Jump to content

Hva blir din neste båt?

All In

Recommended Posts

Dagdrømmer om ny båt er både spennende og morsomt. Og enda er det gratis, enn så lenge....

Men forberedelse til ny båt er en viktig periode, enten kjøpet ligger noen år frem i tid, eller er nært forestående. Ser at siste lenke strekker seg et par år tilbake, det skader vel ikke med en ny runde. For min del starter planleggingen av neste båt allerede ved jomfruturen av den innkjøpte. (Nesten da).

Innehar en flott Nidelv 28, men føler jeg mangler "hyttebåten" for å komme i mål. Og da mener jeg båt som brukes som hytte. Så langt har jeg vært på visninger av et par trawlere, noe som appellerte godt. Kona foretrekker de uten gammel tjærelukt/taiwansk trelukt, og vil ha litt mer plast. Og det kan støttes. Et nestenkjøp på en Mainship kunne ført ringen sammen, men den gang ei. Så min neste båt blir et av to. En trawler med rett motor/utstyr eller så får kona hele viljen og ender opp med en Princess 360 e.l. (Ja...Har blitt fortalt at to motorer er dobbel pris, dobbelt av alt etc.) men dog...holde seg til gode motorer og aksling så lever jeg med det. Julaften er ikke om 7 dager, men 2 april:-)

Blir nok fort en Glen-L zip. Har fått planene i posten og begynt med å planlegge innkjøp. Har en seilbåt nå, og er veldig koselig det, men mangler litt det fart aspektet. Skulel gjerne kunne stått på vannski og tatt noen småturer på godværsdager etter skole. Ellers veldig lekker båt, i mine øyne, pluss at jeg får noe og henge fingrene i i tiden fremover.

Du vet hva vår neste blir, All Inn! Baltic med 2 stikklugarer foran, kjøkken oppe, så ny som mulig innenfor nøktern ramme. I denne kan vi få plass til alle 6, de gangene det passer seg, men man får også en god rundsitter foran i baugen pluss oppredde senger, om vi kun er 4.

Det er vår neste, etter den blir det Marex 320 håper jeg. Ønsker ikke noe større båt enn disse... i dag da ;-)

Du vet hva vår neste blir, All Inn! Baltic med 2 stikklugarer foran, kjøkken oppe, så ny som mulig innenfor nøktern ramme. I denne kan vi få plass til alle 6, de gangene det passer seg, men man får også en god rundsitter foran i baugen pluss oppredde senger, om vi kun er 4. Det er vår neste, etter den blir det Marex 320 håper jeg. Ønsker ikke noe større båt enn disse... i dag da ;-)

hvorfor ikke gå rett på en Atlantic med HT med en gang?

Jeg er i grunnen svært fornøyd med tingenes tilstand slik de er, og har ingen planer om å bytte ut båten på mange år. Men evig kommer jeg sikkert ikke til å beholde den, så da er spørsmålet hva slags drømmer som kan oppfylles innenfor en noenlunde betalbar pris.

En 20-30 år gammel Swan rundt 60 fot tror jeg ville gi båtglede i en ganske spenstig dimensjon, med komfort på et litt annet nivå enn det jeg har nå. Kostnaden er høy både i innkjøp og vedlikehold, men ikke verre enn at det lar seg prioritere om en virkelig går inn for det når den tid kommer.

... men den neste båten jeg lurer på å kjøpe er egentlig en kajakk til å ha liggende på dekk.

HT'en skal i så fall være på Balticen :-) Jeg synes Atlanticen blir for stor, men den gir nok mere valuta for pengene. Men, jeg synes det holder med 1 do (2 doer = 2 problemer) og hver fot koster i dette gamet.. opplag, havneavgift, motorkraft, bredde på brygge samt oppvarming i påsken. Det må for meg være overkommelig å eie og vedlikeholde. Men ser alle dine poeng når det kommer til comfort og innvendig plass, kompis :-) Ta en øl for meg der nede på Grand Campari..

HT'en skal i så fall være på Balticen :-) Jeg synes Atlanticen blir for stor, men den gir nok mere valuta for pengene. Men, jeg synes det holder med 1 do (2 doer = 2 problemer) og hver fot koster i dette gamet.. opplag, havneavgift, motorkraft, bredde på brygge samt oppvarming i påsken. Det må for meg være overkommelig å eie og vedlikeholde. Men ser alle dine poeng når det kommer til comfort og innvendig plass, kompis :-) Ta en øl for meg der nede på Grand Campari..

ble sangria i kveld;-)

Er på leting etter en daycruiser på rundt 20 fot som jeg kan ta med ettåringen med i til sommeren:) merker at jo mere jeg leter, jo større blir objektene.. Må ha en som kan trekkes på Hengeren..

Neste båt etter der igjen blir en bavaria 32 sport:) når Hamar har ringt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Bare en liten sidekomentar! Jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med 2 toalett i båter under 50-60 fot! Etter min mening sløsing med plass! hadde vært bedre med et stort bad og sikkelig dusjavlukke.

Min neste båt er lit usikkert. Jeg har i dag en DC som går inn i naustet der vi har vinsjopptrekk. Dette er veldig praktisk og ikke minst billig. Ved lit omgjøring så går det vel inn en 23-24 foter.. i det segmentet er det egentlig ikke så mange båter jeg kunne tenkt meg.. de fleste har feil motor. Askeladden 705 Voyager med 320Cummins og hekkport samt nyeste versjon kunne vært et alternativ, men er usikker på om den går i naustet.. Det blir antagelig en mere ferie/bobåt 28-30. Er kresen på motorer så en med eldre motor er uaktuelt samt Volvo D-serier av de første årganger. mest lyst på IPS, Zeus eller ZF-Pod, men det er veldig dyre instalasjoner samt at de fleste båtene ikke er klargjordte for det. Liker klassisk design og kvalitet, men eksakt type båt er vanskelig å si..men f.eks NW Nimbus Storebro Fairline Princess

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det som skulle bli min neste båt er i skrivande stund iferd med å bli det.

Hoppar bukk over 3 fots sjuke og annan forkjølelse. Har fått diagnosen totalt båtsjuk på grensa til galskap av kjerringa.

Etter å ha fått påvist finn.no virus blanda saman med sjøvatn i årene er diagnosen høgst sansynleg rektig.

I og med at det ikkje kom nokon telefon ifrå Hamar er faren for å dra på seg eit livslangt restaureringsprosjekt, som mine etterlatte må slite med å bli kvitt, er faretruande overhengande nært.

Hoppar i frå fornuftige 20 fot til 37, med alle slags unnskyldningar om at det er det mest rektige.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Det er vanskelig å spå, spesiellt om fremtiden. Det var det en gang ett klokt hode som sa.

Men må vel prøve meg allikevel. :smiley:

Det siste året så har det fristet mer og mer med en orntlig "hyttebåt" (Altså en båt som gjør jobben til ei passe stor hytte).

Etter å ha myset på finn litt for lenge (igjen) så frister det med noe stort og saktegående. Kanskje ei ombygd skøyte på en 50-60+ fot eller noe sånt.

Hadde jeg hatt tid og penger her og nå, så hadde det kanskje blitt en av disse:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38584508

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38168224

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38144127

Men såfremt Hamar ikke ringer så får det prosjektet nok bli utsatt til etter Skibsplasten er ferdg nedbetalt (og (ifølge madammen) bolig er kjøpt) :nonod:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...