Jump to content

Regler på pressenninger i havner.

Frøken Fryd

Recommended Posts

Slike regler har jeg aldri hørt om, men siden du tar opp dette Frøken Fryd, har dere noen slike regler, og hva går de ut på?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så lenge det ikke går utover nabobåtene, er jeg i utgangspunktet tilhenger av darwinismen her også.

Om jeg ser noen som rigger uforsvarlig, pleier jeg imidlertid å spørre om de trenger hjelp. Deretter prøver jeg å hinte om større fallvinkel, flere festepunkter samt teiping av løse presenningbukter så langt det lar seg gjøre.

Selvsagt tar noen det ille opp at jeg spør. Da ønsker jeg lykke til videre.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Der jeg ligger henstilles man til å sette opp presenning med lavt vindfang i boblehavna for å minske belastningen på bryggeanlegget.

Det er nettopp dette som er problemstillingen, bildet jeg la ut i innlegg 4 er min båt og havnesjefen mener jeg har for stort vindfang.

Presenningen i seg selv var det ingen problemer med men den bygget for høyt helt bak var meldingen.

Litt av utfordringen er at det ligger mange tomme båser på vinteren og dermed får man større belastning på utriggerene hvor det ligger båter. Vinden får også bedre tak når det er mellomrom mellom båtene. Jeg så for meg å avlaste utriggerne på skrå mot bryggen. Det er jo en enkel sak.

Det er nettopp dette som er problemstillingen, bildet jeg la ut i innlegg 4 er min båt og havnesjefen mener jeg har for stort vindfang.

Presenningen i seg selv var det ingen problemer med men den bygget for høyt helt bak var meldingen.

Litt av utfordringen er at det ligger mange tomme båser på vinteren og dermed får man større belastning på utriggerene hvor det ligger båter. Vinden får også bedre tak når det er mellomrom mellom båtene. Jeg så for meg å avlaste utriggerne på skrå mot bryggen. Det er jo en enkel sak.

Ikke vet jeg hvordan det ser ut under presenningen, men jeg syns jeg aner konturene av en flybridge der du har et tau slengt over, og så syns jeg også jeg aner konturene av noe annet omtrent like høyt helt akter? Da kunne du vel ikke fått presenningen så mye lavere? I motsatt fall er det jo litt å gå på.

Hvis det ikke ligger noen i nabobåsene ville jeg hørt med havnesjefen om det kanskje løste seg ved å strekke noen ekstrafortøyninger for å fordele kreftene over flere utriggere?

Det er jo to måter å se dette på også, du har jo betalt for tjenesten, men så kommer havnesjefen og sier han ikke kan levere likevel?

Slik ser den ut uten presenning:

På bildet med presenning ser du vindskjermen og targabøylen bule litt ut. Radarbøylen er vippet ned slik at den ikke bygger. Jeg har derimot lagt en fender i midten på bøylen for å ikke skade tv antenne, får også litt fall der da. Det blir jo litt mer vindfang over akterdekket men jeg må dekke til her uansett. Gjør jeg ikke det fryser motorlukene igjen. (Det røde tauet holder de to pressenningene sammen)

dsc00896.jpg

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Til #4 er det to elementer å kommentere:

1) Er tildekkingen en tanke for tett?

2) Vinfang her kan umulig være et seriøst tema. En langt mindre båt, men med åpninger vinden kan få ordentlig tak i, vil være et mye større problem. Utfordringen er i mindre grad størrelse, og i større grad om vinden sklir utenom eller får gode heftmuligheter.

Til #4 er det to elementer å kommentere:

1) Er tildekkingen en tanke for tett?

2) Vinfang her kan umulig være et seriøst tema. En langt mindre båt, men med åpninger vinden kan få ordentlig tak i, vil være et mye større problem. Utfordringen er i mindre grad størrelse, og i større grad om vinden sklir utenom eller får gode heftmuligheter.

1) Ser du over baugspydet er det en åpning på 50x50cm der. Jeg tror luftingen er mer enn tilstrekkelig.

2) Det er kun vindfang på hekken som er komentert fra foreningen, de mener jeg har bygget for høyt. Skal jeg bli lavere på hekken må jeg under targabøylen og da må jeg igang med stativ der også. Jeg har ikke mye lyst å ødelegge den formsydde presenningen jeg har fikk laget på mål for noen år siden. Jeg tror ikke ett stativ over akterdekket blir like stabilt som targabøylen og det kommer sikkert iveien for motorlukene.

Synest at du har gjordt det du kan m.h.t vindfang, du ligg med hekken inn og presenningen er ikkje større enn han dekker bøyla akkurat.

Det er klart at ligg du der ute åleine utan nokon ved sida så får vel vinden tak, og då kan ikkje eg sjå anna løysing enn at dei tilbyr deg ein plass nærmare land så du ikkje ligg så langt ute. Vinterstid om ikkje anna.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Jeg ligger i innerste båsen nærmest landgangen hele året. Reglene er like for alle ble det sagt.

Nå har jeg ikke vert tilstede under kraftig vind, vi ligger godt skjermet i utgangspunktet men det hender vinden kommer østfra og da treffer det båten på siden.

Om båten jobber mye vet jeg ikke siden jeg ikke har vert hjemme når det blåser opp. Hvis det er problemet kan jeg helt sikkert sette ut eller stramme noen tau. Men det får jeg ikke sjekket før om noen dager.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...