Jump to content

Selvpolerende bunnstoff - kun flekking hvert år?

Lotus

Recommended Posts

Etter ny priming har jeg  gått over til å brukeJotuns selvpolerende. Glimrende første året. Klattet litt her og der før sjøsetting 2. året. Brukte 2 dl eller så, bare på svært utsatte steder.  Fortsatt veldig bra virkning, men litt grønske i vannlinjen på slutten av sesongen. Ikke verre enn at det gikk greit vekk da skipperen utstyrte seg med en skurebørste og tok en svømmetur langs båten.

Hva gjør jeg nå foran 3. sesongen? Skal ikke selvpolerende ha god virkning helt til det er nedslitt? Er fristet til å ikke gjøre noe som helst. Ikke flekking en gang. Tok litt tynner og gned på et utsatt sted. Det var fortsatt et passelig lag med bunnstoff.

Gjør jeg ingen ting, kan det hende at mye av gifta er borte og det gror mye  den 3. sesongen. Hvis gifta er der fortsatt, så kanskje jeg sliter inn til primeren i løpet av sesongen. Da gror det garantert. Hvis jeg kjøper meg et par bokser og smører på, så er jeg sikker, men det var 500 kroner og en lørdags ettermiddag i 'forsikringspremie'. En rimelig premie, egentlig.

Noen goder råd å få? Flekker man det ene året og ruller over det hele neste år? Før smørte jeg på hvert år, men det er garantert ikke nødvendig.

Lotus

(jeg kjører max 1000nm i løpet av sesongen, så den helt store slitasjen er det ikke.)

Hei.

Jeg kunne ihvertfall ikke tenke meg å kaste bort hundrevis av kroner på noe som er helt unødvendig. Flekker bare over der det begynner å bli tynnslitt. På min Saga 27 klarer jeg meg da godt men en boks, 3/4 lit. hver vår. Og noen ganger er til og med det for mye. Har aldri hatt groe (kun litt slim, og ikke mer enn at overflaten kjennes litt glatt å ta på) der det er bunnstoff. Og selv om det har vært steder der det skinner litt lys primer igjennom stoffingen, gror det ikke der heller. Regner med at det skvalper litt aktive stoffer over der og.

Men over stoffingen i vannlinjen gror det. Så jeg holder ikke til i et "groefritt" sted. Sist sommer opplevde jeg imidlertid et merkelig fenomen. På styrbord side, i vannlinjen over stoffingen dukket det som opp av intet store mengder rur! På den andre siden var det ikke antydning til rur.

Det eneste problemet med slik "flekkstoffing" er at overflaten etter noen år ikke er helt jevn. Det kan bli litt klumpete. Så etter de første 10 årene med denne metoden glattet jeg litt over med slipemaskin. Men for meg betyr det lite at det er "klumpete", det ser jeg ikke når båten er på sjøen. Muligens kan det bremse noe og gi problem for en halvplaner med for liten motorkraft i utgangspunktet?

Forøvrig har jeg stort sett hold meg til International selvpolerende bunnstoff. Siste året brukte jeg SeaJet, og det var like bra men mye billigere. Den eneste sesongen jeg ikke var fornøyd var da jeg brukte Jotun Non Stop!

Lars H.

PS. Lotus, om en halv time er den første loggingen av temperatur/gangtid for kjøleskapet vha. BBC'en ferdig!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

God kveld

Skal snart opp med en 31 fot Viksund etter 4,5 år på vannet. 5 lag seajet selvpolerende bunnstoff utenpå to lag epoxy har holdt til nå, men etpar måneder med is på fjorden tok effektivt kvelden på det som var igjen av bunnstoffet. Bunnstoffet var smurt direkte på klar epoxy før denne var helt herdet i ytterste laget. Regner med å rubbe epoxyen litt før vi smører i år. Sist høst var det etpar flekker i vannlinja uten bunnstoff, og der grodde det bra..

Når det gror bedre på den ene siden har det gjerne sammenheng med at sola har skint mye på den siden. Noen som har ligget lenge i fortøyningene ? :rolleyes:

Mons

Mons

Flekking.På 3.året jeg og nå.Den ser ikke akkurat vakker ut under vannlinja med blå farger i alle sjatteringer og stadier av falming men det d¤¤¤r jeg i.Litt flekking rundt på hælen og i tunnellen til baugpropellen så er det gjort for i år.I vannlinja er Kafteinen litt fin på det og stoffer  fullt der,men strengt tatt er det ikke nødvendig.

I fjor var den slimete i bunn,men ingen rur.Holder nok i år igjen.

Må vel nevne at båten ble stoffet i noen år med svart selvpolerende før jeg gikk over til lyseblå.Nå er den lyseblå stedvis slitt bort,men det var liv i den svarte bunnstoffet i fjor  så da er det vel det i år og.Pent er det ikke der den står i krybba men sånt syntes ikke når den er på vannet,og etter effekten å dømme blir det ikke helstoffing med det første tror jeg.

Har prøvd både Jotun og International.Jotun er en tanke bedre syntes jeg.Hempel var bånn i bøtta.

Har holdt det slik at båten fikk sitt første lag med bunnstoff i blå, så brun over det. Med dette opplagg er det lett å se når laget blir tynn. Bruker Seajet selvpolerende.

For 2 år siden gjorde jeg en bommert: jeg håndterer også hver vår noen liter med kobberstoff i forbindelse med flytebrygga og presterte å male med kobberstoff over den selvpolerende. Fikk tips om å slipe ned til neste sesong - men jeg var for lat. Jeg stoffet med selvpolerende over kobberstoffet og skulle vente og se. Resultatet ble at kobberstoffet løsnet i noen mindre flak, tok med seg alt bortsett fra det blå bunnstoffet nederst. Det så jo ikke pent ut da hvor det var synlig nær vannlinjen men groe ble det heller ikke. Så iår fortsetter jeg å være lat og flekker over det blå...

Kan dere klare dere med litt sporadisk flekking, kan jeg det også. Det betyr at stoffingen i år er unnagjort på 10 minutter for min del.

Dessverre har jeg sort bunnstoff hele veien. Det er ikke noe galt med sort. Stjeler alt av lys og like giftig som det andre. Jeg skulle likevel ha stoffet med en lysere farge på første strøket slik at jeg kunne se når det snart var nedslitt, men gjort er gjort. Kanskje jeg bytter til marineblå neste gang.

Lotus

Pjolter, hvis Runtop er noe a la Rondup ugrasmiddel, så har resultatet null effekt. Noen ganger blir det t.o.m. verre fordi du tynner ut et greit bunnstoff med noe ubrukelige greier.

Noe som derimot er særdeles effektivt er å blande i tinn. På den annen side er det både ulovlig å bruke og vanskelig å skaffe. Nå slutter også skipsverftene å bruke det av miljøhensyn pålagt den av myndighetene.

Forøvrig har jeg ombestemt meg ang. flekkingen. Nå tar jeg en runde med blått bynnstoff over det sorte. I årene som kommer flekker jeg med mer blått der det sorte kommer frem.

Lotus

PS: Jotun sier i sin brosjyre at et nytt strøk selvpolerende er nødvendig hvert år. Det stemmer selvfølgelig ikke, men man selger kanskje mer bunnstoff.

Tror også at det kan være store forsjeller fra havn til havn, og at det derfor er vanskelig å si noe generelt om hvo ofte / hvor mye man må stoffe. Har alltid stoffet hele båten selv om det ikke har vært noe groe, men i år kommer jeg antagelig til å hoppe over hele greia, og heller ta et dykk for å inspisere i ny og ne.

Jeg  tilhører også de som har gode erfaringer med flekking av bunnstoff.

Det er vel mulig at ny helstoffing hvert år gir  bedre resultat,særlig hvis båten blir liggende rolig en stund.

Men jeg lever godt med det lille som gror, sammenlignet med arbeidet jeg slipper  hver vår.

Jeg har også alltid stoffet propeller og akslinger, til tross for at dette frarådes av mange, med

henvisning til effekttapet  på propellen. Ifjor tok jeg av den ene for reparasjon av en mindre skade.

Sprayet den med Wyflon, mens jeg stoffet den andre som vanlig. Hvilken propell som har det største effekttapet, sier vel dette bildet det meste om. Beklager  dårlig oppløsning,

men det er et utsnitt av et digitalbilde på kun 1,7 megapiksler. Mengden groe på akslingene/propellsenter overrasker meg,sammenlignet med f.eks akselstøttene. Noen som har en vettugt teori??

Ben

Bilde

Hei

Jeg kan ikke finne Wyflon på noen søkemotor. :cheers:

Jeg vil gjerne vite hvor dette stoffet er å få kjøpt. :drink:

Jamen hallo da Giver, - ser du ikke at stoffet er dårlig? Propellen til venstre er stoffet med bunnstoff, den ser fin ut, mens den til høyre (med Wyflon) er jo begredelig! - Hva skal du da med "mølet"?  :lol:

Hei.

Jeg har en gang klart å holde propellen helt fri for rur og groe. Da hadde jeg propellen hjemme og pusset den fin og blank. Så behandlet jeg den med 'etch primer' og la på flere lag med 2-komponent epoxy primer. Deretter flere lag med 'hard racing' bunnstoff. Dette ble polert opp til det var glattere enn en barnerumpe med 1200 vannslipepapir. Null groe eller rur bortsett fra der 'noe' hadde truffet propellen og laget sår i alle lagene mine.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars.

Har du gått bort i fra det med sprittusj på propellen?  :lol:

Selv gjør jeg faktisk ingen ting. Det resulterer i litt rur på navet, men bladene holder seg rene. Et år festet jeg sinkanoden på hylsa i steden for akselen. Da fikk propellen min et rosa skjær og ingen ting grodde noe sted. Antigroe etter tæringsprinsippet fungerer, men blir dyrt i lengden.  :lol:

Hei Lars.

Har du gått bort i fra det med sprittusj på propellen?  :lol:

Antigroe etter tæringsprinsippet fungerer, men blir dyrt i lengden.  :lol:

Sprittusj på propellen har jeg aldri forsøkt, men jeg har vært med i diskusjoner om det. Tror ikke på det. Muligens det virket i 'gamle dager' da slike penner var merket giftig (cyanidforbindelse).

Vanligvis pusser jeg propellen godt og smører på den nå ulovlige klare Hempel Mille. Men nå har jeg kun en liten 'miniboks' igjen. Og ikke hjelper det stort mot rur uansett!

Antigroe etter tæringsprinsippet fungerer fungerer hos meg og, merkelig nok. Med en akselanode og en annen anode for hylse, blir det godt med rur på propellen utover sesongen. Men uten akselanoden blir det mye mindre.

Men hvorfor er det slik? Får de ford. . rur'ene et slags 'kick' av å få strøm gjennom seg og yngler som bare f. . .?

Vel, jeg bruker begge anodene og fjerner heller rur'ene etter hvert med en plastskrape.

Lars H.

Hei,

Etter mange år i motorbåt har vi konvertert til seil, og har for første gang stoffet drev/propell på lik linje med undervanns skroget. Har ikke hatt båten på land ennå, så jeg vet ikke hva resultatet blir. Håper det ser like bra ut som eksempelet med bunnstoff vs. "Growflon"  :lol:

Derimot har jeg hatt svært god erfaring med følgende metode på halvplaner som marsjet i rundt 20 knop:

Hver vår vasket jeg propellen med Ferro-bet rustfjerner (inneholder noe effektive syregreier). Deretter vasket jeg grundig med vann og deretter med stålull til propellen var skinnende blank. Propellen var hver høst totalt fri for groe ved opptak, med unntak av minimalt med rur i senter mot akslingen.

"Pondus"

Som nå overlater fremdriften til vær og vind.....

Har vært nede i kjelleren og sjekket. Det heter Vyflon.

Altså ikke Wyflon, sorry. Basert på VYDAX(Du Pont)flourotelomer.

Fettfritt som Teflon, brukes bl. a som smøremiddel på glidebaner, og

som formslippmiddel. Ikke vellykket på propeller kan man trygt si.

Boksen er gammel og ble kjøpt av(produsert av også??)

Dr. Ing Otto Falkenberg AS i Oslo.

Riktig observert, det var styrbord propell som var påsprayet "vidundermiddelet"

Ben

• 9 måneder senere...

Båten min har blitt påført et hard bunnstoff som i dag er ulovelig å bruke på fritidsbåter har jeg hørt!!?? (tidligere eier sa dette!!)

Den er rød brun av farge, og vart påført april 2003. Båten tok jeg opp av sjøen

11. november.

Bunnsmøringen ser veldig bra ut, og jeg lurer på om jeg må legge på nytt til våren??

Min første sesong som båteier, så jeg får håpe at spørsmålet ikke er helt bort i natta .......:yesnod:

Dersom jeg bør legge på nytt, hvordan fjerner jeg det gamle?  Våtsliping...

Båten er i glassfiber...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...