Lars I Staveland Startet 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2012 Eg tar gjerne imot tips frå andre eigarar av Yanmar 2GM20. Min er saltvatnskjølt, går som ei klokke og er montert på ein Marieholm 261 seilbåt på 2.8 tonn. Er litt usikker på når motoren er ifrå, men eg trur den var montert eingong på 90-talet. Ved normal pådrag (rundt 3000 rpm) går båten rundt 4,5 knop. Den går litt treigare for kvart år som går. Eg har sjølvsagt skrapa propellen for rur og groing. Av generelt vedlikehald nemner eg vinterkonservering med glykol i kjølevatnsystemet, årleg oljeskift, nyleg skifte av dieselslanger og filtre med vask av tank. I tillegg har kjølevatnsystemet blir rensa. Eg veit frå andre at denne motoren kan gå langt kjappare enn 4,5 knop på ein slik båt. Spørsmålet blir då, kva eg bør gjere? Er det alderdom? Eller kan eg ta grep for å få litt meir effekt ut av motoren før den gir seg? Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Oystein Ny Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Hos meg så gikk det tregere fordi pakkningen rundt akslingen var blitt hard. Se om du klarer å dreie lett rundt aksel og propell i fri med hånda. Cluster lager tror jeg den het. Sitér dette innlegget Link to post
Lars I Staveland Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Det har eg prøvd. Den ser ut til å gå lett. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Ankerdrammen Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Dysene da. Har du hatt dysene til rens/test-justering.Det er et viktig punkt for ytelse.Pumpen også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars I Staveland Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Dysene burde sikkert vore sjekka. Det er ein jobb eg helst ser at andre gjer. Er det ein omfattende greie, les dyrt? Sitér dette innlegget Larsist Link to post
rogeri Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Skrape skjell av propellen er vel å bra, men hva med resten av skroget? Kan også tenkes at propellen ikke er optimal i hht. skrog/motor/gearutveksling. Hvis motoren er ettermontert kan det hende at den er tilpasset forrige motor.? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Klarer du samme turtall som tidligere med ren propell så er det ikke motoren. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Lars I Staveland Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Takk for innspel. Skroget er skrapa og bunnsmurt. Skal sjekke om propellen er optimal for motoren. Tranen2: Det er faktisk ikkje vanskelig å få opp turtallet på motoren, men har mistenkt turtelleren. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Erik Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Min hanse 312 seilbåt går 6 knopp med nysmurt båt og ren propell. I sommer var det medstrøm hvis jeg greide 4,5 knop, for jeg hadde ikke vår puss i år. Får du normalt turtall i fri er det for mye motstand ett sted skulle en tro. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LM 605 Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Denne motoren har vel et max turtall på 3600o/m, så du skal jo komme opp i mot dette med max på drag, ellers kan det jo være for " tung" propell. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 3600 på max og 3400 så vidt jeg husker ja,men jeg rusler og på rundt 2800 - 3000 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars I Staveland Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Erik: Interessant å høyre om dine erfaringar. Eg har aldri opplevd så store forskjellar med grodd/nypussa båt. Og seks knop har eg aldri fått utan segl. Derfor mistenker eg at det kanskje kan vere propellen. Når våren kjem skal eg få båten opp og vurdere ny propell. Originalmotoren til denne båten er Volvo Penta 7,5 hk. Om det feil propell, så er den vel då neppe for "tung"? Eg trur nok turtallet kjem opp i 3600 i fri. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
lgboat Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 (redigert) Hvis du aldri drar på til maks turtall og blir der etpar minutter, får du ikke ut sot, og da går det som det nå går for deg. Du må nok belage deg på en verkstedtur med ventiljustering og dysekontroll. Er alt i orden og bare justeringer trengs, blir det ikke så dyrt. Venter du lenge nok, blir det dyrt! Og, holdt å glemme: Rens av kjølesystemet betinger nok at ting må plukkes ifra hverandre; tror neppe Systemrens er nok. Redigert 19.Desember.2012 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 (redigert) Uten gearet innkoblet skal du vel ha et max turtall opp mot 3800-4000o/m. Med optimal propel bør du klare ca. 3600 på "full trottle". Redigert 19.Desember.2012 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars I Staveland Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Takk for gode innspel. Eg skal definitivt sjekke dyser og ventiler til våren. Det er likevel litt rart at dysene skal vere einaste problem dersom turtallet når 3600 rpm i nøytral. Då må vel problemet ligge i propellen? Tar gjerne imot tips om eit godt verkstad i Oslo, der ein slik justering ikkje koster skjorta. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
LM 605 Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Er det slik at du oppnår max 3000 o/m under fart når gearet er innkoblet, og 3600 o/m når motoren er frikoblet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Hvis den starter lett og går greit opp i turtall er det ikke noe galt med motoren. Da er det evt propellen som er feil dimensjonert, noe som virker sannsynlig siden båten har hatt betydelig mindre motor før. Så dysesjekk m.m. kan du spare deg for. At den blir tregere for hvert år er helt normalt, det skyldes som regel at man fyller båten med stadig mer rusk og rask for hvert år som går. Da jeg solgte min forrige snekke etter fire år så kjørte jeg hjem fire fulle lass med stasjonsvogn med nedlagte seter, og det var en 24 fots båt! Utrolig hva man klarer å stue inn under benker etc... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Hei. Me har to av denne motortypen. Dysesjekk er ikkje dyrt. Du kan sjølv skru dei av motoren og levera dei til eit verkstad. Eg trur me betalte ca. 1500 spenn for jobben, men det var i 2004. Eg trur ikkje det er noko grunn til å venta til våren med dysesjekk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Hvor mye turtall du får i fri forteller svært lite. Det skal nemlig ikke mye energi til for å ruse en motor uten belastning så selv om den skulle få allt for lite diesel eller om dysene er i dårlig forfatning vil du ikke merke det ved å ruse motoren. Hvis båten nå går saktere ved samme turtall så er det noe som bremser båten, ikke propellen. Nå er ikke bestandig turtallet du ser på turtelleren så veldig nøyaktig fordi mange dieselmotorer har turtelleren koblet til dynamoen og den vil slure noe på reima avhengig av tilstand på reima og belastning på dynamoen. Hvis motoren yter dårlig eller om den ryker svart kan du sjekke dysene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars I Staveland Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Index: Godt poeng med at båten vert tyngre for kvart år som går. Det er så mykje lettare å ta ting inn i båten enn ut. Ask: Skal sjå litt på dysene og prate med verkstad. Har du ein lenke til ein stad som godt forklarer korleis ein skrur dei av? Elles blir det propellsjekk til våren. Båten har aldri vore i nærleiken av seks knop for motor, og 2GM20 drar jo tyngre båter opp i den farten i 3000 rpm. Har ikkje nøyaktig oversikt over kor høgt turtall eg får ved full gass i nøytral. Skal sjekke det. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Free Lillehammer Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Var gjennom manualen i sommer og bet meg merke i at jeg syntes intervallet for justeringer (ventil/dyse) var forbausende kort. Tenkte det var for at produsenten skulle ha sitt på det tørre. Bør likevel kanskje ta det mer på alvor... Har erfaring fra andre dieselmotorer, men må innrømme at justeringer av elementer i tenningssystemet overlater jeg til mekanikere. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 min 2gm20 dytta comfort30'n min i 7 knop i sommer med nyskubba skorg. Jeg har ikke turteller, men det var uten å gi maks turtall. er luftfilteret byttet/ rent? er det nok lufttilgang til mottorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Ask: Skal sjå litt på dysene og prate med verkstad. Har du ein lenke til ein stad som godt forklarer korleis ein skrur dei av? Elles blir det propellsjekk til våren. Båten har aldri vore i nærleiken av seks knop for motor, og 2GM20 drar jo tyngre båter opp i den farten i 3000 rpm. Har ikkje nøyaktig oversikt over kor høgt turtall eg får ved full gass i nøytral. Skal sjekke det. Hei Lars I Om eg ikkje tek feil er me frå same område. Det var eit verkstad på Eldøyane som sjekka dysene våre. Eg har ikkje nokon lenke/ forklaring på korleis ein skrur av dysene, men det var rimeleg "rett fram", om eg ikkje hugsar feil. Med nymåla botn skubbar våre to 2BM20F båten opp i 7,5 knop på flatt vatn. Dette utan at eg pressar motorane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 (redigert) Jeg hadde dyser inne hos en landbruks maskin mekker da min motor ofte er brukt i traktor mm. Tror det er billigere enn båtmekker. Husker ikke hva jeg betalte så da må det ha vært billig ;-) På kløfta Redigert 20.Desember.2012 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars I Staveland Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Hei Ask, Det stemmer. Eg er bømling og båten vart kjøpt i Skånevik. No bur eg i Oslo, og segla båten rundt for tre år sidan. Så skal finne eit verkstad her i byn. Fann manualen no, og det ser ikkje så vanskeleg ut. Eg mistenker framleis at eg også bør sjekke propellen. Den har aldri dratt over fem knop sidan den kom meg i hende. Eureka: Det skal eg også sjekke. Men det er lite forskjell i effekt når luka til motorrommet er ope. Så tviler på det vil gi så stort effekttap om filteret er skite (ser ok ut for meg). Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.