avmønstret5 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 For øvrig:Her i fjorden får du et løft for 500 kroner. Er ALT svindyrt i Oslo?? Hvor i fjorden kan det være ? Ang. Seajet, 033 er koster litt mer en 031, men er også betydelig bedre etter min erfaring. Jeg har hørt at Gjøko = 031, kan noen bekrefte det? Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 hva skal man gjøre har en daycruiser som skal bunnsmøres. skal man heldekke ny bunnsmørning eller bare flekke?? Tenkte selv å bunnsmøre vannlinjen og flekke resten (tenker litt maling på gamle hus, der malingen ligger lag på lag) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Jeg pleier å ta vannlinjen årlig og flekke under hvor jeg ser at det er sparsomt med dekning. Det er nok ganske vanlig å behandle skroget under vannlinjen på følgende vis: først 3 lag to-komponent primer ved pårulling (ved sprøyting er det lagtykkelsen som er avgjørende). På siste lag primer legges hardt bunnstoff vått-i-vått. Påfølgende år kan man gå over til selvpolerende bunnstoff. Dermed slipper man at bunnstyoffet bygges lag-på-la. Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 samme bunstoff på hekkaggregatet? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 NEI ! Der finnes eget bunnsmøring for drev - bruk det ! Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Capitaine Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 samme bunstoff på hekkaggregatet? Dersom bunnstoffet er kobberbasert(les på boksen), er det ikke lurt å påføre det på et drev/hekkaggregat av lettmetallslegeringer inneholdende aluminium. Da vil du få tæring på drevet ettersom aluminiumen vil fungere som anode for kobberet i bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Har hørt at visse bunnstoff bremser båten veldig, og siden vi har tenkt å seile i ring rundt Bavariaer i sommer vil jeg gjerne vite hvilket bunnstoff jeg skal bruke? Sitér dette innlegget . Link to post
Sun Flyer Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Så lenge bunnen er sånn noenlunde jevn og fin, er det det samme hva du bruker. Et hardt bunnstoff skal visstnok gi bedre fart, men det kan diskuteres. Bav'ene seiler du uansett ring rundt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg har Hempels Glide Speed som er et svært glatt bunnstoff over to-komponent primer. Jeg har i år tenkt å legge selvpolerende bunnstoff over det harde glatte bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Grunna Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Hei Folkens, Tenkte jeg skule oppdatere mitt bunnstoffprosjekt. Jeg er nå i gang med den femte sesongen med bunnstoffet jeg la i 2004. La et lagg SeatJet033 hvitt med et lag rødt utenpå. Har kun flekket noe få steder der jeg har sett at det hvite har kommet frem. Og måtte i år kjøpe første boks med bunnstoff siden 2004. Vannlinja lar jeg forbli møkkete, det er kun forfengelighet å male den hvert år og den blir uansett stygg i løpet av noen uker. Jeg har spart arbeidsinnsats og penger og naturen har sluppet unna med litt mindre belastning fra min side. God båtsommer. Redigert 26.Mai.2009 av Grunna (see edit history) Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
HCO Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Grunna, har du båten oppe hvert år? Og blir den høytrykkspylt under vannlinjen? Det forsvinner gjerne en del bunnstoff når opplagsgutta setter igang. Redigert 26.Mai.2009 av HCO (see edit history) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Grunna Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jepp, den har blitt tatt opp og spylt hver høst. Det har stort sett vært litt slim som har blitt spylt av og bunnstoffet har holdt godt. Jeg kan skylde på at det ble gjort skikkelig arbeid i utgangspunktet og at det er SeaJet033 som har blitt brukt. Jeg tok ned alt helt til bunnen og la SeaJet 117 primer og så hvit og rød 033. I og med at den er kjemisk selvpolerende vil ikke mekaniske påkjenninger som høytrykksspyler slite like mye som på mekanisk selvpolerende, vil jeg tro. Tidligere var det NonStop og det skallet av, men jeg kjenner ikke historikken under vannlinja før det og om hvor mange lag med gammelt som lå der etc. så det kabn være flere grunner til at det skallet av. Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
olpi Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 I havnen der vi ligger og sikkert også i mange havner innover i Oslofjorden er det ikke de verste groforholdene. Det er f.eks stor forskjell å ha båtplass i Hankøsundet, eller ha båtplass på Gressvik eller i Skjeberg. Hvor godt bunnstoffet fungerer får man først et godt svar på når man ligger i slike utsatte områder i lengre perioder. Da ville man kanskje sett forskjellen på nysmurt bunnstoff av året og flere år gammelt bunnstoff mht hvor godt de hindrer groe. Særlig på drev som ligger med utsatt for sollys vil man kunne se forskjell på hva som fungerer og hva som ikke gjøre det. Når det gjelder farge ble jeg fortalt av Hempel for en del år siden at hvitt bunnstoff er det som har minst "gift". Jeg tror m.a.o. man må se litt forholdene an hva som er best å gjøre. Bruksmønster og type bunstoff spiller sikkert også inn. Sitér dette innlegget Link to post
Grunna Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Ja det er sikkert mange faktorer som spiller inn. Jeg baserte mitt valg av 033 etter testen i et av båtbladene for noen år siden. Der la de prøvebiter forskjellige steder i landet og SeaJet 033 kom best ut for meg som har seilbåt. Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
olpi Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jeg bruker også Seajet 033, og det fungerer bra. Det gjorde også Hempel Hard Racing som jeg brukte på tdiligere båter. Jotun har jeg imidlrtid hørt flere som har hatt trøbbel med, både bunnstoff og primer. En fikk faktisk refundert kostandene for ny behandling fra bunnen av (primer og stoffing). Da var det vistnok en fabrikkasjonfeil på produktene. Det er en del år siden det skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Også jeg bruker seajet 033 på tredje året, har kun flekka, og ligger i skjeberg, det har ikke vært noe groe på selve båten, (værre med drevet ) selv etter 4 uker liggende i ro sommeren 07, Dette bunnstoffet er i allefall det beste jeg har brukt noen gang Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Grunna Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 God vår folkens, Tenkte jeg skulle oppdatere status på bunnstoffprosjektet jeg startet i 2004. Nå er jeg i gang med sjette året med SeaJet 033 og fremdeles bare litt flekking noen steder der det hvite skinner igjennom det ytterste laget med rødt bunnstoff. Angrer fremdeles ikke på at jeg brukte dobbelt dose bunnstoff og to farger med stor kontrast den ene gangen. God båtsommer! Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
Grunna Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Ny oppdatering. I år (2012) var det litt ruskjell på steder der det ikke var tegn til at det røde bunnstoffet var borte. Jeg valgte derfor å rulle over hele undervannsskroget med et nytt lag. Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.