Magnus Jensen Startet 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2012 Jeg har kjøpt en 1982 windy med 2 40liters ferskvannstanker. I følge forrige eier har disse ikke vert i bruk så lenge han har hatt båten, han kjøpte den i 1993. Tankene er tette, ingen inspekksjonsluker e.l. Tankene er drenert ned. Noen som har noen anbefalinger på hvordan jeg skal gå frem før jeg tar disse i bruk med tanke på rensing/desinfisering etc.? Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Klorin ! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Og spyl godt igjennom med rent vann etter kloridvannbehandling. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 (redigert) den lette skylle metoden. https://baatplassen.no/i/topic/60767-rens-av-vanntank/page-6 Sendte en ny mail til Lilleborg nå er svaret dette.Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank. PS. Før du starter ut-skyllingen, pump litt av klorin vannet gjennom til tappe kranene. Når tankene er rene skyll gjennom tappe kranene. Redigert 22.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Magnus Jensen Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Ganske sikker på at det er aluminiumstanker, noen tips til kjemikalie som er brukende på det? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 (redigert) Jeg hadde vurdert tanker i syre fast. Og klor metoden 40 års erfaring hver vår og et par skyllinger i sesongen = alltid rent vann. Eller montere mann-lokk og vasker de. Mulig på slutten her. http://www.klikk.no/bonytt/hytteliv/article221478.ece Sjekk med campingvogn og bobils selgere http://www.seatronic.no/vanntanker-c-289 http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=12050&MainPrC=12000&view=2 Litt bra her http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/ferskvann-i-b%C3%A5t-%E2%80%93-del-ii-bakteriebomben En til http://www.jula.no/vannrensingstabletter-biotab-50-pakning-550260 Redigert 22.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seewolf Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Er det noen her som har erfaring med skumle saker i vanntanken ? Situasjonen er at vanntanken ( varmtvannsbereder i rustfritt stål ) har blitt forurenset med hvite spirit og dette ble oppdaget ved tømming av vanntanken for å rense den. Dessverre er nå både varmtvannsbereder og hele vannsystemet forurenset. Lurer nå på hvordan dette kan fikses. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 (redigert) Huf, du må merke bedre så du ikke tar feil av sprit og hvite sprit Først ville jeg satt systemene på skylling, så kjørt gjennom varmt Zalovann ny skylling, fylt opp med Klorin og vann ny skylling dagen etter. Demontere vannpumpa og rengjør den separat. Med litt tenking og kopling bør du greie å få alt i serie så vannet renner ut fylle-stussen på dekk. Redigert 22.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Christel III Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Kjørte en rensing på min tank ifjor. Brukte 0,5 liter klorin pr. 100 liter vann. Tappet først tanken, og fyllte opp med vann/klorin, og lot det stå en halv dags tid. Tappet deretter tanken, og fyllte opp med rent vann. Måtte tappe den ned og fylle på friskt vann tre ganger før klorlukten av vannet ga seg. For sikkerhets skyld lot jeg fylleslangen stå i påfyllingen, mens vannet rant ut av lufting/overløp i en times tid i tillegg. Denne behandlingen fikk løsnet godt opp i tank og slanger, og det ble mye rask i silene på blandebatteriene etter dette:-) Jeg hadde 330 liters aluminiumstank, og den tålte behandlingen fint. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Roger jo Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Sendte en ny mail til Lilleborg nå er svaret dette.Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank. Den lette skyllemetode. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Euklid Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Har hatt stor suksess med klorløsningen selv, men det er viktig å få renset godt ut av rør og slanger, ikke bare tankene. Hell klor på tanken, åpne alle kraner til det lukter klor overalt, steng og la det stå et døgn. Deretter er det bare skylle gjennom så det monner. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Bruk rene(nye) kanner til drikkevann ved siden av. Vannrensepulver eller en spiseskje med bakepulver etter mild klorinbehandling. Renser og forebygger bakterievekst Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Klorin gjør nok tankene bakteriefri. Men, løser den opp gamle avleringer? Det gjør maskinoppvaskmiddel. Min oppskrift: Noen spisesjeer maskinoppvaskmiddel i et " syltetøyglass" med vann. Ristes til pulveret er oppløst. Tøm i vanntanken. Fyll opp vanntanken til den renner over. Åpne alle vannkraner, så det kommer maskinoppvaskmiddel i alle rør og kraner, også i varmtvannsbeholder. La stå til neste dag. Tapp tanken tom gjennom alle vannkraner, kaldt og varmt. Fyll opp tanken med rent vann, tøm gjennom vannkraner. Jeg pleier samtidlig å stikke vannslangen helt ned i tanken så den får " rote litt rundt", samtidlig, så det renner over i påfyllingen. Garantert ren, bakteriefri, og luktfri vanntank. "Nesten gratis" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Den metoden høres ok ut, er det mulig og få X antall spiseskjeder til din tank som rommer X antall liter? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Vi trenger å kjøre gjennom eksempelvis maskinoppvaskmiddel. Vi fylte vann i Grenå i sommer. Dette vannet var så forurenset at vannfilteret vi har i kretsen gikk nesten tett nokså omgående. Og vannet er helt blakket (farget grått). Så her er jeg nødt til å kjøre klorin og vasking. Derfor hadde det vært ok, som roger-jo etterspør, et blandingsforhold maskinoppvaskmiddel/liter vann. Tanken vår er på ca. 150 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ikke uvanlig at oppvaskmaskiner bruker rundt 10 liter pr vask. Til dette går det med en skje eller tablett. Skal være nok til svært møkkete oppvask, så jeg antar dosering i ferskvannsystemet i båt kan være langt mer beskjeden. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Men er maskinoppvaskmiddel like effektivt i kaldt vann? I oppvaskmaskin er jo vannet 60 grader---- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
kodalse Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Bare prøv det i en gjengrodd kaffekanne med kaldt vann så ser du effekten Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Jeg har pleid å fylle en 20-30 liter vann på tanken, tilsatt godt med klorin, og etter noen timer ta en skikkelig runde med vaskebøsten inne i tanken. Så bruker jeg en vannsuger og tømmer tanken gjennom mannlokket. Da blir en kvitt veldig mye grums som man ellers måtte ha tatt ut via vannslanger, filtre osv. Når dette er gjort kan man så fylle opp hele tanken med vann, og så gjenta som foreslått over. Har aldri prøvd med maskinoppvaskmiddel, men tenker å gi det et forsøk i år. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Klorin er vel først og fremst ment for å ta uønskede bakterier og evt algevekst? Blir vel noe grums som kommer inn med ferskvannet og som man ønsker å få renset ut. Ser derfor på oppvaskmiddel som gangbart. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 ang. antall "spisesjeer" har jeg nok ikke nøyaktig. men til mine 500 l. tanker bruker jeg ca. 1/4 liter pulver. i et 1liters syltetøyglass. Om maskinoppvaskmiddel funker i kaldt vann ja:-) Jeg har noen ganger tømt tanker via en hvit plastbøtte, bare for se om det er oppløste avleiringer... Ja! Er sluttet å dra på ekstra kanner for drikkevann og kaffevann, osv.... Godt nyttår, med rene "drikkvannstanker" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Supre saker! Offshore bruker vi 'høyklorering' noen ganger i året for å desinfisere vannsystemet, så det fungerer benyttes også på proff-planet. Med maskinoppvaskmiddel får jeg også vekk møkka som måtte ligge igjen. Legger denne linken til 'favoritter', slik at jeg har den til våren når vannet på brygga blir koblet opp igjen. Godt nyttår! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Ble det noe svar spesifikt om aluminiumstanker? Har selv vanntank av den typen. Når jeg etter landligge på et par dager uten å ha brukt vann derfra så kommer det en lukt som bare svigermor kan få lukte. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Ikke noe spesifikt om alu-tanker, nei. Det er vel ikke plast, stål eller aluminium som smaker/ lukter. Men, bakteriefloraen som oppstår i stillestående vann, og belegget på innsiden. Rens tankene etter " maskinoppvaskmiddelmetoden", og problemet et løst:-) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Så da er det å anses som trygt å bruke denne rensemetoden på alu.tanker, ref. oppvaskmiddel? Hørtes veldig greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.