Jump to content

Forskjellen på anker- og akterlanterne?

thomas73

Recommended Posts

Hei Båtfolk:-)

Sikkert et jæ... dumt spørsmål, for noen...!

Skal kjøpe nye lanterner i vinter da de som nå sitter på båten er svære og "klumpte", og i tillegg er klare for utbytting.

Ser når jeg leter på nettet at noen heter akter- og noen heter ankerlanterner. Hva er forskjellen på disse?

Mvh

Thomas;-)

Redigert av thomas73 (see edit history)

"Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner"

Jeg tror Thomas mener at; En rundtlysende godkjent topplanterne, som regel, selges som "Ankerlanterne". Jeg synes også det kan være litt missvisende..

Se denne fra Hella http://www.seatronic...ne-anker-p-2705

Det er mange av oss som benytter denne i kombinasjon med sidelanterner, når jolla er vippa opp bak og dekker akterlanterna. Og jeg synes den er for stor til å være ankerlanterne på min båt..

hel_ankerlanterneny.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)

Siden det ikke er montert lanternemast med topp(anker)lanterne, velger her en rundtlysende lanterne. Så skal jeg lage eller bestille denne. Vil gjerne feste denne i vindskjermen.

Og de gamle lanternene for sider og akter skal byttes ut i mindre led lanterner.....:-)

Noen som har tips for kjøp av lanternemast til mitt bruk?

:-)

Redigert av thomas73 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...