Erik Startet 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2012 Hei. Skal ha meg ny VHF etter at Sailoren røyk, og vil ha en med innebygget GPS, slik at det er uavhengig av resten av utstyret. Den dagen jeg trenger DSC har jo tross alt uhellet allerede vært ute, så man vet jo aldri hva som er funksjonelt på det tidspunktet,,,,, Er det fortsatt bare Standard Horizon GX1700E som har innebygget GPS ? Er det noen av dere som har testet denne enda ? Er spent på om den tar inn GPS greit montert under dekk, eller om den vil kreve ekstra antenne. Hvordan er denne ellers ? Kanskje noen har erfaring med en av søsknene ihvertfall, feks GX1600, hvordan disse er i bruk ? Er det løp og kjøp ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
eivindch Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Virker fornuftig. Jeg har en bærbar Standard Horizon HX850 (med GPS) som står på kartbordet, og den har ingen problemer med GPS-signaler (den kan også gi GPS-info til en annen DSC-radio). Jeg kan ikke tenke meg at 1700'n har noe dårligere internantenne. I høst kjøpt jeg en GX2100 (med AIS-mottager) og har fåt testet den litt. Jeg er veldig fornøyd. Modell 1700 har sannsynligvis ganske likt display og menysystem. Jeg foreslår å sende en forespørsel til j.hernandez@yaesu.com hos Standard Horizon og beskrive hvordan og hvor du har planer om å montere radioen, så vil han sannsynligvis gi deg en fornuftig antagelse om hvorvidt du trenger en ekstern antenne. Det er vel også sannsynlig at du kan få et tips hos en forhandler i Norge. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Er spent på om den tar inn GPS greit montert under dekk, eller om den vil kreve ekstra antenne. Det kan se ut som den tar inn signaler montert inni en metallkasse med plexilokk. Og t.o.m. montert under dekk i en båt plassert inne i en hall. http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/415895-standard-horizion-cx1700-gps.html Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Supert. Leste forumet i linken, og der var det jo bare fornøyde brukere, så da blir det nok en slik under juletreet i år Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alidal Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Her er en med innebygget AIS.... Blir jo ikke helt det samme, men ser jo kjekt ut det også..... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Den så kjekk ut den, men den har ikke innebygget Gps? Da blir det omtrendt som SH GX 2100 vil jeg tro. Har lyst på AIS men siden man må velge enda prioriterer jeg med innebygget GPS tror jeg. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Det hadde vært Nirvana å få en VHF med både AIS og GPS! Noen som vet om dette er på gang? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 (redigert) En VHF med AIS mottager, og combo VHF/GPS antenne f.eks. denne: http://www.alltekmarine.com/products_detail.php?bgid=13&gid=28 Så har du et minimum av bokser og mye funksjon (hvis det funker).. Jeg har vært inne på tanken selv, men jeg har kommet frem til at jeg beholder den VHF som jeg har i dag, og heller kjøper en egene separat sender/mottager unit med separat antenne for AIS denne: http://www.milltechmarine.com/Vesper-Marine-AIS-WatchMate-850-Transponder-and-Display_p_224.html Greit å ha en ekstra VHF antenne og GPS i tilfelle alt annet ryker. Redigert 20.Desember.2012 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Free Lillehammer Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 (redigert) En VHF med AIS mottager, og combo VHF/GPS antenne... Jeg har vært inne på tanken selv, men jeg har kommet frem til at jeg beholder den VHF som jeg har i dag, og heller kjøper en egene separat sender/mottager unit med separat antenne for AIS... Har en VHF i båten i dag fra den var ny. Forbausende robuste saker. Ser ikke for meg å bytte før den dør, men det kan muligens ta en tid. Har en liten fille Garmin koblet på med ekstern antenne. Fungerer foreløpig. Ønsker meg likevel en dings med alle tre funksjonene i en pakke. For å bli sett i mørke og dårlig sikt, kommer vi til å kjøpe en oppblåsbar reflektor med 20m2 ekko som vi heiser i salingen ved behov. Gjør vi dette riktig, vil vi også slippe at ekkoflaten reduseres med krenging. Redigert 20.Desember.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Har selv denne SH GX 1700E og har så langt bare positiv erfaring med den, liten og grei å plassere, men med stort lettlest display. Tale og lyttekvaliteten oppleves også som meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-baerbar/simrad-hh33-baerbar-vanntett-vhf.aspx Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mix Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Ja det var jo ett fantastisk eksempel på ett eksepsisjonellt elendig tilbud i forhold til en SH GX1700E. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Har selv denne SH GX 1700E Tale og lyttekvaliteten oppleves også som meget bra. Er det høytaler i mic'en slik det er på enkelte ? Tenker å plassere VHF slik at jeg kan dra Mic opp under Sprayhood, og da skifte kanal og snakke uten å gå ned, men lurer på om jeg må ha ekstra høytaler ute i tillegg ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Da må du ha CMP30 håndsettet. Det gir full funksjonalitet f.eks ute i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Er klar over den muligheten, men håpet å slippe den kostnadden foreløpig..... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 GX1700E innkjøpt og testet (men ikke ferdig montert). Det jeg var mest spent på var om den tok inn GPS under dekk, ved kartbordet. Det gjorde den Dernest var jeg spent på om den har høytaler i mic (som jeg strekker opp i nedgangen så jeg kan prate og skifte kanaler uten å gå nedenunder). Det hadde den ikke. Men det er egen høytaler utgang, så monterer nok en ekstra høytaler under sprayhood da, så blir det nok bra Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sunnmøre Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Hei Erik. Kor lang er kabelen mellom radio og mikrofon? Eg skal og skifte VHF. Hadde vore fint med lang nok kabel til å nytte mikrofonen i nedgangen (seilbåt) sjølv om han blir montert ved kartbord. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Det er jo spiralkabel, så en konkret lengde har den jo ikke. Jeg har sett endel lengre før, men ser for meg at den vil bli tøyd etter hvert. Kan måle litt i morgen... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Hvordan var lyden i VHF'en Erik ? Ofte har disse kompakte VHF'ene litt små høyttalere. Var lyden OK ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Jeg byttet fra en god gammel Sailor, så jeg er strengt tatt ikke kjempe imponert av lyden nei . Men jeg skal koble til ekstern høytaler oppe i cockpit. Det er uansett der jeg er når jeg er underveis, så det er den lyden som er viktigst. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 10.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Å strekke kabel til ca 2 meter gikk greit, mulig den kan strekkes mer etterhvert? Var på fisketur i går. Med motoren i gang var det ikke problem å høre værmelding etc i cockpit via ekstern høytaler, og heller ikke å skifte kanal via mic strukket opp i nedgang. Stort display gjorde kanal lett å lese oveneifra i prosessen. Alt i alt ble dette sånn som jeg hadde håpet på ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
fluefiskeren Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Godt du ble fornøyd:-) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Flott. Takk for opplysningane. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Tillater meg å vekke denne gamle tråden. Standard Horizon GX1700E er fortsatt i salg, og jeg ser at flere i denne tråden har gode erfaringer med den. Er det noen som vet hvordan kvaliteten på denne er sammenlignet med ICOM IC-M423G, som også har innebygget GPS og noenlunde tilsvarende pris? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.