Jump to content

Fins det ikke stereoanlegg til båt med DAB? + Kassehøyttalere

Mastiff

Recommended Posts

Jeg må ha anlegg i en båt jeg skal kjøpe, og siden jeg har tenkt å beholde båten i noen år, er det jo ingen vits i å kjøpe noe med bare FM. For ikke å snakke om at jeg da går glipp av Alltid nyheter, som jeg hører på 80 % av tiden... Men jeg har lett, søkt og Googlet til jeg fikk musekramper, men uten å finne et eneste båtanlegg med DAB! Jeg vil jo helst ha noe hvitt, for å passe til båten. Fins det virkelig ikke noe sted? Eller har jeg bare ikke lett godt nok?

Og kan noen anbefale noen gode kassehøyttalere? Jeg hadde Boss før, og de er...vel, OK. Men jeg skulle gjerne et hakk opp i lyd. Og innfelling blir vanskelig på styrekonsollen, tror jeg.

Jeg tenker både på fargen og det at marinanlegg tåler litt mer korrosjon enn bilanlegg. Bilanleggene, selv med en Sony-boks som sprutsikrer, har jeg måttet bytte tre ganger på de 12 årene jeg hadde den forrige båten, på grunn av korrosjonen. Glemte å skrive at det er snakk om en skjærgårdsjeep. Siden jeg har fullt bredbånd på hytta og det etter hvert skal bli god DAB-dekning i området, bli nok å shoppe ICE-abonnement for nettradio de timene jeg bruker det å overdrive... :wink:

Prolimit, simultanposting! :smiley: Omtrent som synkronsvømming, men uten badedrakten... Den hadde jeg ikke sett, nei. Men jeg tror den blir litt for høy til at jeg får plass til den i styrekonsollen. Men stilig var den! Må kanskje vurdere den, og finne en måte å montere den på. Poste Restante Strömstad er alltid morsomt... Takk for tipset!

Redigert av Mastiff (see edit history)

Prolimit, høres kjekt ut, takk! :smiley: Siden den ifølge nettsiden er IP67, er det vel ikke noen problemer med korrosjon eller noe annet. Så kanskje det er verd å investere i den, selv om den koster noen kroner.

ModeraTore, takk, men det var det dyreste dekselet i den nederste lenken der, Sonyen, som jeg hadde. Og da holdt ingen av de anleggene jeg satte i mer enn 3-4 år. Så jeg håpet på en marinisert løsning. Og ingen av marinanleggene i andre lenke har DAB. Jeg tror faktisk ag det anlegget fra Gussi er det eneste som fins på markedet med DAB. Og med kursen på svenskekrona blir det rundt 2700 for et anlegg som ikke trenger noe deksel, og som har egentlig alt som trengs. Så det virker veldig lokkende. Må bare taime det med en harrytur og hente det i Strömstad for å unngå at onkel Sigbjørn og posten til sammen skal ta en knapp tusing ekstra! :lol:

Med mindre du skal ha radioen ute der den kan sprutes ned av vann, kan du bare sette inn en ordinær bilstereo. I Nidelven vår satt det en Mercedes Benz bilradio. Aner ikke hvor gammel den var (sikkert 15-20 år gammel), og den fungerte som den skulle. Byttet da jeg ville ha CD spiller istedet for kassett.

Sist satte vi inn en DAB+ radio, som kostet omkring 1500,- i båten. Kjempefin radio, og grei pris. Tror ikke denne kommer til å korrodere nevneverdig hos oss, og varer nok like lenge i båten som den ville gjort de aller fleste andre steder.

Kjøper du en ordinær radio så koster den langt mindre enn en tilsvarende marine radio. Da kan du bytte til "siste" versjon, om du vil, noen ganger for samme prisen som for en marine radio.

Ja, det er akkurat den jeg har snakket med importøren om i dag. Skal bli interessant å teste den når den kommer. Når det gjelder Båtvær, må jeg nok si at det ikke er så interessant for meg. Er det fint vær, drar jeg ut en tur. Hvis ikke blir jeg hjemme, hvis jeg ikke er helt nødt til å trekke noen teiner. Men Alltid Nyheter, derimot, er jeg avhengig av. Nyhetsnarkoman av verste slag... Og så er det jo bare fem år til de slår av FN-nettet, og jeg har tenkt å ha denne båten en stund. Den forrige hadde jeg i 12-13 år.

Mange takk for tilbudet! Det blir nok ikke noe problem, for de har ikke fått den inn ennå, og jeg er på harryturer3-4 ganger i året. Så jeg klarer det nok før båtsesongen begynner. I tillegg sier importøren at den skal koste like mye i Norge som i Sverige, og de holder til innenfor en halvtimes kjøring herfra. Jeg bor nede ved Risør, og de holder til i Arendal.

Mulig dette er litt Off Topic, men det er i det minste DAB-relatert.

Jeg har hatt radioer med batterier siden siste tre fjerdedeler av forrige Århundre og har ikke byttet batterier ofte.

I snekka vi hadde før seilbåten kjøpte vi en DAB-radio som både kunne gå på 12V og på fire av de største runde batteriene. Når vi tok denne med på land eller på sengekanten la vi fort merke til at den slukte batterier på linje med en "Gettoblaster" fra 70'-tallet på full guff.

Har andre erfart at DAB-radioer bruker vesentlig mer strøm enn FM-radioer? (min ukvalifiserte teori går ut på at det med dårlige signaler langs kysten, ender opp med at DAB'n forgjeves søker etter bedre signaler omtrent konstant)

Det blir ikke aktuelt med en strømstjeler til ombord her før FM er død og begravet om ingen klarer å overbevise meg om at jeg er helt på vidda og at det må ha vært noe galt med den modellen. Jeg husker ikke hva den het, da jeg glatt lot den følge med båten når jeg solgte den, men en tidligere nabo hadde erfart det samme med samme radiomodell:

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har andre erfart at DAB-radioer bruker vesentlig mer strøm enn FM-radioer? (min ukvalifiserte teori går ut på at det med dårlige signaler langs kysten, ender opp med at DAB'n forgjeves søker etter bedre signaler omtrent konstant)

RSL

RSL: Kortversjonen: JA du har helt rett, DAB er strømkrevende og lite greit når man må bruke vanlige tørrbatterier i alle fall. Årsaken til det store strømforbruket til DAB-radioens vet jeg ikke. Redigert av forskern (see edit history)

Har JVC bilanlegg i båt med DAB. Har hatt samme fabrikat i både Nord Westen og GBen. Fungerer fint. Bruker nettradio fra Iphone utenom da anlegget har blåtann og svitcer greit over til båtens faste høytalere. Nå planlegger jeg å montere blåtann på høytalerutgangen til den gamle sailoren slik at jeg kan lytte via mobilen når jeg sitter på dekket.

Den gamle Tandberg reiseradioen i teak har jeg nå pensjonert og bruker i kjellestua i stedet. Den har knallyd!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tror btw neppe at IP67 spiller noen rolle når det gjelder korrodering.. Men jeg har kun hatt bilspillere i våre båter, aldri vært et eneste problem i det hele tatt.
Båten jeg har nå, har står det en Kenwood bilspiller i, som er 8 år gammel. Funker som juling.
"Marine" spillere/høytalere/forsterkere er bare tull i mine øyne, koster jo gjerne 3-dobbelt av ordinært til bil.

Det blir ikke aktuelt med en strømstjeler til ombord her før FM er død og begravet om ingen klarer å overbevise meg om at jeg er helt på vidda og at det må ha vært noe galt med den modellen. Jeg husker ikke hva den het, da jeg glatt lot den følge med båten når jeg solgte den, men en tidligere nabo hadde erfart det samme med samme radiomodell:

RSL

Det må ha vært en dårlig modell. :thumbsdown: Jeg har en Revo som går på 220 og 12 volt, og som kan lades på begge spenninger. Jeg kobler den via aux til stereoanlegget (med FM) og får da god Dab-lyd langs kysten. Den har en bra mottager for Dab, noe ikke alle har. Den kan også tas med på land i oppladet tilstand, og spiller da i flere timer. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

M20B25, hvis du syns båtstereo, til og med høyttalere, er noe tull, er vi nok i to forskjellige verdener. Jeg hadde mine kassehøyttalere til båt like lenge som jeg hadde båten (12-13 år), og de låt helt likt hele tiden. Jeg kan ikke tenke meg at et sett vanlig bilhøyttalere i en åpen skjærgårdsjeep skal tåle mer enn et par-tre sesonger, siden de i 90 % av tilfellene er basert på materiale som ikke tåler korrosjon og tæring av salt luft veldig godt. :nonod: Og som sagt har jeg ikke veldig god erfaring med selve anleggene i skjærgårdsjeepen heller. Men mye kan selvsagt avhenge av hvor eksponert de er i de forskjellige båtene.

Eureka, jeg tror du skal lete ganske lenge etter noe med 4x50 watt til den prisen, og i vanlig DIN-format! :giggle: Ja, de kan påstå at den har det (med hjemlengsel, medbakke og kjøttkaker til middag), men 4x50 watt som nærmer seg å være ekte, må du nok opp i ekstern forsterker for å få til. Det blir som å skulle få plass til en V6 i en Smart... Jeg har flere ekte 4x50-watts bilforsterkere, og da snakker man om 3-4 ganger størrelsen til en vanlig bilspiller.

Det kommer jo an på hvilken forsterkerteknologi som brukes, vanlig klasse A/B vil jo være ganske store og tunge, mens ICE/klasse D og liknende forsterker teknologier trenger adskillig mye mindre plass på grunn av mindre behov for kjøling.

For eksempel bruker Fusion klasse D forsterkerteknologi i noen av sine spillere og forsterkere, Fusion MS 700IP inneholder klasse D forsterker modul på 4x70w, men den har jo ingen DAB radio...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...