Mastiff Startet 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2012 Jeg har nettopp kjøpt en Quicksilver Commander 505, og jeg må ha ekkolodd i den fordi jeg fisker mye krabber. Yndlingsstedet mitt har veldig varierende dybder, avhengig av om jeg flytter meg noen meter hit eller dit. Og siden jeg setter flere lenker rundt på det samme stedet, vil jeg av økonomiske årsaker helst vite at jeg ikke fisker for grunt uten at jeg må trekke en lenke som kom litt feil, det er jeg for doven til... I tillegg er det jo fint hvis ekkoloddet virker i litt fart, kanskje mest for moro skyld. Men gjør egentlig noen av dem det? På min forrige båt, en Askeladden 475 med hekksvinger montert utvendig, mistet jeg signalet i rundt 20 knop. Regner med en toppfart opp mot 45 knop med en 75-hesters Optimax som vil bli tunet til "115", altså rundt 107 hester, for en tilsvarende båt med 90-hester ble målt til 42 knop. Er det noen ekkolodd som fungerer i det hele tatt da? Og går det å montere giveren innvendig, eller krever bruk i hastighet at den monteres utvendig? Farge er jo kult, men kanskje ikke nødvendig. Men hvis det ikke er så store prisforskjellen, vil jeg gjerne ha det. Og litt størrelse på skjermen. Fishfinderfunksjonen er ikke så viktig, hvis den da ikke er veldig nøyaktig og kan si meg om det er noen vits i å fiske på et sted i det hele tatt. Det gamle ekkoloddet var ikke til noen nytte sånn sett, men kanskje det har skjedd en utvikling siden forrige århundre, altså på 13-14 år? Har noen et godt tips til hva jeg bør se på? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 hva skal du med ekkolodd i 40 knop? På min Garminplotter som har innebygget ekkolodd har veldig nøyaktige fiskekart der alle koter er tegnet inn samt at ekkoloddet har 3d fungsjon! noe som må være smart for deg som fisker med veldig kupperte bunnforhold. vanligvis bruker jeg vanlig 2d ekkolodd. Jeg bedriver bare lett hobbyfiske. Det er sikkert en mengde bra ekkolodd på markedet. så går man for et kjent fabrikat ikke alt for billig så tror jeg du blir fornøyd.. er du ute etter et proft ekkolodd så får du nok betale vesentlig mere.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Som sagt mest for moro skyld at det skal funke i fart. Hva ga du for plotteren din? Det blir vel litt overkill for meg som bare holder meg i nærområdet, men gadgets er jo morsomme! 3D-funksjon høres kjekt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Ser at Lowrance Elite-4x ligger på knapt 2000 kroner. Har noen erfaringer med det? Displayet ser bra ut, og det har fått en del skryt i USA. Men det er jo forskjellig bruk, da... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 (redigert) Og så ser jeg at jeg kan få Lowrance Elite-5x fra eBay til rundt 3000 med frakt og moms. Den koster fra drøyt 4000 pluss frakt ved kjøp fra Mjøsservice, som vel er rimeligst i Norge. Er det en fornuftig løsning, eller vil jeg klare meg mer enn greit nok med en 4x? Og DSI eller ikke er jo også et spørsmål... Hjelpe meg. Det var enklere da jeg bare kjøpte det Maritim hadde inne til lavest pris. Men så ble jo resultatet deretter også... Redigert 18.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Her skal du få litt hjelp ! DSI kan du glemme i 40 knop , også kan du glemme DSI om du skal se dypere enn 40-50 meter. Så Det DSI er nok ikke så viktig for ditt bruk . Om du skal ha et lodd som kan lese bra i opp mot 30 knop , kan jeg annbefale furuno fvc 585 med en 1kw svinger . Det funker ! Om du er villig til å lange ut 20 000 for dette er det bare å kjøpe. Om du er villig til å kjøre litt seinere kan du satse på furuno fcv 620 med en gjennomgående plastsvinger ( eller bronsesvinger ) på 600w. Dette er også et kjempegodt lodd. Da kan du lett få en pakke som havner under 10 000 Jeg har ikke prøvd så mye av lowrance sine lodd. De er nok flinke til DSI og Structurescan, men tviler på at de er like gode på vanlig lodd som furuno. Jeg har prøvd DSI og var ikke imponert av dette i alle fall . Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Takk, men her snakker vi nok to ganske forskjellige verdener. 3-4 høvdinger er nok maksen. Og hvis det ikke går i full fart, så går det ikke i full fart. Det får meg nok ikke til å legge mer penger på bordet. Båten er allerede dyr nok (ifølge fruen, iallfall...). Og dypere enn 40 meter trenger jeg egentlig ikke, jeg holder meg stort sett innaskjærs. Men hvis ikke DSI trengs, er det greit. Når det gjelder gjennomgående svinger, er jeg i tvil om det går på den båten jeg har kjøpt. Eller kan de settes i dobbeltskrog? Jeg trodde man stort sett måtte velge mellom hekkmontering og fastliming i bunnen (som er det jeg helst vil gjøre). Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Her skal du få litt hjelp ! DSI kan du glemme i 40 knop , også kan du glemme DSI om du skal se dypere enn 40-50 meter. Så Det DSI er nok ikke så viktig for ditt bruk . Hva menes med DSI? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Hvis du går for en Lowrance HDS med en B60 svinger vil utstyret virke uansett hastighet. Jeg har B60 på begge båtene mine, har i tillegg andre svingere. Det er liten forskjell på prisen på det rene ekkoloddet HDS-5x og kombimodellen HDS-5. HDS finnes også 6 andre modeller med ekkolodd opp til 12". HDS-7 Touch som også har innbygd StructureScan som gir høyoppløste både sideskanning og nedskanning i tilegg til vanlig ekkolodd. Bare søk på StructureScan o google og se på bilderesulataene så vil du forstå hva StructureScan kan gjøre. Jeg bruker StructureScan for å lokalisere stimer, men det er nok enda bedre til å studere bunnstruktur i detalj. HDS-5 koster bare 190 kr mer med 83/200kHz svinger enn uten sviner så du kan like godt kjøpe utgaven med svinger selv om du velger å gå for B60 http://mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-hds-5-gen2 Vær klar over at B60 kommer i to utgaver en med 12 grader tilt for skrogvinkler fra 8 til 15 grader og en med 20 grader til for 16 til 24 graders skrogvinkel. http://mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/tilbehor-for-hds-serien/gjgaendeinnv-svingere/b60-lavprofil-5mm-bronsesvinger-12-gr Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Takk for forsøket, Abbor, men beklager. Som sagt: Maks 3-4 høvdinger. Det der er langt utenfor. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Til krabbefiske er faktisk ethvert lodd bra nok. Om teina kommer dypt nok ser du på teinetauet. Sett et merke på 25m, går dette under er alt greit. Å sette teiner kun på ekkoloddet ( uansett pris) kan koste deg dyrt, havner teia på ei hylle på 23 meter i stedet for der du tror den skal lande på ekkoloddet blir du bøtlagt. Er oppsynet i tvil om dybden måles lengden på tauet i fra de letter teina i fra bunnen til teinetauets feste i teina. En kammerat som er lidenskaplig hummerfisker kjøpte et Hummingbird 3D lodd. I følge han selv var det penger ut av vinduet & lite relevant til teinefiske.Da båten ikke ligger 100% stille blir bildet av bunnen helt på måfå. Har hatt dyre furuno lodd tidligere i sjekter/sjarker jeg har hatt. Nå har jeg et billig Eagle i fra 2002( stod i båten i fra før og jeg er for lat til og bytte det ut så lenge det virker). Får ikke noe mindre fisk, krabber eller hummer av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 (redigert) Det kan nok være et poeng. Men problemet er at med lenker på 4-5 teiner er det greit å ha oversikt over bunnen innefor de nærmeste meterne også, så ikke halve lenken ligger for grunt. For jeg går ut fra at tilsynet sjekker det også. Eller gjør de det? Jeg har iallfall gått ut fra det og derfor vært nøye med å se at hele området der teinene synker, er på riktig side av 25 m. Jeg vet det jeg nå skal si er helligbrøde for en sørlending, men jeg fisker lite hummer fordi jeg liker krabber bedre! Aller best liker jeg kongekrabber, men de er vanskelige å få tak i utenfor kysten av Mandal.... I forfjor satte jeg rekord. Jeg tror jeg fikk 5-6 hummer i løpet av krabbesesongen (eller "svarte krabber" som enkelte kaller dem med et smålurt smil). Men jeg heiv dem alle sammen uti igjen. Ikke av frykt for å bli tatt. Så lydig er jeg ikke mot alle slags lover og forskrifter (selv om Kardemommeloven er ganske grei). Men mer av hensyn til bestanden. Så det hender ofte at jeg er uenig i lovene, men støtter målet. Hvis alle kunne hive uti igjen alt de fikk av hummer, ville alt dette tullet med 25-metersgrense for krabbeteiner vært helt unødvendig. Og det var dagens moralistiske hjertesukk... Redigert 20.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Begynner egentlig å helle stadig mer mot Lowrance Elite 4x. Jeg liker formen, som tar opp lite plass i bredden, og prisen er det heller ikke noe å si på. Er det ingen som kan si noe positivt/negativt om det ut fra egne erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Takk for forsøket, Abbor, men beklager. Som sagt: Maks 3-4 høvdinger. Det der er langt utenfor. Du spurte etter lodd som funker i 45 knop, jeg svarte hva som er rimeligste løsning som gjør dette på en grei måte Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Elite 4x funker greit. Har ikke prøvd dette, men har brukt storebroren Elite-5x en del. Har også en Elite-4x DSI som jeg bruker i kanoen. Et DSI lodd kan faktisk være interessant for ditt bruk, hvilke dyp er det du fisker på? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Det er nøye med monteringen av svingeren om det skal brukes i høyst mulig hastighet da ,det ofte presses luftbobler under båten ved høye hastigheter som vil ødelegger ekkoet ved dårlig plassering.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) Abbor, vel, det med ekkolodd i 45 knop var som sagt litt lenger oppe i tråden mest for moro skyld. Så det blir ikke bestemmende. Jeg fikser mest på 15-40 meter. For dypt, så blir det for mye stress å dra opp fisken. Jeg er faktisk ikke veldig glad i fisk (bortsett fra røkte torskefisker og stekt, nyfisket makrell), men jeg bruker sei og torsk til å fore opp krabber i sanketeine med. Det blir utrolig gode krabber av det! Og så er det agnfisket på våren, når makrellen kommer. Jeg syns iallfall det er det som har fungert best som krabbeagn. Så det ville vært veldig fint med noe som kunne se makrellstimene iallfall mens jeg er i planingsfart. Hva er det sånne DSI-lodd er best til? Fiskebaat, jeg lurte på to varianter. Det ene var å lime det i bunnen med langsomttørkende epoksi (ja, jeg vet det taper noe, jeg har lest tråder om det her på forumet til øyet ble stort og vått) eller standarmontering på hekken, kanskje på en trekloss jeg limer på skroget med marin Sica. Da kan jeg jo flytte det hvis den første plasseringen ikke fungerer. Hekken på båten ser sånn ut: Kan det stemme at den beste plasseringen er der jeg har tegnet? Det bør være på den siden, ellers kan vannski/brettkjørere tråkke på og skade svingeren. Redigert 23.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) ...........Så det ville vært veldig fint med noe som kunne se makrellstimene iallfall mens jeg er i planingsfart. ...... Jeg har hørt at makrell ikke synes på ekkoloddet fordi den ikke har svømmeblære. Stemmer dt? Redigert 23.Desember.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) Ser den når de er i stim, litt dårlig bilde men her er makrellstim på mitt lodd. Fikk dorgen full når dette var på loddet Redigert 23.Desember.2012 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 DSI er ment for å kunne se struktur på bunnen med , ikke til å se fisk med. Det virker ut som om Garmin gpsmap 421 s er et bra valg for deg. Den er det et greit lodd på , så kan du også få gode kart til den. Garmin sine kart er noe av det bedre som fins. Jeg kjører kart på garmin og lodd på furuno, men på garminen kan man også kjøre split screen med kart og lodd. Jeg kjøpte furuno fordi jeg fisker dypere enn det garmin kan klare, men ellers er det en god maskin. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Nettopp DSI viser struktur, og etter det jeg har lest er det bunnen og ikke fisk OP ønsker å se på loddet Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Hm... Jeg tror nok det blir en Lowrance Elite 4X, jeg liker designen og den ser ut til å fungere greit til mitt bruk (har PM-et med en som har et sånt). Men spørsmålet om monteringen av svingeren gjenstår. Siden det er ny side i tråden, gjentar jeg bildet. Er dette en riktig plassering på skroget: Den må stå på den siden, for jeg vil ikke at junior skal slå den løs med bølgebrettet sitt. Eller wakeboard, som det heter på ny-norsk... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Jeg vill ha sett den nærmere motoren, 15-20cm utenfor sirkelen som propellbladene danner. Sjekk at det ikke er noen skroggjennomføring eller andre uregelmessigheter foran der du velger å montere svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 (redigert) Jeg skal ha et ekstra ekkolodd på akterdekket for fiske og teinesetting og vurderer Lowrance Elite 4X som det rimeligste alternativet Kan noen fortelle meg hvor dypt det går I SALTVANN? (Jeg er klar over at jeg ikke bør bruke to lodd samtidig) Redigert 4.Februar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.