Krapyl Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Jeg har Panasonic RDS radio med non-volatile memory i båten. Når jeg setter i batteriene om våren, husker den innstillingene. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Janoho Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Lurte bare på en ting.... Jeg har også tenkt meg radio i båten, og bilradioene med RDS og det hele er jo svært prisgunstige sånn sett. Men tidligere har jo disse radioene vært avhengig av en "hvilespenning" på en egen leder for å holde forhåndsinnstillinger og alt annet av innstillinger på plass. Og i båten har det vært litt hellig for meg å si at ALL strøm er frakoblet når hovedbryteren er skrudd av. Selv om strømkonsumet fra en avslått radio er tilnærmet 0 (vil jeg tro), så liker jeg rett og slett ikke å ha noe tilkoblet når jeg forlater båten. Men nyere bilradioer krever kanskje ikke lenger spenning for å holde på innstillingene? Noen som vet? (Joda, jeg vet det finnes ulike alternativer. F.eks. en 12V "bank" laget av små batterier osv. som sikker holder greit en hel sesong (selve radiodriften tas fortsatt fra hovedbatteri). Man kan også si at det å stille inn en moderne RDS radio fra gang til gang går fort og greit så det gjøre ikke noe at minnet glipper. Osv..) <{POST_SNAPBACK}> Helt uvesentlig, strømforbruket er som du sier lik null. "Men nyere bilradioer krever kanskje ikke lenger spenning for å holde på innstillingene? Noen som vet?" Alle cd-spillere også de nye trenger dette. Er en svart og en gul ledning til hvert formål. Styrestrømmen trenger jo bare en liten kabel, men ville brukt 2.5 kvadrat på hovedstrømmen. Det kommer an på hvor lange strekk det er. Uansett blir jo cd-spillerens forsterker som småtteri å regne når man sammenligner med skikkelige forsterkere, ofte brukes 25 mm strømmating. Hvis du har et forbruksbatteri i tillegg til startbatteriet er det jo ingen fare uansett, da gjør det ikke noe om radioen skulle glemmes å slå av. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Tror ikke du skal være så redd for det der. Strømforbruket fra en slik radio når den er slått kan man nesten se bort fra. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel heller ikke det som er betenkeligheten, heller det at det ligger spenning frem til radioen, med plutselig kortsluttning med derpå følgenende brannfare. Men ser det egentlig ikke som noe problem. Jeg har jo alarmen konstant innkoblet når jeg forlater båten, dog via en egen sikring som ikke er større en det den absolutt må være. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 (redigert) Holder på i kjelleren og lager en teakkonsoll til bilstereoen, som skal stå over nedgangen til kabinen. Radioen er en DAB av typen JVC. Testet ut DABen i fjor sommer og den virket forbløffende. Hvorfor foran styreposisjonen? Jo fordi den gir meg så mye informasjon i displayet som jeg ikke ville fått med meg hvis jeg hadde montert den nede i salongen. (red. anm: Salongen er et fint navn for forkabinen) Displayet viser hvilket program som pågår. Hvilket programleder. Hvilken melodi som spilles og hvilket program som kommer. Mao nyttig info. Spesiellt varsler den Dagsnytt og Værmelding. Met. inst. sender værmelding for småbåtbrukere døgnet rundt. Det fine med DAB er at man slipper å søke etter stasjoner. Stasjonene i området ligger i "pakker" som lastes ned når du slår på radioen. Kommer tilbake med bildet av radioen ferdig montert. Det negative? Prisen! Rundt 5000.-! (Ikke si dette til Mørepapegøya!) DABen slik jeg hadde den montert i en Biltemaholder i gamle-Astor. Redigert 18.Februar.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Cirkeline Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Kjøp og bruk radio og høyttalere som det passer hver enkelt. Hvilestrømmen til radiominnet er ikke stor. En liten sikring på ledningen nærme batteriet som tilpasses etter strømforbruket. Mål dette med et lite digitalt måleinstrument og legg sikringsverdien litt over. Da har du en trygg tilførsel direkte fra pluss på batteriet. Sven A Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Kjøp og bruk radio og høyttalere som det passer hver enkelt. Hvilestrømmen til radiominnet er ikke stor. En liten sikring på ledningen nærme batteriet som tilpasses etter strømforbruket. Mål dette med et lite digitalt måleinstrument og legg sikringsverdien litt over. Da har du en trygg tilførsel direkte fra pluss på batteriet. Sven A <{POST_SNAPBACK}> Skulle til å skrive om den sikringen, men der gjorde du jobben for meg. Kan ikke si meg annet enn helt enig! mvh Kenneth (som ikke har stereo i båten) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Det er vel heller ikke det som er betenkeligheten, heller det at det ligger spenning frem til radioen, med plutselig kortsluttning med derpå følgenende brannfare. Men ser det egentlig ikke som noe problem. Jeg har jo alarmen konstant innkoblet når jeg forlater båten, dog via en egen sikring som ikke er større en det den absolutt må være. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Brannfare ? Har du noengang hørt om en bilstereo som tar fyr ? I en bil står den jo i dashen ofte blir det stekende varmt der om sommeren. Nesten ingen lufting, i en båt har man iallefall muligheten til bedre ventilasjon. Alle cd-spillere jeg har sett har en inntaktsikring på strømforsyningen, det er derfor ikke nødvendig med ekstra sikring. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Brannfare ? Har du noengang hørt om en bilstereo som tar fyr ? I en bil står den jo i dashen ofte blir det stekende varmt der om sommeren. Nesten ingen lufting, i en båt har man iallefall muligheten til bedre ventilasjon. Alle cd-spillere jeg har sett har en inntaktsikring på strømforsyningen, det er derfor ikke nødvendig med ekstra sikring. JOH <{POST_SNAPBACK}> Det var vel kortslutning i kabelen fram til spilleren det her var vist til. Derfor dn ekstra sikringen nærmest batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Det var vel kortslutning i kabelen fram til spilleren det her var vist til. Derfor dn ekstra sikringen nærmest batteriet. <{POST_SNAPBACK}> Det var det jeg tenkte på også, det har faktisk hendt at båter som ligger i ro plutselig har begynt å brenne pga. kortsluttning i elektrisk annlegg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Nå vet jeg jo ikke hvilke radior de forskjellige har men; Blaupunkten i bilen har to plussledere, en rett til batteriet, og en til tenningslåsen, altså en styrespenning for å slå radioen av og på. Kobles denne til og fra husker radioen fremdeles innstillingene. Kobles imidlertid den tjukke kabelen til batteriet fra, forsvinner innstillingene. Som sagt, Panasonic bilradioen i båten kan jeg ta ut og ta med hjem, og innstillingene er der fremdeles. Også indeksen fra CD skifteren. Det er litt forskjellig filosofi fra fabrikant til fabrikant. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.