boati Startet 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2012 Har hatt lyst å lage et topic lenge der jeg slakter baugpropell teknologien som er i bruk i år 2012, endelig nå kunne jeg lese i det siste båtmagasinet at Engbo kommer med skikkelige små effektive Uniter. Nå kan alle som meg som ikke har installert enda glede oss :) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 I teorien smart. Gjenstår vel kanskje å se holdbahet over mange år. Hvordan f.eks kondens som følge tildels store temp forskjeller under bruk vil påvirke motor i undervannshuset? Fordelen ved å ha høyere spenning og tynnnere kabler er jo uansett bra for flere ting. Skal bli spennende å se om totalpakken holder mål i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Link till denne nye ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
egard Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2055360 Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Hmm.. kansje jeg skal vente med innkjøp av X-Turn hekk truster en stund for og se om dette er et bra sytem Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
atvv Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 har venta lenge på den Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Spennende! Men med 100 Volt snakker vi vel gruppe L installasjon Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Spennende! Men med 100 Volt snakker vi vel gruppe L installasjon Her snakker vi vel om 100V DC (likestrøm)? I så fall snakker vi pr.definisjon om svakstrøm. For likestrøm går grensen ved 120V (for AC er grensen for sterkstrøm 50V). Merk likevel at selv om spenningene er "lave", kan kortslutningseffektene bli så store at man likevel må ha gruppe L. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
avmønstret5 Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Ok, høy spennig og lampett-ledniger, børsteløs motor, fjernkontroll, hva var egentlig nyheten? Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Om ein tar det skrittet og velger og lage baugpropell med ein eller annen frekvensomformer styring er det vel berre eit lite steg til så kunne ein koblet denne opp mot ein autopilot styring slik at ein får ein elektronisk mesan. Dette hadde da vore kjempebra løsning for hobbyfiskere der ein kunne legge båten på drift og berre trykke på ein knapp så styrte båten seg opp i vinden eller dit ein måtte ønske. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Noen som har en link til priser etc. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
olpi Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Største nyheten var vel at de plasserer en børsteløs motor inne i undervannshuset på thrustere til fritiddbåter. Ingenting kan vel sies å være spesielt genialt, men blir holbarhet, ytelse og driftsikkerheten god kan det bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 13.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Ok, høy spennig og lampett-ledniger, børsteløs motor, fjernkontroll, hva var egentlig nyheten? Største nyheten er at de går bort ifra motorer som etter størrelsen burde klart å drive bastøyferjen!!! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Den motoren har i alle fall ikke min Vetus. Men for de som trenger baugtrøster på sin 20 fots båt ser jeg poenget. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Tror nok dette er fremtiden. Det er dette som er gjeldende prinsipp på yrkesfartøy (supply og cruise på både thrustere og hoved propulsion), men da med mye høyere spenninger. Den store fordelen er at avkjølingen av motoren blir mye enklere slik at disse kan lages mye mer komprimert. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Noen som vet hva herligheten koster? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mulligan Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 hva var egentlig nyheten? Det undres jeg også på. Nok en propell plassert i et rør hvor den har umulige arbeidsforhold. Kanskje enda dårligere da navet blir større og inflow/flow til propellen blir elendig. Med en sånn propell plassert i et rør kan man pøse på med så mye krefter man vil. På et bestemt punkt vil ikke propellen få nok vann, og den vil kavitere. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 Innovasjon på trøstere tror jeg må gå på ander tekniske løsninger. Den nedfallbare varianten som en ser på en del franske båter er en andeledes løsning. Vann jet prinsippet er også en spennende og kan brukes rundet hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.