radio er tilnærmet 0 (vil jeg tro), så liker jeg rett og slett ikke å ha noe tilkoblet når jeg forlater båten.

Men nyere bilradioer krever kanskje ikke lenger spenning for å holde på innstillingene? Noen som vet?

(Joda, jeg vet det finnes ulike alternativer. F.eks. en 12V "bank" laget av små batterier osv. som sikker holder greit en hel sesong (selve radiodriften tas fortsatt fra hovedbatteri). Man kan også si at det å stille inn en moderne RDS radio fra gang til gang går fort og greit så det gjøre ikke noe at minnet glipper. Osv..)

Lurte bare på en ting....

Jeg har også tenkt meg radio i båten, og bilradioene med RDS og det hele er jo svært prisgunstige sånn sett. Men tidligere har jo disse radioene vært avhengig av en "hvilespenning" på en egen leder for å holde forhåndsinnstillinger og alt annet av innstillinger på plass. Og i båten har det vært litt hellig for meg å si at ALL strøm er frakoblet når hovedbryteren er skrudd av. Selv om strømkonsumet fra en avslått radio er tilnærmet 0 (vil jeg tro), så liker jeg rett og slett ikke å ha noe tilkoblet når jeg forlater båten.

Men nyere bilradioer krever kanskje ikke lenger spenning for å holde på innstillingene? Noen som vet?

(Joda, jeg vet det finnes ulike alternativer. F.eks. en 12V "bank" laget av små batterier osv. som sikker holder greit en hel sesong (selve radiodriften tas fortsatt fra hovedbatteri). Man kan også si at det å stille inn en moderne RDS radio fra gang til gang går fort og greit så det gjøre ikke noe at minnet glipper. Osv..)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke du skal være så redd for det der. Strømforbruket fra en slik radio når den er slått kan man nesten se bort fra. Hvis du er redd for å glemme å slå den av, kan du med fordel koble den andre "plussen" på hovedstrømbryteren, slik at den slår seg av da.

Har selvsagt radio i bilen min også, og når jeg reiser på sjøen i 4-6 uker er det bare den og alarmen som trekker strøm. Starter likevel fint når jeg kommer tilbake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...