Stephan Startet 12.Desember.2012 Del på Facebook Startet 12.Desember.2012 Jeg ser det blir hevdet at batterier med ulik teknologi krever ulik ladespenning. Er forskjellene så store at man trenger å bry seg om det, eller klarer man seg med bare en lader (som naturlivis er tilpasset batteriets kapasitet). Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Du kan fint ha ein lader. Da velger du ein lader som kan stilles om til den batteritypen du skal lade. Så både ja og ja :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
steelcontax Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 MEN, du kan ikke lade to ulike batterityper på samme lader samtidig! ( har laderen 2 utganger, skal det være like batterier, du ka ikke blande feks AGM og syrebatterier. Da må batteriene lades separat.) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Praktisk sett kan man og vi gjør det siden alle dager. Det du mener er vel mer ment som "under optimale forhold". Men dette finnes bare på både laboratoriene og prospekt. Det som er interessant er å unngå -veldig- store forskjell og å gi batteriene det som batteriene må ha. Men dette begrenses vanligvis på ladespenning (Volt), utjevningstid (med denne høye spenningen), og floatspenning ("vedlikeholds-lading"). For alt det finnes det forholdsvis enkle svar, nemlig på batteriets datablad. Batterier er heller ikke bygget som et rå egg, det er en kjemisk fabrikk som jobber like som din motor, og som er slitedeler. En motor går, eller går bra, eller går optimalt, med forskjellige sorter bensin. Men den går. Motorens levetid derimot er avhengig av omstendighetene, dvs. f.eks. om man bare råkjører motoren eller om den får alt den trenger for å leve lengst mulig. Ved begge anledninger "lever" motorene, den ene sakte og lenge, men faktisk ubrukt, og den andre blir brukt for å levere det den kan og sliter dermed raskere. Men den samlete energimengden som motorene avgir er vanligvis "nesten" det samme for begge to, og det er også omtrentlig det samme med batterier. Sammenliknes datablader av forskjellige type batterier så ser man at dem ligger ganske så tett til hverandre. Spenningene ligger t.o.m. "på hverandre" siden alle spenninger angis med variabler som "fra XX,XX- Volt til XX,XX Volt ved XX Grad Celsius". I tillegg forskjell mellom syklisk og antisyklisk drift, som tilsvarer det jeg skrev om motorene om man bruker den eller bare "ser på".. Regner man disse tabellene for syklisk drift over til en og det samme temperatur, og blir man enig om en spenning innenfor variablene, da ligger den "store" forskjellen omsider vanligvis bare i utjevningstid og floatspenninger. Og der finnes det vanligvis bare store avvik på Gel og AGM. Du nevner f.eks. pauschal "AGM og bly-syre". For det første: Også AGM er i grunn "bare" bly-syre. Gel flest trenger utjevningstid med minst 10, men også over 20 timer. AGM må reduseres kraftig på floatspenning, vi snakker praktisk om gjennomsnittlig 13,3V, ellers tørkes den ut. Mellom dagens moderne batterier finnes det heller ikke en gang mange igjen som må begrenses til nøyaktig 14,4V. Mange kan også lades med 14,6V, men t.o.m. dette her "kan" betyr ikke noe annet enn at de fleste av dem også kan lades med f.eks.14,4V. Det er bare databladet som bestemmer, ikke et samlebegrep som "Gel" eller "Bly". Så, hvor finnes det virkelig store forskjell? Riktig, fremdeles bare på Gel og AGM. Gel med "sin" i forhold til alle andre batterier (for) laaaaang utjevningstid lades ellers med temmelig det samme spenning som alle andre. Nemlig enten med14,4 eller også opp til 14,6V avhengig type. (det finnes enda høyere, les datablad). Men minste utjevningstiden som Gel trenger er opp til fire ganger lengre enn andre må får som minste tid, Og bare det skaper noe unødvendig belastning for andre batterier. AGM, kan også lades med nesten like spenninger som de fleste andre og t.o.m. nesten lik tid, men må reduseres på floatspenningen. Men: Denne svært reduserte floatspenningen kan t.o.m. brukes til fordel også for de fleste andre batterier og utjevnings-tiden er også veldig nærme. Unntatt Gel. Så er det bare avhengig av hvordan laderen oppfører seg ellers. Hvis den nemlig også ha noe automatisk "wakeup" i alle noen uker, som spanderer en komplett ladeggjennomgang, da er lav floatspenning vanligvis bare av fordel og derfor bare bra. Og så går det også videre hvis man sammenlikner andre. Hva vet vi nå? Det som er virkelig viktig er at vi er bevisst om både spenninger og ladetider. Og noe mer? AGM ligger gaaanske så tett til lokkete og åpne bly-syre ser vi på både maksimale og -minste- ladespenninger. AGM trenger også bare en liten skvett lengre utjevningstid enn åpne bly-syre (nesten ikke noe nevneverdig forskjell til lokkete bly-syre), mens verken det ene eller andre er skadelig for åpne / lokkete bly-syre. Tvert imot, litt-tt-t (med omtanke) overlading er i alle fall bedre mht. både kapasitet og levetid enn regelmessig litt for lite lading, Det gjelder forresten også ladere med for korte minste-ladetider fordi batterier trenger en del tid for å rekombinere. Så, derfor som vanlig: Bare sjekk databladene. Bare der står beskrevet alt du trenger å vite om laderen passer, eller ikke. Og bare der kan man se om et av batteriene -må- ha en annen lading enn alle andre, fordi det finnes verken blått eller rød strøm, men bare spenning og tid som er aktuell. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
DieselDahl Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Som vanlig et langt svar fra Joerg Som han skriver så er den vesentlige forskjellen på gel-batterier. Saken er at alle har bly med samme EMS, men for å fylle på med energi må spenningen på batteripolene være høyere enn EMS, jo høyere strøm desto høyere spenning. Strømbegrensing er da også en viktig del av en lader. Problemet for de fleste båtbrukere er at tiden vi kan lade er ofte begrenset, da vil vi ha så høy ladestrøm som batteriene tåler, derfor har laderne forskjellige instillinger. Det er ikke noe problem å lade opp ethvert "12V batteri" med en enkel konstantspenning-lader, men har du dyre batterier trenger du nok en dyr lader..... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Langt svar igjen, jaaaa, men jeg har vært ganske snill med dere i det siste jeg? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Selv om det er langt, så er dette et godt svar Joerg. Folk vil gjerne ha generelle enkle svar, men det er ikke lett. Synes du får frem essensen i dette. Alle batterier kan lades med alle ladere, men har batteriene det bra? Nr.1 Les leverandørens anbefalinger Nr. 2 Om nødvendig, ta kontakt med en seriøs aktør som virkelig kan dette (Og det er som regel ikke salgsleddet, men produsenten) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 (redigert) Tusen takk for at du igjen deler så raust av kunnskapen din, Joerg! Om du skriver langt eller kort er dine innlegg av de jeg finner høyst faglig interessante her inne, og du evner på en god måte å koke ned "vitenskapen" til forståelige forklaringer for oss. Takker & takker, keep on Joerg :) Redigert 13.Desember.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Ikke mye å takke for, men takk for ros. Nå finnes det jo for alt minst to måter å forklare ting og dette her er et forum, og med det blir det lov til og krav på begge sider. Det ene er å finne fram til helst fullstendige, tekniske forklaringer. Det andre er å huske at en forum lever hovedsakelig av "dummis" (kanskje feil ordbruk, men dere forstår forhåpentligvis vennligheten i det. Jeg er jo også dummi mange steder.) Andre poenget er det jeg ser mest som oppgave for meg, fordi disse folka deltar her ikke for å få studiekompetanse, men for å forstå ting på en måte som gir dem en del økt trygghet ved å håntere slik teknikk. Egentlig ikke mer, og ikke mindre, men i forhold til det som menneskene har brukt for bare 50 år siden er det allerede "romfart-teknikk". Og ser vi det riktig da finnes det mange som kan trygd innrømme at de bruker mye teknikk som de så eeegentlig ikke forstår. Akkurat der synes jeg ligger en stor fare hvis man bare er for faglig orientert og glemmer å sende både stikkord og enkle beskjed som er enkelt å huske. Derfor tror jeg også at det er litt gøy med litt lengre, men enkelt formulerte innlegg som forteller om eksempler. Leser en mye da glemmer en mer, men en husker også mer og øker dermed sjansen at det som er mest viktig blir igjen. Tror i hvert fall jeg da. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kent Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Hvis man har to ulike batterityper til forbruk og start, da vil det være fordel å ha to ladere, men hvordan gjøres dette når dynamoen lader batteriene? Er det mulig å tilpasse ladingen til to ulike behov? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 I en vanlig lystbåt er det ikke noe problemer med dynamoen. Den vil normalt ikke lade så lenge at den representerer noen fare for å ødelegge batteriene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.