Jump to content

Film: Test av seilbåtar med ulike kjøler i litt sjø.

sunnmøre

Recommended Posts

Testen ble utført på Østersjøen som er kjent for sine korte og hakkete bølger.

I grunnen kan man si at det var langkjøl mot kortkjøl.

Fasitten er liksom at tradisjonelle langkjølere har bedre sjøegenskaper enn moderne båter.

Forskjellen mellom Rassy og Vindø var cocpitens størrelse og styringen.

Er det mer dere vil vite ?

Forresten... lurer dere på noen muligens rare formuleringer fra min side.... så er det slik at min tysk er fremdeles bedre enn min norsk :yesnod: .

I testen vurderer dei sjøegenskapane på den nye båten i høve dei to eldre. Ein av konklusjonane er at den moderne seilbåten er mykje meir uroleg i sjøen, mellom anna grunna forskipet som er bygd mest for bukomfort. Ser ein på Hallbergen går denne båten mykje rolegare og finare i sjøen, noko som gjev ein heilt anna siglas enn den moderne båten. Sjøverdigheit er vel eit ord som kan nyttast. Den moderne båten er vel ein typisk representant for korleis moderne turbåtar blir bygde i dag, med fokus på å ha det bra når ein er i hamn og mindre fokus på korleis ein har det på havet :wink:

Det er vel samme saken som denne http://www.seilmagasinet.no/id/39763

Europas største båtblad har i siste nummer seilt en Vindö 40 fra 1970-tallet mot en Hallberg-Rassy 29 fra 1980-tallet og en Sun Odyssey 30i fra i dag.

SEIER TIL HALLBERG-RASSY. Det er båten fra 1980-tallet som kommer best ut. De to eldste båtene går mer behaglig gjennom sjøen, men Vindöen er treg. Hallberg-Rassyen, som har rorkult, er enkel å styre, og man sitter godt i cockpiten med fraspark fra le cockpitbenk.

Vindö 40 har en knøttlite ratt som er ubehaglig. Rattet er for lavt når man står, men om man sitter, så er det ingen sikt frem.

På slør går Hallberg-Rassy 29 som på skinner, mens Sun Odyssey 30i kan miste rorgrepet.

PRØVESEILT I SEILMAGASINET. SEILmagasinet har gjort en tilsvarende prøveseilas. I høst seilte vi en Jeanneau Melody 34 fra slutten av 1970-tallet mot en Jeanneay Sun Odyssey 35 fra 2003. Rapporten kommer på trykk en gang i løpet av vinteren.

Redigert av Enzo (see edit history)
Forresten... lurer dere på noen muligens rare formuleringer fra min side.... så er det slik at min tysk er fremdeles bedre enn min norsk :yesnod: .

Din Norsk er langt bedre enn de fleste Nordmenns tysk.... Noe som i seg selv ikke er så oppsiktsvekkende, men din skriftlige Norsk er også bedre enn veldig mange andre bidragsyteres her på forumet.

Noe som igjen ikke er for å prakke ned på de som ikke skriver godt norsk - meg selv inkludert til tider - for det skal dette forumet virkelig ha skryt for.

Det er VELDIG sjeldent jeg ser kommentarer på dårlig staving og orddelingsfeil, som dette forumet er fantastisk fylt opp med og det er VELDIG bra.

Den dagen man må ha S i Norsk rettskrivning for å kunne føre eller uttale seg om båt, er det på tide å skifte skriftspråk i Noreg.

Stå på du sjøulven, vi skjønner utmerket godt hva du skriver og dine kjennskaper til dass Deutsche Rechtschreibung kommer oss alle til gode.

RSL

(Deutsch Rechtschreibung - er hentet fra Google Translate og er ikke nødvendigvis godt Tysk)

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 3 uker senere...

Ja, meiner at denne filmen tek opp ein del interesante problemstillinger. Vi ynskjer båter med god bukomfort, men samstundes går dette ut over sjøverdigheita til båtane. Realiteten er vel kanskje at dei fleste av oss er fineversseilarar som trivast best i hamn når det friskar på?Finnast det nybygde båtar i dag som har samme sjøverdigheita som HR 29?

• 3 år senere...

Nordship f.eks opererer med lengre kjøler uten at jeg skal gå god for seilegenskapene. Engelskmennene har også Fisher båtene som ved første øyekast kan ligne litt på Nauticat.

bilde

Det går fint an å lage en langkjølet båt som seiler dårlig, så ville ikke gått for det som kriterium alene, selv om deplasement er en ganske solid indikasjon på hva man kan forvente.

Det var en fyr i båthavna som hadde en eldre Vindø. Han var skikkelig oppgitt fordi han ikke klarte å slå uten å starte motoren (sic), noe han akkrediterte skrogformen. Han skulle selge "drittbåten" og heller kjøpe noe "moderne, lett og velseilende". Da båten ble satt i opplag viste det seg at han hadde droppet bunnsmøringen og montert en firebladet fast propell for "han seiler jo bare tur likevel". Etter en solid dose gruppepress lot han seg overtale til å skifte tilbake til den orginale trebladeren og spandere litt selvpolerende på skroget. Sannelig løste det problemet og vår venn syntes plutselig det var gøy å seile igjen. Moralen? Folk vil sjelden endre mening om noe de selv tror på så lenge de kan finne anekdoter som bekrefter egne fordommer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...