thomas73 Startet 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2012 (redigert) Hei Båtfolk:-) Sikkert et jæ... dumt spørsmål, for noen...! Skal kjøpe nye lanterner i vinter da de som nå sitter på båten er svære og "klumpte", og i tillegg er klare for utbytting. Ser når jeg leter på nettet at noen heter akter- og noen heter ankerlanterner. Hva er forskjellen på disse? Mvh Thomas;-) Redigert 11.Desember.2012 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Sjøveisreglene se spesielt regel 21, 23 og 30. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
haugi Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Akterlanternen brukes akter på båten og lyser 135 grader akterover og til sidene, mens ankerlanternen er rundtlysende og sitter på toppen av båten, brukes når man ligger til ankers. Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Har det slik på min Viknes, og egen bryter på topp/ ankerlaterne og egen bryter på sidelaterne. Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis: "Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner" Greger Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Thomas, ta båtførerprøven eller noe slikt i vinter, vel anvendt tid. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 (redigert) "Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner" Jeg tror Thomas mener at; En rundtlysende godkjent topplanterne, som regel, selges som "Ankerlanterne". Jeg synes også det kan være litt missvisende.. Se denne fra Hella http://www.seatronic...ne-anker-p-2705 Det er mange av oss som benytter denne i kombinasjon med sidelanterner, når jolla er vippa opp bak og dekker akterlanterna. Og jeg synes den er for stor til å være ankerlanterne på min båt.. Redigert 12.Desember.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Synes man rundtlysende gløde er for stor, kan man gå over til LED. Ja, jeg vet det koster, men bør samtidig holde båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 På min nye Saga, er det kun rundt-lysende og sidelanterner montert. Egen bryter for rundt - lysende. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Worry II Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 (redigert) På min nye Saga.. Grattis med ny kjempefin båt ! Den kan du ikke ha hatt lenge ? Falt for den når jeg så den selv Vet du om det er samme lysstyrken på lanterne/pære når den lyser alene som ankerlanterne ? Redigert 12.Desember.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Takk for det. :-) Hentet den 1. oktober på messen i Bergen, og er bygg nummer 1 og prototypen. Må si jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke brukt den som rein ankerlanterne, men alle lanternene er LED, så jeg regner ikke med det er noe forskjell i intensitet. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
thomas73 Svart 13.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Topplanterne og akter- altså...! Det er dette som er fint med BP, man får mye bra svar og mange forklaringer. Mye god hjelp:-) Og en gang iblant et svar eller to som kan bekrefte at man faktisk er dum(bryr meg ikke om der jeg da);-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Topplanterne og akter- altså...! ..Og en gang iblant et svar eller to som kan bekrefte at man faktisk er dum.. Jeg mener det er du som ikke er dum ! Denne lanterne burde het Topplanterne, rundtlysende, ikke ankerlanterne som produsent/forhandlere kaller den (I alle fall til båter under 12 meter) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Topplanterne og akter- altså...! Bare en korrigering, Thomas... "Topplanterne og ankerlanterne". Ikke akter. Akter lyser som haugi skriver 135 gradet bakover. Ikke så smart å bruke det som ankerlys når man ligger på svai Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Siden alle sjøfarende skal kjenne sjøveisreglene, tror jeg at jeg slutter meg til Poseidons kommentar. Reglene gir greie svar på bruk av lanterneføring. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 13.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 (redigert) Siden det ikke er montert lanternemast med topp(anker)lanterne, velger her en rundtlysende lanterne. Så skal jeg lage eller bestille denne. Vil gjerne feste denne i vindskjermen. Og de gamle lanternene for sider og akter skal byttes ut i mindre led lanterner.....:-) Noen som har tips for kjøp av lanternemast til mitt bruk? :-) Redigert 13.Desember.2012 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.