Jump to content

VHF med innebygget GPS

Erik

Recommended Posts

Hei.

Skal ha meg ny VHF etter at Sailoren røyk, og vil ha en med innebygget GPS, slik at det er uavhengig av resten av utstyret.

Den dagen jeg trenger DSC har jo tross alt uhellet allerede vært ute, så man vet jo aldri hva som er funksjonelt på det tidspunktet,,,,,

Er det fortsatt bare Standard Horizon GX1700E som har innebygget GPS ?

Er det noen av dere som har testet denne enda ?

Er spent på om den tar inn GPS greit montert under dekk, eller om den vil kreve ekstra antenne.

Hvordan er denne ellers ? Kanskje noen har erfaring med en av søsknene ihvertfall, feks GX1600, hvordan disse er i bruk ?

Er det løp og kjøp ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Virker fornuftig. Jeg har en bærbar Standard Horizon HX850 (med GPS) som står på kartbordet, og den har ingen problemer med GPS-signaler (den kan også gi GPS-info til en annen DSC-radio). Jeg kan ikke tenke meg at 1700'n har noe dårligere internantenne. I høst kjøpt jeg en GX2100 (med AIS-mottager) og har fåt testet den litt. Jeg er veldig fornøyd. Modell 1700 har sannsynligvis ganske likt display og menysystem.

Jeg foreslår å sende en forespørsel til j.hernandez@yaesu.com hos Standard Horizon og beskrive hvordan og hvor du har planer om å montere radioen, så vil han sannsynligvis gi deg en fornuftig antagelse om hvorvidt du trenger en ekstern antenne. Det er vel også sannsynlig at du kan få et tips hos en forhandler i Norge.

Eivind

En VHF med AIS mottager, og combo VHF/GPS antenne f.eks. denne: http://www.alltekmarine.com/products_detail.php?bgid=13&gid=28

Så har du et minimum av bokser og mye funksjon (hvis det funker)..

Jeg har vært inne på tanken selv, men jeg har kommet frem til at jeg beholder den VHF som jeg har i dag, og heller kjøper en egene separat sender/mottager unit med separat antenne for AIS denne: http://www.milltechmarine.com/Vesper-Marine-AIS-WatchMate-850-Transponder-and-Display_p_224.html

Greit å ha en ekstra VHF antenne og GPS i tilfelle alt annet ryker.

Redigert av Barbaria (see edit history)
En VHF med AIS mottager, og combo VHF/GPS antenne...

Jeg har vært inne på tanken selv, men jeg har kommet frem til at jeg beholder den VHF som jeg har i dag, og heller kjøper en egene separat sender/mottager unit med separat antenne for AIS...

Har en VHF i båten i dag fra den var ny. Forbausende robuste saker. Ser ikke for meg å bytte før den dør, men det kan muligens ta en tid. Har en liten fille Garmin koblet på med ekstern antenne. Fungerer foreløpig. Ønsker meg likevel en dings med alle tre funksjonene i en pakke.

For å bli sett i mørke og dårlig sikt, kommer vi til å kjøpe en oppblåsbar reflektor med 20m2 ekko som vi heiser i salingen ved behov. Gjør vi dette riktig, vil vi også slippe at ekkoflaten reduseres med krenging.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Har selv denne SH GX 1700E

Tale og lyttekvaliteten oppleves også som meget bra.

Er det høytaler i mic'en slik det er på enkelte ? Tenker å plassere VHF slik at jeg kan dra Mic opp under Sprayhood, og da skifte kanal og snakke uten å gå ned, men lurer på om jeg må ha ekstra høytaler ute i tillegg ?

• 1 måned senere...

GX1700E innkjøpt og testet (men ikke ferdig montert).

Det jeg var mest spent på var om den tok inn GPS under dekk, ved kartbordet. Det gjorde den :thumbsup:

Dernest var jeg spent på om den har høytaler i mic (som jeg strekker opp i nedgangen så jeg kan prate og skifte kanaler uten å gå nedenunder). Det hadde den ikke. Men det er egen høytaler utgang, så monterer nok en ekstra høytaler under sprayhood da, så blir det nok bra :clap:

Å strekke kabel til ca 2 meter gikk greit, mulig den kan strekkes mer etterhvert?

Var på fisketur i går. Med motoren i gang var det ikke problem å høre værmelding etc i cockpit via ekstern høytaler, og heller ikke å skifte kanal via mic strukket opp i nedgang. Stort display gjorde kanal lett å lese oveneifra i prosessen. Alt i alt ble dette sånn som jeg hadde håpet på !

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...