Jump to content

Solcellers virkemåte

GeirKS

Recommended Posts

Alle sier at solcellers ladeeffekt synker veldig dersom det kommer skygge på panelet. Sikkert riktig, men kommer dette av at (lade)spenningen fra panelet blir for lav i forhold til batterispenningen, eller fordi det er stor motstand i "skyggecellene"?

Årsaken til at jeg spør er at jeg lurer på om skyggen fra vindmølla og akterstaget vil ødelegge for ladinga fra panelene. F.eks. MaxPower regulatoren fra NAPS skal kunne dra ut f.eks. 9V 2A og gjøre om til høy nok ladespenning (med lavere strøm). Har dette noe for seg?

Geir

Alle sier at solcellers ladeeffekt synker veldig dersom det kommer skygge på panelet. Sikkert riktig, men kommer dette av at (lade)spenningen fra panelet blir for lav i forhold til batterispenningen

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, et solsellepanel består av en rekke enkeltceller koblet i serie. Hver celle gir litt over 0,5volt. Mine paneler har 36 celler, altså tilsammen over 18 volt. Hos meg vel 20 volt ubelastet. Så dekker du til mange nok celler slik at du kommer under batterispenningen, er det bråstopp for lading.

Selv har jeg plassert panelene slik at jeg får lite skygge på dem, men så kommer det fullt av pinnebåter rundt meg, og da får jeg fort problemer med max strøm!

En slik step-up regulator du nevner burde kunne gi litt lading selv med mye skygge på panelet. Men hvordan er virkningsgraden på Naps regulatoren ellers? Har du en link til mer tekniske data?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...