Jump to content

Selvpolerende bunnstoff - kun flekking hvert år?

Lotus

Recommended Posts

• 6 måneder senere...

Jeg pleier å ta vannlinjen årlig og flekke under hvor jeg ser at det er sparsomt med dekning. Det er nok ganske vanlig å behandle skroget under vannlinjen på følgende vis: først 3 lag to-komponent primer ved pårulling (ved sprøyting er det lagtykkelsen som er avgjørende). På siste lag primer legges hardt bunnstoff vått-i-vått. Påfølgende år kan man gå over til selvpolerende bunnstoff. Dermed slipper man at bunnstyoffet bygges lag-på-la.

samme bunstoff på hekkaggregatet?

Dersom bunnstoffet er kobberbasert(les på boksen), er det ikke lurt å påføre det på et drev/hekkaggregat av lettmetallslegeringer inneholdende aluminium. Da vil du få tæring på drevet ettersom aluminiumen vil fungere som anode for kobberet i bunnstoffet.

• 1 år senere...

Hei Folkens,

Tenkte jeg skule oppdatere mitt bunnstoffprosjekt. Jeg er nå i gang med den femte sesongen med bunnstoffet jeg la i 2004. La et lagg SeatJet033 hvitt med et lag rødt utenpå. Har kun flekket noe få steder der jeg har sett at det hvite har kommet frem. Og måtte i år kjøpe første boks med bunnstoff siden 2004.

Vannlinja lar jeg forbli møkkete, det er kun forfengelighet å male den hvert år og den blir uansett stygg i løpet av noen uker. Jeg har spart arbeidsinnsats og penger og naturen har sluppet unna med litt mindre belastning fra min side.

God båtsommer.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Jepp, den har blitt tatt opp og spylt hver høst.

Det har stort sett vært litt slim som har blitt spylt av og bunnstoffet har holdt godt. Jeg kan skylde på at det ble gjort skikkelig arbeid i utgangspunktet og at det er SeaJet033 som har blitt brukt. Jeg tok ned alt helt til bunnen og la SeaJet 117 primer og så hvit og rød 033. I og med at den er kjemisk selvpolerende vil ikke mekaniske påkjenninger som høytrykksspyler slite like mye som på mekanisk selvpolerende, vil jeg tro.

Tidligere var det NonStop og det skallet av, men jeg kjenner ikke historikken under vannlinja før det og om hvor mange lag med gammelt som lå der etc. så det kabn være flere grunner til at det skallet av.

I havnen der vi ligger og sikkert også i mange havner innover i Oslofjorden er det ikke de verste groforholdene. Det er f.eks stor forskjell å ha båtplass i Hankøsundet, eller ha båtplass på Gressvik eller i Skjeberg.

Hvor godt bunnstoffet fungerer får man først et godt svar på når man ligger i slike utsatte områder i lengre perioder.

Da ville man kanskje sett forskjellen på nysmurt bunnstoff av året og flere år gammelt bunnstoff mht hvor godt de hindrer groe. Særlig på drev som ligger med utsatt for sollys vil man kunne se forskjell på hva som fungerer og hva som ikke gjøre det.

Når det gjelder farge ble jeg fortalt av Hempel for en del år siden at hvitt bunnstoff er det som har minst "gift".

Jeg tror m.a.o. man må se litt forholdene an hva som er best å gjøre. Bruksmønster og type bunstoff spiller sikkert også inn.

Ja det er sikkert mange faktorer som spiller inn. Jeg baserte mitt valg av 033 etter testen i et av båtbladene for noen år siden. Der la de prøvebiter forskjellige steder i landet og SeaJet 033 kom best ut for meg som har seilbåt.

Jeg bruker også Seajet 033, og det fungerer bra. Det gjorde også Hempel Hard Racing som jeg brukte på tdiligere båter.

Jotun har jeg imidlrtid hørt flere som har hatt trøbbel med, både bunnstoff og primer. En fikk faktisk refundert kostandene for ny behandling fra bunnen av (primer og stoffing).

Da var det vistnok en fabrikkasjonfeil på produktene. Det er en del år siden det skjedde.

Også jeg bruker seajet 033 på tredje året, har kun flekka, og ligger i skjeberg, det har ikke vært noe groe på selve båten, (værre med drevet :sad: ) selv etter 4 uker liggende i ro sommeren 07,

Dette bunnstoffet er i allefall det beste jeg har brukt noen gang :flag:

Norske båter er best!

• 11 måneder senere...

God vår folkens,

Tenkte jeg skulle oppdatere status på bunnstoffprosjektet jeg startet i 2004.

Nå er jeg i gang med sjette året med SeaJet 033 og fremdeles bare litt flekking noen steder der det hvite skinner igjennom det ytterste laget med rødt bunnstoff.

Angrer fremdeles ikke på at jeg brukte dobbelt dose bunnstoff og to farger med stor kontrast den ene gangen.

God båtsommer!

• 2 år senere...

Ny oppdatering. I år (2012) var det litt ruskjell på steder der det ikke var tegn til at det røde bunnstoffet var borte. Jeg valgte derfor å rulle over hele undervannsskroget med et nytt lag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...