Jump to content

Sluregear PRM750 hvordan fungerer det.

Sandvik(a)

Recommended Posts

Ser av beskrivelser og reklamer at sluregear er vår tids vribart proppel anlegg. Men finner lite informasjon om virkemåter, tekniske beskrivelser osv på nette. Er det noen som har tips om hvor en bør lete etter denne informasjonen. Eller har noen en enkel forklaring på dette. Er det en ekstra gear kasse, eller er det bygget inn i enkelte eksisterende gearbokser. Lurer på det meste tekniske her. Håper på innspill.

Et sluregear er ofte et ordinært hydraulisk gear påmontert en by-passventil eller slureventil.

Denne ventilen influerer på oljetrykket i gearet slik at en sluring oppstår.

Lamellene slurer som det man forbinder med en clutch på en bil.

Det er nøye å huske på at de fleste sluregear ikke tåler sluring noe særlig over normal tomgangshastighet

ca.1000-1200 omdreininger. Dette vil i tilfelle skade lamellene.

Det er vel ingen hemmelighet at den tradisjonelle vribare propellen fortsatt er bedre egnet til å

regulere fremdriften, spesielt på mindre og lette båter.

Temperaturen på oljen har også mye å si for hvordan sluringen fungerer i praksis.

Jeg har forløperen til PRM 750, en PRM 401. Denne kjøpte jeg av EuroMarine i Stavanger. Tror han som drev det den gangen het Runar Svendsen. Han fortalte meg at jeg kunne kjøpe det som skulle til for å få på sluregir. Montere det selv skulle ikke være vanskelig. Tror det skulle koste ca 10 000,-, men jeg kjøpte det aldri. Det han kunne tilby var en manuell løsning sånn at man selv måtte passe på å slå av sluringa når man nådde et visst turtall. Hvis man glemte å skru av sluringa på høyere turtall ville man ødelegge girkassa.

Jeg for min del har ikke slått det helt fra meg. Fordelen ved sluregir i min båt vil være å kunne få ned tomgangshastigheten som i båt er på 4 knop. Det er litt for fort.

Hva skal du bruke det til ??

Slur er ikke no svar på vribart, men går du mye på dorging er det et godt alt.

Generellt er "slurekasser" også bygget på 3 akser, kraft inn, ut og revers. Utveksling ligger i dreving på disse.

Det er clutch/stempel-pakke som kobler forover fri og akter, denn er er matet fra en liten hydraulikk-pumpe som sørger for oljetrykk på disse stemplene, dette er vanligvis lavtrykk. Det som skjet ved gearing er at olje blir med en ventil styrt til "pakka" for forover og akter. Det er denne som vanligvis betjenes fra gear/gass-spaken. Sluring betjenes med en ventil som begrenser oljetrykket fra pumpa, som ellers går på tilnermet konstant trykk. Redusert trykk til clutch-pakkene sørger for at aksel inn, og aksel ut kan rotere med ulik hastighet (sluring). Propeller-aksel roterer saktere.

Slur ALDRIG !!!!!! på mye turtall, fører til havarerte cl.pakker.

Ønskes en mer detaljert beskrivelse så si i fra.

Svakheten med sluring er at man må passe på turtallet ellers kan gearet havarere. På nye motor/ gearpakker med elektronisk overføring er det lagt inn sperre på ca 1000RPM slik at man må kople ut sluringen for og gå over dette turtallet.

Har man en hurtigående båt er sluregear og foretrekke, men hvis man har en deplasement fiskebåt er vridbar og foretrekke. Kombinasjon vridbar & gear gjør at manurering akterover blir lettere da man kan velge om akterenden skal dra mot styrbord eller babord.

Takk for gode innspill. Ser på brukt båt. denne er utstyrt med sluregear. Så vidt jeg kan bedømme ut fra de beskrivelsene jeg finner kan disse gearene låses ved feil i slure systemet. Dvs fungerer som en vandlig gear kasse. forover/ fri /reversering. Stemmer dette med disse sluregear løsningene? Ser klare fordeler med en slureløsning. Selv Sandviken jeg har nå, med en Perkins 4.108 har høy propell hastighet til feks dorging ol.

Men var ikke helt klar over løsningen til sluregearet, og syntes det ligger lite på nette med tekniske beskrivelser osv..

Redigert av Sandvik(a) (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...