Eureka Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 -det var et medlem her som omtrent skrudde motoren i atomer og brukte mange tusen på verksted... menglet turtall og fart. Så fikk han spørsmålet her om han hadde skiftet luftfilter... joda, det hadde han gjort.. men så etter noen dager kom han på at...nei, det hadde han kanskje ikke gjort. Nytt luftfilter og alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 (redigert) At det er liten forskjell i at du åpner og lukker luka spiller ingen rolle på luftfilteret. Om det er tett, er det jo der begrensinga ligger, ikke i lufttilførselen til motorrom..Om den ryker forferdelig svart, (på fullt pådrag vel og merke) skyldes jo dette uforbrent diesel, om du ikke var klar over det. Da er det enten tett luftfilter eller dysene som trenger justering av spissen. Ta av filteret og kjør en tur uten. Hvis ikke det hjelper, er det nok dysene. Om du kikker i manualen klarer du nok å finne ut hvordan og hvor dysene sitter. Ta de ut og la de stå i dyserørene. Tørn motoren rundt og se hvordan "bildet" er. Det skal stort sett forstøve, ikke sprute en stråle. Hvis det ikke forstøver, er det nok på tide med en justering. Jeg vet at Sangvik Service her i Kr.sand tar 500,- pr.dyse for justering. Redigert 20.Desember.2012 av M20B25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Hei Ask, Det stemmer. Eg er bømling og båten vart kjøpt i Skånevik. No bur eg i Oslo, og segla båten rundt for tre år sidan. Så skal finne eit verkstad her i byn. Fann manualen no, og det ser ikkje så vanskeleg ut. Eg mistenker framleis at eg også bør sjekke propellen. Den har aldri dratt over fem knop sidan den kom meg i hende. Eureka: Det skal eg også sjekke. Men det er lite forskjell i effekt når luka til motorrommet er ope. Så tviler på det vil gi så stort effekttap om filteret er skite (ser ok ut for meg). Kjenner bror din:-) Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Jeg anbefaler Yanmar rebuild @ http://www.j30.us/files/Rhapsody/Rhapsody_Yanmar_Rebuild_Winter_2006-2007.pdf , der r ikke så meget andet at tage sig til i de lange mørke vinter aftener Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
index Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Jeg blir litt skremt av alle som anbefaler inngrep på motoren som dyser etc i dette tilfellet. Så lenge motoren starter lett, ikke ryker svart og kommer lett opp i turtall har trådstarters problemer ingenting som helst med motoren å gjøre! Motoren klarer det turtallet den skal, og går lett opp i turtall. Da er det propell som er feil, gjerne kombinert med begroing under båten. At en propell beregnet for 7,5hk ikke yter fullt ut med 20 hk tilgjengelig burde neppe overraske noen. Men hvor mye propellen bør økes avhenger av gearutveksling m.m. Med rett propell burde båten klare minst 6 knop på 3000 rpm. Gjerne også litt over... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Min båt på 31 fot gjør 6 knop på i underkant av 3000 RPM på denne motoren. 2 bladet foldepropell. At en båt på 26 fot mister 1 knop i forhold til en på 31 tror jeg ikke er unormalt. Det finnes måter å beregne det mer nøyaktig, men på øyemål er ikke dette unaturlig. Min forrige båt, en Nidelv 24 med 36 Hk gikk rundt der i fart alt etter årstid og oppakning. Trådstarter sier jo også selv at 5 knop er det han max har oppnådd. At han mister 0,5 knop ekstra 6 mnd etter vårpussen finner jeg heller ikke underlig. Jeg tror han er tilbake på 5 knop etter vårpuss, og at dette ikke er så langt unna der det skal være.. Som Index sier, hvis motor starter, og fint oppnår turtallet den skal, da er det neppe motorrelatert ihvertfall Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LM 605 Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 (redigert) Høres litt forvirrende ut ang.max turtallet som oppnåes på motoren. At 3600o/m oppnåes i "fri" er jo en ting, en annen ting er jo hva max turtall som oppnås med gear innkoblet og max pådrag. Jeg forsto det slik at ikke båteier fikk mere enn 3000o/m med gear innkoblet? Redigert 21.Desember.2012 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Jeg oppfattet at han velger 3000 som marsj turtall (slik også jeg velger å gjøre på min), og at det er da han oppnår 4,5 knop. Vil anta at han greier mer hvis han vil, men det bør han avklare da... En interessant test er om det oppnås samme seilegenskaper/fart under seil som før, eller om også det butter mer i mot. I så fall er det nok mye grunn til å anta at grodd skrog spiller ett puss her. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars I Staveland Svart 21.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 For å oppklare: 3000 er det eg brukar som referanse for å samanlikne fart. Eg veit kort og greit ikkje kor mykje turtall eg får på båten med full gass, når gearet er kobla inn. Det skal eg sjekke. Mitt hovudpoeng er at marsjfarten har vore låg også rett etter vårpuss. Uansett skal eg bestille nytt luftfilter. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
LM 605 Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 (redigert) Det er vel ikke nødvendig med å kjøpe nytt luftfilter. Har ikke dette bare en innvendig "svamp-lignende ting" som kan vaskes? Mener å huske det fra da jeg hadde samme motor selv for en del år tilbake. Ser foresten på min nye 3ym20 at innsatsen i luftfilteret bare skal vaskes i såpevann. Redigert 21.Desember.2012 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Du kan kjøre motoren uten luftfilter for å teste, er det ingen forskjell trenger du ikke nytt filter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.