Søringen Startet 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2012 Kom over denne artikkelen på batmagasinet.no. Vi har en Øien 530F i familien, og det første som slo meg når jeg så den nye Sting 535 var at dette måtte være en blåkopi av Øien-båten. Så forstår at Øien føler seg kopiert. Moralen i dette skal jeg ikke blande meg i, men forstår betegnelsen "dette er fantasiløst"! Egentlig ganske merkelig at Nordkapp, som står bak Sting, ikke har mer kreativitet ja. Blir interessant å lese om hvordan Sting 535 oppfører seg i sjøen, om den er mer trimvillig og mindre utsatt for avdrift ved vind. En båt jeg kan tenke meg hvis dette er bedre enn Øien 530. Ulempen er at Fische Marine kun leverer båtene ferdig montert med E-tec motorer. Forsåvidt greie motorer, men vil tro at flere med meg heller foretrekker en 4-takter mtp bruksområde (dorging, tomgang ved fiske, mindre støy / vibrasjon). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 http://www.batmagasinet.no/artikkel/dette-er-fantasiløst Enig i at innredningen nærmest er en blåkopi. De kunne da i det miste kopiert noen elementer fra Rana og Hansvik også for syns skyld Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 21.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38969889 Ikke akkurat ulik innredning på denne her heller, Vest 580. Men er jo en litt større båt. Kanskje det er slik at dette er den "nye" standard innredningen i fiskebåter, slik som "alle" robåter var i gamle dager med liten tufte i baug, midt-tufte, og akterbenk? Er vel neppe noe en kan ta patent på. Vest 580 har jo ihvertfall litt annen løsning, med en sidebenk akter i tillegg, og en bedre løsning mtp batteri-rom (Øien / Sting: Må løsne skruer i sidevegg for å komme til, tungvint). Ergerlig at ikke Sting og Vest legger ut bilder av undervannsskrog, er jo det som er interessant å se på mtp båtenes sjøegenskaper kontra Øien. Ser at Vest 580 oppgir 32 knop med 60 hk, så må være mer fartsskrog enn Øien. Om en har 40 eller 50 hk på Øien gir ikke stor fartsdifferanse. Bremses av mye våt flate og at båten går mye på nesa. Redigert 21.Desember.2012 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.