Jump to content

Selvpolerende bunnstoff - kun flekking hvert år?

Lotus

Recommended Posts

På dem båtane som har vært oppe så langt som jeg har sett iår , så gror det MYE iår . Veit ikke hvorfor , men værre nå enn sist sommer er det det liten tvil om .Har ikke hatt oppe enda , men syntes jeg merker det jeg også .Har ikke den samme farta lenger , så da er det bare å vente å se ossen det ser ut under der . Har altid stoffet vannlinja , sikkert for synet skyld (skal jo se litt fint ut da ) men flekka resten . Brukt selvpolerende , men på denna nye båten er det brukt hardt stoff .Og godt er det , da kan jeg jo forsette å bruke det .Ser ikke helt poenget med selvpolerende på en båt som gjør max 12kn , men sikkert mange meninger om det .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Å "sløse" med bunnstoffet koster hundrelapper, å måtte ta et ekstra løft på land på sommeren koster tusenlapper, jeg sløser heller litt med hundrelappene! :yesnod:

:sailing:

Tjaaa...dette er ikke bare et pengespørsmål. Tenkte bl.a. at det ville være lurt å vente på at nåværende skikt var slitt ned før påføring av nytt - for å forhindre at laget med bunnstoff blir så tykt at det krakellerer og faller av.

Forøvrig så koster det vel ikke tusenlapper å få løftet båten, Mouche. Nå syntes jeg du svartmaler dette litt :wink: Likevel irriterende og brysomt. Helst ønsker jeg selvsagt å unngå et løft i sesongen - samt unngå for tykt lag med bunnstoff...he, he..

Forøvrig så koster det vel ikke tusenlapper å få løftet båten, Mouche.

Velkommen til indre Oslofjord! :yesnod:

Jeg bruker selvpolerende og ved grundig spyling på høsten så går nok en del av? Ikke hatt noe problem med oppbygging/krakkelering hverken på seilbåten eller motorbåter selv etter en del år. Har også til gode å ha noe groeproblem - heldigvis, heller ikke i år!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ikke hatt noe problem med oppbygging/krakkelering hverken på seilbåten eller motorbåter selv etter en del år.

Hmmmm. Hadde nettopp dette problemet på forrige seilbåt. Dette skapte en del ekstra arbeid hver vår med skraping og flekking med primer etc. Helst burde nok alt av bunnstoff vært fjernet, men denne jobben overlot jeg til neste eier :wink:

Vel, her er et eksempel på et billig sted i Oslofjorden:

2. Korttids opplagkontingent inntil 1 uke.:

OBS! Vi beklager at seilbåter med større dypgående enn 1,95m kan vi ikke ta opp med trucken, men etter forespørsel kan vi ordne med løft av båten med mobilkran. Bruk av mobilkran vil bli fakturert til selvkost. Ta kontakt for pris.

Det koster kun kr. 65,- pr. m². Opptak og utsetting, båtkrybbe og vask med høytrykksvasker av båtbunnen er inkludert. Tidligere kunder får 10% rabatt.

Vi har krybber for motor- og seilbåter.

OBS! Seilbåter vil få et tillegg på kr. 500,- pr. fot over 31fot

Så kan du dømme selv hva du synes!

Redigert av Mouche (see edit history)

På dem båtane som har vært oppe så langt som jeg har sett iår , så gror det MYE iår . Veit ikke hvorfor , men værre nå enn sist sommer er det det liten tvil om .

Jeg vet ikke om det kan ha noe med at regnet har skyllet med seg masse næringsstoffer og jord ut i vannet som har gjort at det gror bedre :confused: Her rekker jeg så vidt å få skuret ren vannlinja, før jeg må begynne på'n igjen der jeg startet... Det er kun de siste ukene vannet har blitt noenlunde klart her.

, men på denna nye båten er det brukt hardt stoff .Og godt er det , da kan jeg jo forsette å bruke det .Ser ikke helt poenget med selvpolerende på en båt som gjør max 12kn , men sikkert mange meninger om det .

En av ulempene med å bruke hard stoff er at det bygger og bygger og tidvis kan ramle av i flak. Etter 10- 20 år kan enkelte områder bli så tykke med stoff at det bør slipes ned for å hindre ønødvendig vannmotstand. Endel motorbåter bruker hard bunnstoff som første lag (og evt. andre lag - avhengig av påføringsteknikk) for deretter å benytte selvpolerende som ikke bygger noe særlig. Jeg benyttet Hempel Glide Speed hard bunnstoff i fjor og har i år flekket over med Seajet 033. Ved siste dykking under båten for en ukes tid siden var det ikke tilløp til rur noen steder på selve skroget, Jeg har tenkt å påføre litt større områder med Seajet 033 også neste år. I tillegg skal vannlinja heves, og da kommer jeg til å bruke primer og hardt bunnstoff.

Eg hadde båten oppe i juni i fjor, vaska reint, vatnslipte i vatnlinja. Eg la nytt botnstoff der det hadde flassa av litt, i vatnlinja, på roret og framkant av kjølen. Båten skal opp at neste sommar, til liknande behandling. Fram til no har båten berre eit slimlag, og det tar eg bort med kost.

Sjeldnare enn kvart anna år synes eg ikkje eg kan ta båten på land. Skal trass alt sjekka skroggjennomføringar og anoder frå tid til anna. :smiley:

Lagt til: Stoffer om høsten. Ingen forskjell på stoffing høst som de som stoffer om våren.

Det har blitt til at jeg også har stoffet litt på høsten, mest pga sommel. Vet at her oppe er iallefall en fare for at det setter seg fukt på skroget om kvelden sensommers/høst. Det er adskillig tørrere på våren.

Endel motorbåter bruker hard bunnstoff som første lag (og evt. andre lag - avhengig av påføringsteknikk) for deretter å benytte selvpolerende som ikke bygger noe særlig.

Selv bruker jeg nøyaktig denne metoden også på seilbåter m.a.o. nok primer (det er vel tykkelse på skiktet som er viktig ikke antal strøk?), et lag hardt bunnstoff i en farge og til slutt to strøk med selvpolerende bunnstoff i en annen farg til slutt.

På min er det lagt ett par lag med hard bunnstoff første året da båten var ny. 2. året ble det påført mykt selvpolerende. Dette er visstnok etter anbefaling fra bunnstoffprodusentene.

Ellers pleier jeg, som de fleste av dere, å flekke. Det er da særlig langs vannlinja det er nødvendig. Ellers holder ofte ett strøk selvpolerende minst ett par år på de planende båtene jeg har hatt.

Redigert av Swande (see edit history)
  • 2 uker senere...

I fjor byttet jeg fra Seajet til Nonstop mørkeblått. Tenkte at nå ser jeg i alle fall godt fargeforskjellene når Nonstopen er brukt opp. Hadde på et tynt lag i våres (2 1/2 boks til min 27 foter), og når jeg tok den opp nå var det kun et veldig få steder det i det hele tatt var noe Nonstop igjen. Noen få steder under hvor det er lite lys, samt foran over vannlinjen. Resten var tydeligvis brukt opp - så da gjorde det jobben sin i sesongen (der hvor det var litt igjen var det en glidende overgang slik av Nonstoppen har ikke sluppet taket). Veldig lite groe på båten i år - men det er tydelig at bunnstoffet har jobbet hardt for å oppnå det :smiley: Så da blir det ikke kun flekking i år - men et nytt lag over det hele.

Tenkte det nye laget skulle stoffes på i høyst. Seajet hadde nå 260,- kr per boks mot 198 i kampanjen i våres :cryin: Heldigvis var det et lite prutningsmonn, men dyrt var det uansett.

Jeg brukte Gjøko selvpolerende bunnstoff sist vår (det påstås at dette er samme stoffet som Seajet(?)). La på et godt lag i et ca. 20cm bredt felt i vannlinja, pluss at jeg flekket over der hvor det gamle soffet (også Gjøko) var borte. Det gikk med ca. en og en halv boks. Ved opptak på tirsdag, etter drøyt 4 måneder på sjøen, var det kun noe slim under, samt litt "småskjegg" og noe rur oppå det faste trimplanet. På propellen, som ikke var behandlet med noe som helst, var det bare noen rur innerst. Båtplassen er innerst i havna med mye stillestående vann.

Jeg ser ingen grunn til å benytte noen annen prosedyre/annet stoff for neste år.

Når propellen som var ubehandlet var uten rur så tyder vel det på at du har ligget et gunstid sted med tanke på rurangrep, heller enn at bunnstoffet du bruker er så bra? Bunnstoffet kan selvfølgelig også være bra, men dokumentasjonen på det er jo ikke at ubehandlete flater ikke var angrepet - eller? :confused:

Et spørsmål litt i utkanten av tema: Hva kan man gjøre med loggen? Etter 14 dager i båsen står den på null komma null, fordi den gror til. Om sommeren er det greit å ta en tur ned og skrape av litt rur, men nå er det blitt mer utrivelig. Bør man smøre noe stoff på hjulet og, eller må man bare leve med problemet?

Når propellen som var ubehandlet var uten rur så tyder vel det på at du har ligget et gunstid sted med tanke på rurangrep, heller enn at bunnstoffet du bruker er så bra? Bunnstoffet kan selvfølgelig også være bra, men dokumentasjonen på det er jo ikke at ubehandlete flater ikke var angrepet - eller? :confused:

Jeg ser poenget ditt, Mouche! Jeg har imidlertid ingen gode forklaringer utover det du antyder om at ruren kanskje (heldigvis!) ikke trives så bra i havna mi. Skjønt rurkoloniene oppå trimplanet tyder vel på at den ikke er helt fraværende heller(?) Bunnstoff skal jo forøvrig også hindre groe av andre sjøvekster, og (også?) mht. det er jeg godt fornøyd med det stoffet jeg har brukt. Jeg vet fra erfaringer med en båt jeg tidligere hadde liggende en sesong på samme båtplassen, at i hvert fall "skjeggveksten" har gunstige levekår i denne havna.

I fjor lå forøvrig båten det meste av sesongen i ei havn i Mossesundet. Samme bunnstoffet var brukt da, og propellen var også da ubehandlet - og på det nærmeste rurfri da båten ble tatt opp. Så kanskje ruren av en eller annen grunn skyr "Skew-back'en" min.... ?

- i så fall ikke meg imot! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...