Jump to content

Artikkel om "plagiat" - Sting 535 ren kopi av Øien 530?

Søringen

Recommended Posts

Kom over denne artikkelen på batmagasinet.no.

Vi har en Øien 530F i familien, og det første som slo meg når jeg så den nye Sting 535 var at dette måtte være en blåkopi av Øien-båten. Så forstår at Øien føler seg kopiert. Moralen i dette skal jeg ikke blande meg i, men forstår betegnelsen "dette er fantasiløst"! Egentlig ganske merkelig at Nordkapp, som står bak Sting, ikke har mer kreativitet ja.

Blir interessant å lese om hvordan Sting 535 oppfører seg i sjøen, om den er mer trimvillig og mindre utsatt for avdrift ved vind. En båt jeg kan tenke meg hvis dette er bedre enn Øien 530. Ulempen er at Fische Marine kun leverer båtene ferdig montert med E-tec motorer. Forsåvidt greie motorer, men vil tro at flere med meg heller foretrekker en 4-takter mtp bruksområde (dorging, tomgang ved fiske, mindre støy / vibrasjon).

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38969889

Ikke akkurat ulik innredning på denne her heller, Vest 580. Men er jo en litt større båt. Kanskje det er slik at dette er den "nye" standard innredningen i fiskebåter, slik som "alle" robåter var i gamle dager med liten tufte i baug, midt-tufte, og akterbenk? :jollyroger: Er vel neppe noe en kan ta patent på.

Vest 580 har jo ihvertfall litt annen løsning, med en sidebenk akter i tillegg, og en bedre løsning mtp batteri-rom (Øien / Sting: Må løsne skruer i sidevegg for å komme til, tungvint). Ergerlig at ikke Sting og Vest legger ut bilder av undervannsskrog, er jo det som er interessant å se på mtp båtenes sjøegenskaper kontra Øien. Ser at Vest 580 oppgir 32 knop med 60 hk, så må være mer fartsskrog enn Øien. Om en har 40 eller 50 hk på Øien gir ikke stor fartsdifferanse. Bremses av mye våt flate og at båten går mye på nesa.

Redigert av Søringen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...