Jump to content

båtlivet på Gran Canaria

All In

Recommended Posts

Klart der er "grønne" områder, men mitt noe spisset poeng var at å seile ned til Kanariøyene blir et noe "rar" valg for en såpass lang tur i forhold til f.eks å seile i Middelhavet.hvor en kan oppleve nye havner, nye kulturer og nye områder i årevis. Dessuten er mine opplevelser av Kanariøyene kun en diger turistfelle helt siden jeg ble rundlurt på klokkekjøp i Las Palmas da jeg var der første gang i 1962!!! Samtidig ble noen syk av en ginvariant som det luktet parafin av, kjøpt på en "ordentlig" spritbutikk. Sist jeg var der for 6-7 år siden ble en overfalt av juksemakere med alskens fanteri de prøvde å selge. I løpet av de snart 6 årene vi har seilt i Middelhavet har vi aldri opplevd en slik grad av overlagt og tydelig fanteri.

Klart der er "grønne" områder, men mitt noe spisset poeng var at å seile ned til Kanariøyene blir et noe "rar" valg for en såpass lang tur i forhold til f.eks å seile i Middelhavet.hvor en kan oppleve nye havner, nye kulturer og nye områder i årevis. Dessuten er mine opplevelser av Kanariøyene kun en diger turistfelle helt siden jeg ble rundlurt på klokkekjøp i Las Palmas da jeg var der første gang i 1962!!! Samtidig ble noen syk av en ginvariant som det luktet parafin av, kjøpt på en "ordentlig" spritbutikk. Sist jeg var der for 6-7 år siden ble en overfalt av juksemakere med alskens fanteri de prøvde å selge. I løpet av de snart 6 årene vi har seilt i Middelhavet har vi aldri opplevd en slik grad av overlagt og tydelig fanteri.

Du har mange gode poenger, og er enig med deg ihh til seile og kulturopplevelser i Middelhavet vs Kanariøyene. Middelhavet er tross alt en ordentlig og spennende kulturgryte :), og med mye båt - seile kultur :)

Når det gjelder fanteri på KØ , så er det noe man sliter med , ja. Hovedsakelig mye ulovlig invandring fra den afrikanske kontinent- De som kommer seg over gjør mye rart for å overleve...Det er blitt en kjempeproblem og det er snakk om flere titusen som også antas å ha omkommet i ferden fra Afrika til KØ...

juksemakere med alskens fanteri de prøvde å selge. I løpet av de snart 6 årene vi har seilt i Middelhavet har vi aldri opplevd en slik grad av overlagt og tydelig fanteri.

Fanteri og juks finns nog flere plasser.

23 mai i år kom det en engelsk seilbåt 44ft inn til Skyros i Hellas. Han la seg til langs kaien, bak en gammel trefiskebåt. Engelskmannen hadde motorproblemer og klarte ikke å stoppe tidsnok, så at baugankeret treffer fiskebåtens overside på aktersargen. Den var av grovt umalet trevirke. Et merke oppstår på störrelse av en lillefinger.

Massevis av folk strömmer til. Politi og kystvakta tilkalles. Engelskmannens papirer og pass tas i beslag. Restauranteieren på kaia som eier båten får hjelp av politiet og stiller et krav på 10.000 EUR, og hevder også at roret ble ödelagt. Merket sitter 1m fra roret!!

Kan det väre at finanskrisen har endret mentaliteten hos grekerne? Dem lever stort på seilere, men slår dem ihjel hvis dem får sjansen.

Engelskmannen beholdt roen, og varslet forsikringsselskapets agent i Athen, som kom dagen etter. Hvordan dette endte vet jeg ikke, men kanskje litt sliping/pussing på aktersargen.

Gangstermetoder, synes jeg!! :headbang:

Redigert av sjöfugelen (see edit history)

Hmm..har hørt den historien tidligere eller en som lignet svært, men slik kan vel skje.

En ting er jeg enig i at gresk havnepoliti har ingen høy status blant seilere, men det variere selvfølgelig også fra havn til havn.

Vi har imidlertid seil i greske farvann siden 1991, og de 5-6 siste årene i Adriaterhavet, Italia, Hellas og Tyrkia med egen båt. Vi har faktisk aldri blitt frastjålet noe, og vi har ofte forlatt båten åpen for kortere tid, særlig i Tyrkia. Stjeling er nokså skambelagt både i Tyrkia og Hellas, men det kan en vel ikke si i Italia, så der må en passe på. Det sies også man må ha øyene oppe på Balkan, men vi har aldri vært utsatt for noe.

Jeg tror det er viktig å bygge på egen erfaringer samt sikre kilder. En vandrehistorie vi hørte var om rotter som spise opp en hel båt innvendig på et bestemt verft. Vi forhørte oss grundig om dette på samme verftet og ingen hadde noen spesifikke opplysninger om hendelsen. Men alle plugget igjen alle uttak , da historien forteller at rottebanden gikk inn i sept.avløpet og inn i båten. En god historie.

Hvordan blir julefeiringen i St.Lucia i Karibien Enzo? Eller har dere allerede forflyttet dere til Marigot bay litt lenger syd? Uansett: Ha en Riktig God Jul og et Godt Nytt År for ferden videre!

Lars H.

Takktakk

Vi har feiret julaften i marigot bay og seiler nå på morgenen ned til Grenadinene (Bequia)

Hei Enzo, hvor tenker du på når du sier vestlig Middelhav når det gjelder overvintring? Jeg ser etter plasser som kan være ok, uten å måtte seile til LP. Jeg er ikke en frysepinne og tåler nok 10-15 grader en periode. Det kunne vært artig å vært et sted som gir bra utgangspunkt for litt seiling på vinteren også.

Mang plasser å velge i, Estepona,Benalmadena og området der ligger jo ganske langt syd, ellers så er det vel ikke feil å ligge i Cartagena eller Barcelona om man vil ha litt mer byliv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...