Jump to content

Selvpolerende bunnstoff - kun flekking hvert år?

Lotus

Recommended Posts

Dette høres vel tåpelig ut.

Men hvordan ser jeg forskjell på topcoat og primer????

Skikkelig nybegynner

Du vil nok se forskjell på primer og topcoat. Topcoat vil være helt glatt, men primer er litt ujevn og ikke så glatt.

Vanligvis er primer en annen farge enn topcoat. Bortsett fra at under vannlinjen vil det som er malt på topcoat vil avgi litt farge, er jo dette samme fargen som over vannlinjen.

Jeg forstår at mange på denne tråden har erfaring både med Hempel og Seajet mørekeblå selvpolerende bunnstoff. Selv har jeg gått over til Seajet først og fremst grunnet prisforskjellen.

Er det noen som mener at Seajet gir mer groe enn Hempel? Selv opplever jeg Seajet som like god som Hempel.

Har også gått over til Seajet, men har bare brukt det 3 år. Så langt har det vert bedre enn Hempel, men har også tidligere opplevd at groe kan være forskjellig fra år til år.

De siste år har det ikke vert groe, bare et ytre lag med skittent bunnstoff som spyles av om høsten.

Nemo, den samme observasjon med lite groe under vannlinjen de siste år har jeg også registrert - ikke bare på egen båt men også på andres.

Jeg har lurt på om det skyldes bedre bunnstoff (men har vanskelig for å forstå det), eller om det er andre faktorer som spiller inn (sjøvannstemperatur, generell algevekst o.a.)?

Tipper dealen med de nye Bavariaene er at eierne vil spare noen kroner på å stoffe selv. Da er det kanskje greiest å få båten hjem før dette blir gjort og kanskje la den ligge i sjøen en tid først for at vannlinjen skal bli enkel å se...

Jeg forstår at mange på denne tråden har erfaring både med Hempel og Seajet mørekeblå selvpolerende bunnstoff. Selv har jeg gått over til Seajet først og fremst grunnet prisforskjellen.

Er det noen som mener at Seajet gir mer groe enn Hempel? Selv opplever jeg Seajet som like god som Hempel.

Skal du teste dette kan du male ca. 1 kvm med Hempel og resten med seajet, da vil du se forskjellen til høsten.

Byttet farge under på Balticen nå iår. Gikk fra Hvitt til svart.

Kjøpte inn en 5 liter med Seajet. Så fant jeg en boks med Jotun nonstop i rotebua.

For morro skyld brukte jeg den på ett felt under båten og seajet for resten.

Skal bli intresant å se til høsten om det er noen forskjell på groe og slitasje.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Byttet farge under på Balticen nå iår. Gikk fra Hvitt til svart.... Så fant jeg en boks med Jotun nonstop i rotebua.Skal bli intresant å se til høsten om det er noen forskjell på groe og slitasje.

Håper du gir tilbakemelding til høsten. Har hørt fra endel båtfolk at hvitt bunnstoff gjerne gir noe mer groe enn mørkt bunnstoff. Antar du bruker selvpolerende bunnstoff.

Hva med drev? Ser at det selges spraybokser med bunnstoff til dette bruk. legges det på over hele, eller bare på enkelte områder? Må man maskere løftearmene?

Stoffet drevet i går og jeg pleier å maskere av propellaksel, knute, stussene for belger og vannslange. Ellers sprayer jeg over det hele. Har prøvd Hempel Mille (transparant) og Volvo sitt eget drevstoff, men det gror en del på begge (Volvo sitt var likevel betydelig bedre en Hempel. I år prøver jeg SeaJet sitt, så får vi se..
  • 1 år senere...

Selvpolerende virker så lenge det er noe igjen. Bare spyl av groe og slim og legg på nytt der hvor der ikke er mer igjen. Mange bruker flere strøk med en farge og en annen farge utenpå, da er det lett å se hvor det blir slitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kommer ann på tilstanden ved det gamle. Etter vasking og fjerning av groen vil det vise seg om det er nødvendig med full overhalling. Mange bare flekker over områder som trebger nytt stoff. Andre - som undertegnede - tar som oftest hele prosessen med nytt stoff. Selvpolerende stoff slites jo av med tiden og muligens det vil være nok med å påføre nytt på de steder som er mest utsatt for slitasje. Lykke til.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Selvfølgelig flekker jeg bare over der det er tynnslitt, jeg gidder ikke å kaste penger i sjøen. Bunnstoff er kostbart, - svært kostbart, men når jeg klarer meg med under en boks på 3/4 liter pr. år, er det ikke noe å snakke om.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

I år fulgte jeg rådet fra flere tråder her på Baatplassen om kun å flekkmale bunnstoffet der det gamle var tynnslitt/borte. Dette var på en Pioner jolle. Bunnstoffet var Nonstop.

Jeg synes at jolla har begynt å gå ganske sakte i det senere, og dro den i dag på land for å sjekke. Jolla var godt begrodd med rur.

Som bildene viser var det flekkvis begroing. Er det trolig at det har grodd på det gamle bunnstoffet, men ikke der jeg flekket i mai? Jeg har tidligere stoffet hele jollebunn hvert år og aldri hatt noe problem med groing.

img_0850.jpg

img_0853.jpg

Jeg hadde tenkt å gå over til å "flekke" snekka vår også fra neste sesong, men dagens opplevelser gjør meg noe skeptisk.

Jolla blir brukt ca hver 14. dag. Kan det være slik at nytt bunnstoff er mer effektivt enn gammelt bunnstoff når båten ligger mye stille? Med andre ord at en forutsetning for å kunne bruke "flekke-metoden" er at båten brukes hyppig?

Noen innspill?

Buster X med Yamaha 70

Jeg har gjort som Lars og bare flekket i flere år. I fjor var det 3 rur på hele båten og ikke var det noe tap av turtall heller.

I år er det tap av minst 2 knop og minst 300 rpm. Siden fisken driter så fælt i vannet,og gjør andre unevnelige ting der og, så er det ikke blitt badet for å sjekke tilstand men det er nok godt med groe under vil jeg tro.

Har selv hatt god erfaring med Gjøko selvpolerende bunnstoff. Etter at båten lå ett år på land uten tildekking, ble den sjøsatt uten at jeg stoffet på nytt da det jo bare var et år siden sist og ingen bare flekker var å se. Etter ett år på sjøen med stilleligge mesteparten av høsten, hele vinteren og våren var båten nå i sommer full av små rur. Skrapte av det meste med dykkermaske, men tre uker senere i sommer var den igjen heldekket av smårur-kunne omtrent skrape de av med hånden så de satt ikke godt. Har selv tenkt at bortimot 9 måneder stilleligge nederst i glomma region har skyld i at bunnstoffet ikke virker lengere. Sjekket teknisk blad for Gjøko og fant årsaken:

"Følg nøye opplysninger om tørketid og sjøsetting. Ved lagring på land i lengre tid av ferdigbehandlet båt, må den

spyles godt før sjøsetting for fjerning av fett og forurensning. Bruk høytrykkspyler (ikke for høyt trykk) og

ferskvann. Dette for å hindre at porene tettes og reduserer effekten av bunnstoffet. Ved lagring på land må båten

tildekkes for å hindre nedbryting av bunnstoffet i sollys."

Årsaken er at ett år med sollys har ødelagt giftegenskapene. I tillegg høytrykkspylte jeg ikke bunn før utsetting.Neste sommer taes båten opp for nytt bunnstoff og så ut igjen etter noen dager. Da får vi se neste vår om egenskapene til bunnstoffet holder selv med stilleligge.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Gjøko selvpolerende bunnstoff.

Vurderer å bruke dette bunnstoffet. Ble derrimot advart fra produsent om at stoffet går over til hard harpiks etter kort tid, dersom ikke sjøsetting finner sted innen tidsfristen. Så noe av ditt problem kan ligge her.

Muligens kontinuerlig vanning av sjøvann vil hjelpe å holde stoffet aktivt til sjøsetting finner sted.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 uker senere...
Kan groingen ha noen sammenheng med det noe fuktige/kjølige sommerværet?

Det er lett å tro det, men faktum er at det faktisk er på tross av dette at det gror mye.

1. Rur og groe liker varmt vann (Det gror mye mindre om vinteren, og vannet er mye klarere da)

2. De liker heller ikke ferskvann (Regnet bidrar altså til å redusere groingen, om enn ganske marginalt)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 1 måned senere...

Skiftet i fjor farge på bunnstoffet med tanke på kun flekkmale på utsatte/slitte steder kommende vår. Så får jeg høre at en av seilbåteirene i havna har gjort et forsøk på dette inneværende sesong. Resultat: Sterk begroing.

Nå er jeg i tvil om jeg tar sjansen på å forsøke med kun flekkmaling til våren. Ikke minst siden flere andre i denne tråden har har hatt samme erfaring som nevnte seilbåteier. Kjedelig om båten må på land midt i sesongen for skraping :nonod:

Har kun flekket i de 20 årene jeg har hatt båten, Saga 27 med maxfart 8 knop, og har aldri hatt annet enn slim på bunnstoffet ved opptak. De siste, minst 5 årene har jeg brukt Seajet 033. Jeg tror jeg har spart noen kroner på dette, kun en snau 3/4 liters boks hvert år!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...