Jump to content

Hva blir din neste båt?

All In

Recommended Posts

Brukt så har jeg sett dem til salgs mellom 400.000 (675 HT med 140hk utenbords) og rett under 700.000 (730 HT med diesel).

Kjenner ikke Regattaen, men i dagens marked skal det være mulig å få en 675 HT ned rundt 300.000. Da får du en trailbar, rask båt med akterdekk, soveplass for 3, kokemuligheter og toalettrom for litt mindre penger enn det du sier du må ut med for en Regatta :)

Redigert:

Kiket litt på erfaringsdatabasen. Var vanskelig å se, men det ser ut som om Regattaen ikke har bakvegg? Det får du på Skibsplasten. 2/3-deler av bakveggen kan åpnes for når man vil ha en mer åpen båt. Skibsplasten er vel og en del raskere. Marsjfart på 25-knop med minste motor så vidt jeg vet, min har største (250hk) og marsjer på godt over 30.

Om det er rette båten for deg vet jeg ikke, men jeg er strålende fornøyd med min. Vel verdt å kike litt på i det minste. :)

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Tja kunne tenke meg større av samme sorten. Stødigere i sjø og plass til meir folk :smiley:

Osvik 42, men gjerne uten AC. Men det må eg nok bygge om sjølv i så fall, de er sjeldne.

osvik42.jpg

Men om de ringer frå hamar , så kan det fort bli plastikkbåt :smiley: Som denne Fairline 55 som ligger til salgs nå på Stavanger Marinesenter

fairline.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 7 år senere...
Bitteliten skrev On 18.12.2012 at 18.57:

Tror nok vi beholder den vi har i dag til vi konvertere til seil. Da blir det Najad eller Hallberg Rassy størrelse 43-48 fot tenker jeg

Morsomt med gamle tråder. Vi endte nesten opp med en Najad 460, men verftet gikk konk rett etter at vi hadde bestilt båt. Så ble det Regina af Vindö 43 i stedet. Same same but diffelent som de sier :yesnod: konverteringen har gått bra 

Dette er jo tråden for oss med 3 fot syke:)

ref andre tråder så jakter «vi» på litt større båt. Gjerne uten hekkaggregat, ikke at vi har hatt noe problem med dagens hekkaggregat, men tenker det er greit å unngå det når vi dessverre må se på +10 år båter...

NB870 eller Nimbus 320 er det det står om nå, men kan fort skifte. Drømmen er en Targa eller Sargo, evt en NordStar, men det er bare så sykt dyrt... Vanskelig å få med fruen på en båt som er for liten for 4 selv om det nok ikke blir så lange familieturer lengre siden eldstemann er 17...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kunne tenkt meg en sport- eller cabincruiser på rundt 30 fot, gjerne med marsjfart mellom 20 og 30 knop og helst uten drev. Gjerne ikke mer enn 10 år gammel. Men så var det å finne penger til noe sånt da... :saint:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Regatta solgt for tre år siden (tiden går... ?)

Kjøpte en Viknes 880 i Bergen (rett før jeg solgte den gamle) med litt andre kriterier (alderen krever sitt...):

Langtur, hytte på sjøen, sjøegenskaper, driftskostnader.

Det jeg taper er selvsagt ‘trailbarhet’!

Erfaring såå langt: Fikk se Preikestolen i Lysefjorden NEDENFRA, gått indre Flatangerleia, Folda og Stadt i skikkelig sjø, overnattet ved flere ‘festivaler’ i MidtNorge, lange fisketurer +++. Og til en langt rimeligere pris / Nm. Båt med aksling gjør driftskostnadene overkommelige, og ikke minst, Viknes holder seg godt i pris. Men, må nøye meg med marsjhastighet på 15 - 18 knop...

Om jeg tenker på ny / annen båt?

Nei!

(Marsjhastighet med aksling over 20 betyr mye høyere pris, dieselforbruk og litt dårligere sjøegenskaper... Jeg er for det meste alene ombord, unntatt på kortere fisketurer med avkom+++ Så STØRRE båt er ikke aktuelt.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev 1 time siden:

.. Båt med aksling gjør driftskostnadene overkommelige, .. Men, må nøye meg med marsjhastighet på 15 - 18 knop...

Om jeg tenker på ny / annen båt?

Nei!

(Marsjhastighet med aksling over 20 betyr mye høyere pris, dieselforbruk og litt dårligere sjøegenskaper... Jeg er for det meste alene ombord, unntatt på kortere fisketurer med avkom+++ Så STØRRE båt er ikke aktuelt.)

Dette er akkurat den samme årsaken til at jeg ikke kommer meg videre fra den jeg har nå. Den er bare.. overkommelig ! :thumbsup:

Sjeldenutpå skrev On 20.2.2020 at 20.51:

Skal sei, velkommen i "klubben" ?

Vi er ikkje mange i den... 

Bruker du båten til praktisk seilas ifbm kursing for båtførerbevis ? Og litt nyskjerrig ...kvifor fall valget på Osvik ? 

Takk for det!
Tja, det var vel flere momenter som til sammen gjorde utslaget.
Jeg foretrekker "bruksbåter" fremfor "stasbåter" og Osvik gir et solid og gjennomtenkt inntrykk. Båtførerkurs har jeg forlengst kuttet ut, det har ingen hensikt å holde på når Sjøfartsdirektoratet synes det er helt OK med disse "Alt-på-en-dag-og-100%-beståttgaranti".
Har du   -   eller andre  -  noe mer historikk for Osvikbåtene?
Såvidt jeg har hørt var det mer eller mindre et enmannsforetak, min skal visst være bygg nr 32, da den ble levert i 1983.
Foreløpig har jeg ikke funnet andre som er 42 fot, men det kjenner kanskje du til?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...