Jump to content

båtlivet på Gran Canaria

All In

Recommended Posts

Gran Canaria er nok populært blant nordmenn fordi:

1) Det er stabilt, pent vær der.

2) Man har alle fasiliteter lett tilgjengelig.

3) Man treffer andre nordmenn/nord-europeere over alt.

4) Man får norsk mat og norsk atmosfære flere steder. Mange av de lokale prater til og med norsk.

5) Det er et hyggelig prisnivå på luksusvarer og mat.

Det noen hater, er det andre som elsker.

Har selv en far som bor fast i Arguineguin vinterstid sammen med tusen andre pensjonister, og det forstår jeg godt at han gjør. Alternativet er å måke snø og sitte inne og se på TV i Norge.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Ikke stort, Hvilke fantastiske eventyr er det du tenker på som øya kan gi deg?

Været er selvfølgelig helt herlig der nede men det er det mange andre spennende steder i verden også. Men som jeg sa; at GC er kjedelig er min mening.

guayadeque dalen, presa de la ninia, Bandama, Soria, Roque Nueblo, St Lucia for å nevne et par stk. Bare det å oppleve den spanske kulturen er et eventyr. Men båtlivet kan jeg ikke skryte særlig av, ikke når vi er så godt vant med fjorder, holmer og skjær. Der kan det ikke måles mot skjærgården hjemme.

Pasito Blanco er en ja men det er veldig dødt der, porto rico er en annen, litt dyrere enn Mogan som jo er en fin havn om man får ligge på landsiden. Mogan ute på moloen er et slit med sprengte fendre osv da det er stoore båter med mye sideveis press når det er vind, det er også mye kakerlakker på moloen.

Las palmas har vaskeri i havnen, det har ikke Mogan.

Las palmas er kanskje ikke stedet jeg ville reist til om jeg skulle på 1uke charter men skulle jeg bodd et år i båt så ville valget falt på LP, billgste havnen jeg har ligget i uansett sted i Europa, alle fasiliteter, billige veldig gode restauranter i havneområdet og masse å finne på om man henger seg på de lokale tingene som skjer i byen.

Alicante/Torevieja i Spania er jo også en bra plass.

Pris 2500 - 3000 EUR for 1 år. Innkl vann og ström og en parkeringsplass for bil.

Du ligger midt i byen med tilgang til alt, men det er stille og rolig i havnen.

1/2 times kjöring til flyplassen hvor det går fly til Oslo hver dag.

Mange skandinaviere der og trivelig miljö.

Det er ikke like varmt der på vinteren som på GC, men et bra utgangspunkt for seiling i Middelhavet.

Las palmas er kanskje ikke stedet jeg ville reist til om jeg skulle på 1uke charter men skulle jeg bodd et år i båt så ville valget falt på LP,

Alicante/Torevieja i Spania er jo også en bra plass.

Hvordan er Klima forskjellen på de to ? Jeg har vært i Alicante i Oktober, og da badet vi. Men kjenner folk som har vært der i januar og frøset innendørs.

På GC var jeg i November en gang, og det var omtrent som norsk sommer unntatt at det ikke regnet da... :lol:

Hvis man planlegger 1 år på egen kjøl, hvor bør man legge vintermnd sine da ? GC er jo usentralt i forhold til resten av Middelhavet... :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg er selv derifra :) Hadde min 1. ferie i Norge som 17 åring i Norge og ble faktisk forelsket i Norge allerede fra den gang. Flyttet hit etter endt utdannelse i Den Spanske Marinen som Kystreddningsmann og kom som en drittunge på 21 år ( har hatt brukt for utdannelsen i ettetid til sjøs i Norge også, dessverre) Som naturelsker (og bruker) er Norge en paradis rett utenfor døra med space til alle. Som kanarier elsker jeg Norge og muligheter til natur og sjølivet kan ikke sammenliknes med andre plasser i verden. Vi har flest muligheter !!

Innrømmer allikevel og etter hvert som jeg er blitt eldre (modnere) at vinteren tærer mer og mer. Det kan hende at jeg er blitt "så norsk" at til og med jeg kunne tenke meg å kjøpe "landsted" på G. Canaria (november > april) , noe jeg heldigvis ikke trenger å gjøre :) Vi har en flott " Finca" og nok med båtplasser :)

PS: Nordmenn er alltid blitt likt av kanarierne (før oljepengene også) Håper at våre fremtidige generasjoner greier å holde på "rykten" (til tross for oljepengene)

Her kan dere lese litt mer om G. Canaria

http://www.canariajournalen.no/

Redigert av Pescador1 (see edit history)

Det er nok kaldere i Torvika enn på GC men det finnes da andre alternativer også.  Estepona,Benalmadena må da være varmere enn Torvika.</p>
<p>Vil man ha mer ekte spania så er området oppe rundt Roses fint men der er det nok enda kaldere.</p>
<p> </p>
<p>Men hva med La Linea og Gibralter, fine steder detDet er nok kaldere i Torvika enn på GC men det finnes da andre alternativer også.  Estepona,Benalmadena må da være varmere enn Torvika.</p>
<p>Vil man ha mer ekte spania så er området oppe rundt Roses fint men der er det nok enda kaldere.</p>
<p> </p>
<p>Men hva med La Linea og Gibraltar ?  </p>
<p> </p>
<p>Når det gjelder seilingsforholdene rundt GC så er det ikke alverdens, på østsiden nedover fra LP så blåser det hatter og høy når man kommer til området ved flyplassen og ned til Pasito Blanco, det er akselerasjonssoner mellom øyene på vind og den merker man helt klart, nede på syd så er det jo roligere da men da blir området veldig begrenset. Man går fort lei av å seile i et område på 5-10mil.</p>
<p> </p>
<p>Det er endel som overvintrer på GC og om våren seiler de til Madeira og så inn til Algarve og ligger i Lagos og området om sommeren for så å returnere til GC for overvintring</p>

Redigert av Enzo (see edit history)

"Finca" er det vi kaller for "frukt gårder -plantasjer" . Deilig å hente dessert rett i fra trærne :) og fersk fisk i havet ( dette kan vi også med hell gjøre her hjemme). Vår familie holder grunnen til I Fataga dalen samt nabo dalen " Ayagaure" ( noen daler før Arguineguin)

Om du er dernede fortsatt , ta deg en tur med bilen til Aldea de San Nicolas tidlig om morgenen når fiskerne henter sine fangster... Mogan dalen er uansett også en av favoritt plassene mine

En tur opp til Telde og en titt på de spesielle fjellene er også noe å få med seg !

gran_canaria.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvordan blir julefeiringen i St.Lucia i Karibien Enzo? Eller har dere allerede forflyttet dere til Marigot bay litt lenger syd? Uansett: Ha en Riktig God Jul og et Godt Nytt År for ferden videre!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Heh ?

Billigere havnepriser enn i middelhavet og billig mat osv, varmere om vinteren også enn i middelhavet, men jeg er på en måte enig med deg pettersand, middelhavet hadde vært mitt valg selv på overvintring.

Vestlige middelhav for min del da

Hei Enzo, hvor tenker du på når du sier vestlig Middelhav når det gjelder overvintring? Jeg ser etter plasser som kan være ok, uten å måtte seile til LP. Jeg er ikke en frysepinne og tåler nok 10-15 grader en periode. Det kunne vært artig å vært et sted som gir bra utgangspunkt for litt seiling på vinteren også.

Bortsett fra de som skal seile over skjønner jeg ikke hva man gjør med båt der nede. Grisedyre priser i forhold til det vi er vant til i Middelhavet og natur som et månelandskap.

Det er faktisk en god del spennende plasser , dog kan det ikke sammenliknes med skjærgården her i Norge. Det går også ann å seile - føre båt fra øy til øy. At det er "bare " månelandskap er ikke jeg enig i : ) . Øya består at flere type klimasoner , med veldig variert landskap - flora i de forskjellige soner. Om nedenstående bilde kaller mann månelandskap , så flytter jeg gjerne til månen , jeg :)

guiniguada.jpg

Husbåt i Porto Mogan er kanskje en bra ide , men det er trolig ikke så enkelt , jeg vet at myndighetene på G. Canaria er meget strenge med at båteiere har alle sertifikater og båtførerprøver som kreves der , det har derfor og vert en del båter på salg der pga eierne ikke lengre har ikke lov å føre dem.

Ja, det er strenge regler om man eier båt på KØ. Kreves lisens tom for å hå jolle :) Tror det hadde vært litt anarkisk uten strenge båtregler der nede. Nesten like anarkisk som det er blitt med utleie av leiligheter -hus til turister fra turister som eier der nede og uten å ha lisens til formålet, noe myndighetene slår hardt på fra nå av og etter mye klage fra hotelbransjen. Så vær OBS om noen leier ut .

Litt om det her , dog på spansk. http://maspalomasahora.com/not/23436/los_empresarios_anuncian_acciones_contra_el_intrusismo_alojativo/ og engelsk http://translate.google.com/translate?hl=es&rurl=translate.google.es&sl=es&tl=en&u=http://maspalomasahora.com/index.html

Huske ikke prisene for båtplass , men jeg tror ikke det er så ille i Pasito Blanco

http://www.sea-seek.com/?geo=3986

Redigert av Pescador1 (see edit history)
vil jeg tenke Marokko. I f.eks. Agadir kunne jeg absolutt tenke meg å overvintre med båt. Trivelig by og spennende land.

Jeg har ikke besökt Marokko, men leste i höst fra en båt som var innom Agadir på vei til GC for ARC.

Vanskeligheter ved utsjekking. Lang ventetid på å få pass og båtpapirer tilbake. Enda så satt det 3 menn på kontoret å gjorde ingenting. En hollandsk båt med 3 barn ombord ble truet med ransakelse av båten, men betalte seg ut av dette, og stakk til sjös.

En norsk båt måtte også betale litt extra for å komme avgårde, men det måtte mases der også. Var glad når de kom seg ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...