Jump to content

Peter Norlin døde i dag

P. K.

Recommended Posts

Den svenske seilerhelten og designeren Peter Norlin døde i dag. Vi kan takke ham for å ha gitt tusenvis av seilere glede i tusenvis av båter fra hans hode, størst volum sikkert i båtene fra Albin med 1/2-tonnsensasjonen Scampi, Express, Cirrus, Cumulus, Alpha, Delta, Nova, Stratus men i mange flere, både R-båter, Sweden Yachts, luksuriøse one-offs. For min del er det Express akkurat nå men i barndommen ble det mange turer i en Norlin 34.

Skal se om jeg får min gamle svenske dame til å gråte en skvett....

Jeg ser meg om etter en "litt" større båt og ser på alt jeg kommer over, men designere som Nolin er vist over og ut... Nå skal alle båter har like mange dasser som slottet og lugarer nok til et håndballag, så jeg fortsetter å bo i min lille vakre Nolin-tegnede perle av en skute.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg tenkte ikke på det i går kveld, men jeg møtte Peter Norlin selv ombord i en Norlin 37 på en flytende båtmesse en gang for 30 år siden. Jeg var barn den gang men husker det spesielle med denne selgeren som også virkelig var seiler. Han var selv med på å seile båten til messen og snakket om den på en litt annen måte enn de andre båtselgerne i andre båter rundt ham (selv om mange av dem sikkert var båtbyggere også).

Boken om Peter Norlin, "Rena linjer, ren segling" er forresten leseverdig, underholdende og med massevis av gode historier. For 180 kroner er den i tillegg et kupp:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=9189564480

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...