Jump to content

Treig Yanmar 2GM20

Lars I Staveland

Recommended Posts

At det er liten forskjell i at du åpner og lukker luka spiller ingen rolle på luftfilteret. Om det er tett, er det jo der begrensinga ligger, ikke i lufttilførselen til motorrom..
Om den ryker forferdelig svart, (på fullt pådrag vel og merke) skyldes jo dette uforbrent diesel, om du ikke var klar over det.

Da er det enten tett luftfilter eller dysene som trenger justering av spissen.

Ta av filteret og kjør en tur uten. Hvis ikke det hjelper, er det nok dysene.

Om du kikker i manualen klarer du nok å finne ut hvordan og hvor dysene sitter.

Ta de ut og la de stå i dyserørene. Tørn motoren rundt og se hvordan "bildet" er. Det skal stort sett forstøve, ikke sprute en stråle. Hvis det ikke forstøver, er det nok på tide med en justering.

Jeg vet at Sangvik Service her i Kr.sand tar 500,- pr.dyse for justering.

Redigert av M20B25 (see edit history)
Hei Ask,

Det stemmer. Eg er bømling og båten vart kjøpt i Skånevik. No bur eg i Oslo, og segla båten rundt for tre år sidan. Så skal finne eit verkstad her i byn. Fann manualen no, og det ser ikkje så vanskeleg ut. Eg mistenker framleis at eg også bør sjekke propellen. Den har aldri dratt over fem knop sidan den kom meg i hende.

Eureka: Det skal eg også sjekke. Men det er lite forskjell i effekt når luka til motorrommet er ope. Så tviler på det vil gi så stort effekttap om filteret er skite (ser ok ut for meg).

Kjenner bror din:-)

Jeg blir litt skremt av alle som anbefaler inngrep på motoren som dyser etc i dette tilfellet. Så lenge motoren starter lett, ikke ryker svart og kommer lett opp i turtall har trådstarters problemer ingenting som helst med motoren å gjøre! Motoren klarer det turtallet den skal, og går lett opp i turtall. Da er det propell som er feil, gjerne kombinert med begroing under båten. At en propell beregnet for 7,5hk ikke yter fullt ut med 20 hk tilgjengelig burde neppe overraske noen. Men hvor mye propellen bør økes avhenger av gearutveksling m.m. Med rett propell burde båten klare minst 6 knop på 3000 rpm. Gjerne også litt over...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min båt på 31 fot gjør 6 knop på i underkant av 3000 RPM på denne motoren. 2 bladet foldepropell.

At en båt på 26 fot mister 1 knop i forhold til en på 31 tror jeg ikke er unormalt. Det finnes måter å beregne det mer nøyaktig, men på øyemål er ikke dette unaturlig. Min forrige båt, en Nidelv 24 med 36 Hk gikk rundt der i fart alt etter årstid og oppakning.

Trådstarter sier jo også selv at 5 knop er det han max har oppnådd.

At han mister 0,5 knop ekstra 6 mnd etter vårpussen finner jeg heller ikke underlig.

Jeg tror han er tilbake på 5 knop etter vårpuss, og at dette ikke er så langt unna der det skal være..

Som Index sier, hvis motor starter, og fint oppnår turtallet den skal, da er det neppe motorrelatert ihvertfall :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg oppfattet at han velger 3000 som marsj turtall (slik også jeg velger å gjøre på min), og at det er da han oppnår 4,5 knop.

Vil anta at han greier mer hvis han vil, men det bør han avklare da...

En interessant test er om det oppnås samme seilegenskaper/fart under seil som før, eller om også det butter mer i mot. I så fall er det nok mye grunn til å anta at grodd skrog spiller ett puss her.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

For å oppklare: 3000 er det eg brukar som referanse for å samanlikne fart. Eg veit kort og greit ikkje kor mykje turtall eg får på båten med full gass, når gearet er kobla inn. Det skal eg sjekke. Mitt hovudpoeng er at marsjfarten har vore låg også rett etter vårpuss. Uansett skal eg bestille nytt luftfilter.

Larsist

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...