Jump to content

båtlivet på Gran Canaria

All In

Recommended Posts

Ligger fint på svai på anfi. Lurt med to ankrer, for å slippe bevegelser i svell. Hvis det kommer dårlig vær, er det bare å ta ett døgn i havnen i puerto rico. For øyeblikket er vi vel seks norske båter som ligger fast i havnen, hyggelig miljø, klima er nokså greit, også. Prismessig er det dobbelt så dyrt som i Las Palmas, dvs jeg betaler ca 50 000 nok i året for en båt på11.98 meter.Las Palmas er rimelig, men har et helt annet klima, mye regn, blåst og "kulde".

Har vært i Mogan ørten ganger, de siste 2 for å se etter bobåt å overvintre i.

Den mest attraktive for senere langtur(er) er bygget på Taiwan og er et smykke av en sjødyktig, kutterrigget, havseiler. Dessverre kun en dobbeltkøye foran, ingen andre køyer til gjester.

Av bovennlige båter med 6-8 køyer finner jeg ingen (tilsalgs) som jeg ville reist videre med, derfor blir det å bo på hotell/pensjonat denne vinteren hver gang jeg er nedover. Mulig det er billigere i lengden, men Jeg Vil På Sjøen!

Puerto de Mogan er et meget spesielt sted i verden, kåret av amerikanske vitenskapsfolk til det mest menneskevennlige sted på jord klimatisk sett.

Allikevel har det ikke endt opp som et sted utelukkende for de aller mest bemidlede. Noe av grunnen kan være den meget restriktive holdningen myndighetene har til bygging av nytt, bl. a er 2 etasjer max.

De som har investert i bolig her har etter min mening skutt gullfuglen.

Selve kjernen for tilreisende er havna og Lille Venezia, her er det liv og røre hver dag året rundt, men stille etter kl 2300. I øverste del av den øvrige bebyggelsen kan et par overnatte på pensjonat for 20 Euro pr døgn.

Nedover mot, og ved, havna eller stranda blir det selvsagt mye dyrere, men ikke uoverkommelig.

Men å investere her i utbygging er nok ikke enkelt; mye lokalkunnskap, kapital, tålmodighet og kontakter trengs.

Hvor på Gran Canaria ligger Puerto de Mogan?

Kommer innom den 3. og 4. Januar på vei sørover mot Angola.

Reiser hjem fra Las Palmas, tenkte jeg skulle ta ett par dager der før jeg reiser hjemover til Norge.

Muligens tid til litt sightseeing

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Antar du kommer med fly? Ta leiebil etpar dager, koster lite, og hold deg på motorveien (GC1) til du når enden.da ser du skiltet ned til Puerto de Mogan ned til venstre, til byen Mogan til høyre.

Kjør rett fram i alle rundkjøringer og du kommer helt ned. I den aller siste rundkjøringen tar du til høyre og kjører da rundt havnen, forbi båtopptaket og helt ut på moloen. Er du ikke kresen, drar du etterpå opp til Pension Eva som ligger på venstre hånd i siste bebyggelse før du er helt ute av landsbyen.

Parkerer du nede i landsbyen, så husk å betale på en av parkeringsautomatene. Billig for å unngå bot som du ellers får. Er dessverre ikke der nede selv på det tidspunkt, ellers skulle jeg gjerne møtt deg. God tur!

Om du skal ta et par dager og leie bil, så legg for all del også turen om Palmitos Park. Var der i forrige uke og 2 selvsagte besøk er Puerto de Mogan(prøv en fiskerett på en av restaurantene ved havna) og Palmitos Park.

Palmitos Park hjemmeside

Klipp fra defin-show i Palmittos Park

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har ikke hørt om noen under 14 Euro hittil (og det var en liten båt).

Jøss. :eek:

Er dette gjengs i hele Spania/Middelhavet ?

Og dette er Svai priser? Hva koster det da å ligge på ball/kai ?

Er det mulig å finne gratis uthavner slik som her hjemme, eller må man gange 14 euro med antall dager man er på tur for å finne havneavgifts budsjettet ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Antar du kommer med fly?

Neida, men skal hjemover med fly.

Kommer med båt.

Desverre "jobb båt", 140 mtr lang Offshore construction vessel i transit på vei til ett par års arbeid i Angola og ikke med fritidsbåt for overvintring på "Canary holmane".

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...