Jump to content

Selvpolerende bunnstoff - kun flekking hvert år?

Lotus

Recommended Posts

Båten min har blitt påført et hard bunnstoff som i dag er ulovelig å bruke på fritidsbåter har jeg hørt!!?? (tidligere eier sa dette!!)

Den er rød brun av farge, og vart påført april 2003. Båten tok jeg opp av sjøen

11. november.

Bunnsmøringen ser veldig bra ut, og jeg lurer på om jeg må legge på nytt til våren??

Min første sesong som båteier, så jeg får håpe at spørsmålet ikke er helt bort i natta .......:rolleyes:

Dersom jeg bør legge på nytt, hvordan fjerner jeg det gamle?  Våtsliping...

Båten er i glassfiber...

Jotun har en kjempe fin brosjyre som tar for seg det meste. Om du bare skal flikke så er jeg enig i og bare vaske rent og legge på et nytt strøk. Det beste du kan gjøre er og fjerne all bunnstoff ned til gelcoaten. Da får du sett over bunnen (skader etc) Legg så på epoxyprimer (4strøk) og selvpolerende stoff på topp(2strøk). Da har du en behandling som på min mørebas 9400 holder i to sesonger før jeg smører 1-2 lag med nytt bunnstoff på båten. Jeg brukte kun en enkel stålsparkel ifra Jordan til denne jobben. Prøvde med malingsfjerner, var ikke bra. Prøvde pussemaskin(fant fort ut at det ville bli dyrt pga alt papiret som tettet seg.) Med skrapen bruket jeg ca 50 timer på mitt skrog som hadde 3-4 forskjellige typer bunnstoff på seg. (inkl primer som satt som f. Kan skrive under på at følelsen av og kjenne hver millimeter på skroget er god! Denne behandlingen går og fint til hurtiggående båter som din. Anbefales. :confused:

Har sort Racing med sevpolerende blå oppå.Nå er det mange år siden båten er blitt ordentlig

stoffet.Flekker de største `svarte` flekkene,vannlinja,rundt propell og ror.Det ser helt ille ut når hun står på land men det syntes jo ikke når hun er på vannet.Og groing er det ikke av betydning.

Bunnstoff smører jeg på ca annenvær sessong  (hvis det trengs) hvis ikke pusser jeg forsiktig ned litt i vannlinja, legger på nytt, så det ser pent ut, bruker selvpolerende bunnstoff

men har ikke hatt noe groing selv om jeg står over et par sessonger.

:confused:

Jotun har en kjempe fin brosjyre som tar for seg det meste. Om du bare skal flikke så er jeg enig i og bare vaske rent og legge på et nytt strøk. Det beste du kan gjøre er og fjerne all bunnstoff ned til gelcoaten. Da får du sett over bunnen (skader etc) Legg så på epoxyprimer (4strøk) og selvpolerende stoff på topp(2strøk). Da har du en behandling som på min mørebas 9400 holder i to sesonger før jeg smører 1-2 lag med nytt bunnstoff på båten. Jeg brukte kun en enkel stålsparkel ifra Jordan til denne jobben. Prøvde med malingsfjerner, var ikke bra. Prøvde pussemaskin(fant fort ut at det ville bli dyrt pga alt papiret som tettet seg.) Med skrapen bruket jeg ca 50 timer på mitt skrog som hadde 3-4 forskjellige typer bunnstoff på seg. (inkl primer som satt som f. Kan skrive under på at følelsen av og kjenne hver millimeter på skroget er god! Denne behandlingen går og fint til hurtiggående båter som din. Anbefales. :sad:

Dette høres veldig aktuelt ut for meg i gjøre, men tror jeg venter til neste sesong. Har mange andre prosjekter på båten jeg må gjøre før jeg sjøsetter båten :crazy:

Båten tar jeg hjem ca. 1 mnd før sjøsetting, så jeg må i år prioritere andre prosjekter på båten.  Veldi greit at mesteparten er utført når båten kommer på sjøen, for da skal vi bare kose oss :smiley::sad:

Men tusen takk for svarene, nå fikk jeg bekreftet det som jeg trodde :flag:

Ja, jeg tenkte å flekke litt jeg også der det er små sår, men hvorfor smører du et helt strøk øverst i vannlinja??  Er det større slitasje der??

Ser at "jada" svarer deg at det er for å få jevn og fin farge, men det er vel også slik at det er størst slitasje i vannlinja. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men kreftene er trolig størst akkurat der vannflaten bryter, bølger som slår også når båten ligger i havn, osv?

I alle fall blir min båt (helplanende daycruiser) mest slitt i vannlinja. Mens så og si alt bunnstoff fortsatt er i behold under båten, er det meste bortslitt ved vannlinja og 10 - 15 cm nedover etter hver sesong, slik at jeg skimter primeren under. Dette skjer enda jeg hver vår påfører to strøk der...  - Kanskje jeg skal øke til tre strøk i vannlinja i år...?  :sad:

Om du skal påføre bunnstoff hvert år eller ikke avhenger av hvor båten din ligger, hvor mye du bruker den og hvordan skroget ser ut.

Groe skjer mest der sollyset slipper til. Derfor er det lurt å påføre i vannlinja hvert år. Om båten ligger mye i ro blir det ogsåmer groe.

Selv legger jeg på et strøk selvpolerende hvert år på hele skroget. Fordelen med båten min er at den holder 35+ knop på marsjfart, og dermed slites mesteparten av bunnstoffet bort, slik at jeg kommer inn på det første laget med hardt stoff.

:smiley:  Et spørsmål ang bunnstoff . Må det være 20 + i været  , eller er det bare en anbefaling sånn at det tørker fortere ? Tenkte jeg skulle ta min i krana før alle starter med bunnsjau , men var det med været og varmen da   :wink: Hva mener dere er det beste  ? Og som dere sier her så er det bare og male over der det er slitt bort eller lite og ta vannlinje et xtra strøk  , ikke sant  ?

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

:wink: Hmmm...(hark-hark)...Øhhh.......Ehhh......Med fare for å avsløre min totale uvitenhet...... :lol: .....

.......går ut i fra at hele denne diskusjon gjelder kun SELVPOLERENDE bunnstoff?  :smiley: Noe jeg aldri har hatt på min egen båt, desverre. For oss øvrige (er det noen igjen, i det hele tatt?) som bruker vanlig (hva nå det er - definisjonsspørsmål!) bunnstoff så gjelder vel hovedregelen at ny bunnstoff skal påføres, uansett! For selv om selve "malingen / bindemiddel" sitter igjen, så er jo utfellingen av giftstoffene skjedd gjennom hele forrige sesong, og dermed mister bunnstoffet sin virkning etterhvert?

Correct me if I'm wrong! Men det har nå i hvert fall vært min hovedregel opp gjennom årene.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:smiley:

Leser og leser om bunnstoff, blir antagelig bare forvirret, men på et høyere nivå?

Følgende er basert på tro, litt båtvett ( jfr bondevett!) og erfaring (laang).

Alle typer bunnstoff har som formål å hindre levende organismer i å slå seg til på båtbunnen under vannlinjen. Ergo inneholder de uten unntak "giftstoffer" av et eller annet slag.Jeg går ut fra at de virksomme stoffene er jevnt fordelt i bunnstofflaget, og ikke vaskes ut eller skilles ut fra det som er igjen på båten. Alle som har inspisert sin båt etter en sesong ser med egne øyne hvor effektivt det respektive stoffet er. Er man rimelig fornøyd med effekten, ser jeg ingen fornuftig grunn til å spyle av eller på annen måte fjerne det som er igjen, det fører da bare til å forurense omgivelsene? Det er noe annet hvis man vil skifte til en helt annen type stoff, det er ikke alle stoffer som kan legges utenpå hverandre.

Det mest fornuftige må da være, som flere her på tråden sier, å vaske rent, inspisere hele bunnen nøye, (det jo nå du har sjansen til å se om noe har skjedd/er på gang der nede) flekke over avslitte/avskrubbede områder, dra en pen og jevn vannlinje og så være fornøyd?

Da er jobben gjort så ressursvennlig og miljøvennlig som mulig?

Selv har jeg i alle år gjort det slik, både på fartsbåter og snekke/skøyte, plast og tre.

All respekt for oppskriftsheftene til produsentene, men de har som uuttalt mål at du skal legge igjen flest mulig "lapper" hos dem! Be sure!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 2 år senere...

Har sett en del innlegg på bunnstoff siste dagene. Jeg har en båt med selvpolerende bunnstoff. Dette har tørket inn i vinter og har begynt å flasse. Har skrapet av det øverste laget. Kan man bare legge på et nytt lag ed bunnstoff etter at jeg har pusset jevnt? Eller må jeg legge på primer?

Om du ikke har skrapt/pusset deg helt ned til topcoaten så kan du bare legge på nytt, men har du skrapt pussset ned primeren så må du flekke med primer på de steder først.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Et annet spm.

Så det var kommet noen nye bavaria seilbåter fra fabrikken i tyskland til havna.

Der var det ingen forskjell på undersiden og oversiden av vannlinjen.

Ingen bunnstoff å se.

En kar jeg traff fortalte at noen vistnok ikke brukte bunnstoff på seilbåten, og at de istedenfor heiste dem opp og spylte dem rene med jevne mellomrom?

Kan dette være riktig?

En kar jeg traff fortalte at noen vistnok ikke brukte bunnstoff på seilbåten, og at de istedenfor heiste dem opp og spylte dem rene med jevne mellomrom?

Kan dette være riktig?

Ja, men de båtene er nok KUN i vannet når de seiles (trening og/eller regatta) og ellers står de i fast krybbe på land! Litt tungvint å gjøre dette med en båt på 35 fot og seks tonn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Til spørsmål om flekking av selvpolerende bunnstoff er det sikkert flere svar.

Jeg foretar grundig spyling med sterk høytrykksspyler av bunnen ved opptak om høsten.

Dette fører til at endel av bunnstoffet forsvinner.

Om våren vasker jeg over med aceton slik at jeg løser litt av det gjenværende bunnstoffet.

Der hvor jeg ser at det er tynt ruller jeg over med nytt bunnstoff, samt langs vannlinjen.

Jeg har aldri noe groe unntatt på oversiden av trimflapsene.

Når jeg går i båthavna ser jeg mange båter som har fått for tykke lag med bunnstoff. Det er markerte høydeforskjeller langs bunnen.

Fjern det resterende bunnstoffet, slip så primeren lett med ett fint pussepapir, smør båten med to strøk hardt bunnstoff, dette vil holde i 4-5 sessonger. Reparer kun event skader undervegs. Starter sessongen med 3 år gammelt hardt bunnstoff fra seajet og skal kun reparere noen små skader på bunnstoffet før sjøsetting.

Hei!

Det kian være vanskelig å vite om du er nedpå primeren hvis denne har samme farge som bunnstoffet. Det vanligste er å legge på primer med en annen farge enn stoffet - slik at du lett kan skille dem fra hverandre. Skrap vekk litt bunstoff et sted - og se om du kommer ned til et skikt med annen farge.

Hvis du er i tvil - kan du jo nå legge på et bunnstoff i en annen farge - så vet du i fremtiden når du har slitt deg ned til deg gamle stoffet.

Hvis du er i tvil - kan du jo nå legge på et bunnstoff i en annen farge - så vet du i fremtiden når du har slitt deg ned til deg gamle stoffet.

Helt riktig, dette har jeg tenkt også.

Skal ha på 3 strøk med bunnstoff etter epoxypriming så snart været tillater det.

Skal ha 1. strøk med hvitt og 2. og 3. strøk med sort bunnstoff.

Tar 3 strøk da det ikke blir tykke strøk og vil dekke det hvite godt.

Mvh

Tenkte å dele min erfaringer vedrørende bunnstoff nå som tiden er inne for denslags.

For to år siden gjorde jeg en grundig jobb under vannlinja.

Jeg fjernet alt gammel moro og la fire lag primer, ett lag hvit og to lag rødt bunnstoff. Både primer og bunnstoff fra Seajet.

Tanken var at jeg ikke skulle legge nytt bunnstoff før det hvite begynte å bli synlig, så i fjor lappet jeg litt i vannlinja da skuring av skitt i det området tok med litt av det røde bunnstoffet.

Mine erfaringer så langt er bare litt slim som spyles av på høsten.

I år blir det vel det samme og jeg venter spent på når høsten kommer og jeg ser om det er noe hvitt som er synlig.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Jeg forstår at mange på denne tråden har erfaring både med Hempel og Seajet mørekeblå selvpolerende bunnstoff. Selv har jeg gått over til Seajet først og fremst grunnet prisforskjellen.

Er det noen som mener at Seajet gir mer groe enn Hempel? Selv opplever jeg Seajet som like god som Hempel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...